کد خبر: 747260
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
به مناسبت بزرگداشت روز حافظ عنوان شد:
رئیس انجمن دوستداران حافظ گفت: اشعار مستوره اردلان، شاعره کردستانی از شعرهای حافظ تاثیر گرفته است.

ماه‌شرف خانم اردلان ملقب به مستوره‌خانم شاعره، ادیب و نخستین تاریخ‌نگار زن جهان اسلام است که اشعار وی را تاثیرپذیری از اشعار حافظ می‌دانند.

الهام باقری  در مراسم بزرگداشت روز حافظ که با همکاری و مشارکت استانداری کردستان، حوزه هنری، شورای شهر و شهرداری سنندج و گالری آیرین در سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار داشت:  مستوره‌خانم و حافظ هر دو شباهت‌هایی با هم دارند و مستوره یکی از زنده نگه‌داران اشعار حافظ و سعدی بوده است.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر مطرح ادبیات ایران، اشعار حافظ بر قالب، محتوا و زبان شعرهای مستوره اردلان تاثیر گذاشته است.

باقری زندگی این دو شاعر در دوره مغول‌تبارها، برخورداری از امنیت نوشتاری، نزدیکی به هم در عرفان و مذهب، بیزاری هر دو از زاهدان ریایی و یکی بودن واژه‌های کلیدی اشعار را از شباهت‌های حافظ شیرازی و مستوره اردلان عنوان کرد.

رئیس انجمن دوستداران حافظ دفتر تهران هم در این مراسم با عنوان این مطلب که فرهنگ ایران یک فرهنگ غنی است، گفت: دانشجویان خارجی که به واسطه تماشای فیلم‌های ایرانی با فرهنگ کشورمان آشنا می‌شوند برای بررسی و درک بیشتر این فرهنگ به ایران سفر می‌کنند.

بهادر باقری افزود: روانشناسان می‌گویند سه قوه اندیشه، عاطفه و اراده در جسم انسان وجود دارد که باید محرک‌هایی بر این قوا تاثیر بگذارند تا واکنش نشان دهند.

وی افزود: در کشورمان متناسب با این سه قوه ادبیات داریم که اشعار حماسی بر قوه اراده تاثیر می‌گذارید، ادبیات غنایی و عاشقانه بر قوه عاطفی اثرگذار است و ادبیات آموزشی ما نیز قوه فکر و اندیشه را بارور می‌سازد.

باقری حافظ را اوج شعر، شعور و شیفتگی خواند و گفت: حافظ عشق را یک لطیفه ازلی می‌داند که از ازل به انسان‌ها داده شده است.

رئیس انجمن دوستداران حافظ دفتر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد: دفتر انجمن سنندج شکل بگیرد تا ادبیات کشورمان در این خطه از ایران اسلامی هم تقویت و گسترش یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر