کد خبر: 747113
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
28 ميليارد تومان براي يكي از يادگاري‌هاي تهران قديم
يكي از مشهور‌ترين خانه‌هاي سينماي ايران، توسط شهرداري خريداري شد تا يكي از تنها بازماندگان لاله‌زار قديم از خطر تخريب و تغيير كاربري رهايي يابد.
هادي عسگري
يكي از مشهور‌ترين خانه‌هاي سينماي ايران، توسط شهرداري خريداري شد تا يكي از تنها بازماندگان لاله‌زار قديم از خطر تخريب و تغيير كاربري رهايي يابد.
خانه‌باغ تاريخي «امين‌السلطان» كه به دليل توليد سريال مشهور «دايي جان ناپلئون» به خانه دايي جان ناپلئون نيز شهرت دارد، توسط سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران خريداري شد تا خطر تخريب و از بين رفتن يكي از خانه‌هاي قديمي شهر تهران، موقتاً رفع شود. امين‌السلطان يا اتابك اعظم، صدراعظم ناصرالدين شاه بود كه توانست در دوران مظفرالدين شاه و محمدعلي شاه نيز قدرت خود را حفظ كند اما در جريان مشروطه اين سياستمدار كهنه‌كار كه مخالف مشروطيت بود، كشته شد و بعد از آن ملك اعياني‌اش در خيابان لاله‌زار تهران به رحيم اتحاديه از صرافان مشهور تبريزي فروخته شد. از اين تاريخ به بعد نام خانه امين‌السلطان به خانه اتحاديه تغيير نام داد. رحيم اتحاديه فرزندان زيادي داشت و پس از مرگ وي اين خانه به30 سهم تقسيم شد و به فرزندانش رسيد. اما خانه‌اي كه در زمان قاجار محل رفت و آمد ديپلمات‌هاي اروپايي بود، در دهه 50 شمسي به لوكيشن يكي از مشهورترين مجموعه‌هاي تلويزيوني قبل از انقلاب يعني «دايي جان ناپلئون» تبديل شد. شهرتي كه باعث شد تا اين بار خانه باغ اتحاديه به نام «خانه دايي جان ناپلئون» ناميده شود. خانه‌باغ اتحاديه هم‌اكنون يكي از تنها خانه‌هاي تاريخي باقي مانده از دوران قاجار در محله لاله‌زار تهران به شمار مي‌رود كه بار‌ها خبر تخريب آن در رسانه‌ها منتشر شده بود. يكي از عواملي كه باعث شد تا تعيين تكليف اين خانه مدت‌ها به طول بينجامد تعدد وراث بود كه امكان رسيدن به توافق بر سر سرنوشت خانه را سخت مي‌كرد. از چند سال پيش شهرداري منطقه 12 تهران كه اين خانه در آن منطقه واقع شده، تلاش مي‌كرد تا ملك را از صاحبان آن خريداري كند، اما در نهايت با ورود سازمان زيبا‌سازي شهرداري و اعلام رقم قابل توجه 28 ميليارد تومان براي خريد اين خانه‌باغ تاريخي، تكليف مالكيت آن مشخص شد. عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران درباره اين معامله مي‌گويد: «شوراي شهر تهران مهرماه سال گذشته شهرداري تهران را ملزم به خريد خانه‌باغ اتحاديه كرده بود و طبق آن، اين ملك با مبلغ ٢٨ ‌ميليارد و ٥٠٠‌ ميليون تومان توسط سازمان زيباسازي خريداري شد.» عليزاده از قصد شهرداري براي نگهداري و باز‌سازي اين خانه خبر مي‌دهد. اين خانه تاريخي در سال 84 به عنوان اثر ملي به ثبت رسيد اما بعد از مدتي با رأي ديوان‌عالي عدالت اداري از فهرست خارج شد و هم‌اكنون تنها سردر اين خانه جزو آثار ملي به ثبت رسيده است!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
مرسی شهرداری تهران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار