کد خبر: 746314
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
مسئول گروه سينمايي هنر و تجربه عنوان كرد
برخلاف نظر رهبر انقلاب كه مسئولان را در مواجهه با آثار ضدفرهنگي و ارزشي به داشتن صراحت لهجه و برخورد محكم و قانونمند به دور از خجالت كشيدن و تعارف دعوت مي‌كند، برخي از مسئولان سينمايي معتقدند دوران توقيف به سر آمده است.
مصطفي شاه‌كرمي
برخلاف نظر رهبر انقلاب كه مسئولان را در مواجهه با آثار ضدفرهنگي و ارزشي به داشتن صراحت لهجه و برخورد محكم و قانونمند به دور از خجالت كشيدن و تعارف دعوت مي‌كند، برخي از مسئولان سينمايي معتقدند دوران توقيف به سر آمده است.
اميرحسين علم‌الهدي، مسئول گروه سينمايي هنر و تجربه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايلنا يك رسانه مي‌گويد: «موضوع مميزي و سياست هميشگي توقيف فيلم‌ها سياستي اشتباه و پرهزينه براي نظام است. امروز در هيچ کجاي دنيا ما موضوعي به عنوان توقيف فيلم نداريم و بسياري از فيلم‌ها را مي‌توان با درجه‌بندي سني نمايش داد!» همين چند وقت پيش بود كه رهبر انقلاب خطاب به مسئولان فرهنگي در مواجهه با آثار ضداخلاقي و ضدارزشي فرمودند بدون تعارف، خجالت كشيدن و ترس از واكنش غربي‌ها جلوي آن توليدات را بگيرند.  علم‌الهدي در اين گفت‌و‌گو با طرح مثال‌هايي مانند چرايي توقيف فيلم «خانه پدري» سعي كرده است وجهه‌اي تعقلي به استدلالش بدهد. اما نكته اصلي كه وي و ديگر دوستان همفكرش غالباً از سر تعمد در چنين موضوعاتي به آن اشاره نمي‌كنند، اين است كه فيلمي مانند «خانه پدري» اگرچه در ظاهر به برخي مشكلات خانوادگي اشاره دارد اما در لايه‌هاي زيرين مقصر كشته شدن دختر نگاه سنتي و ديني پدرش قلمداد مي‌شود در حالي كه فيلمساز هيچ حرفي از علت اصلي اتفاق نمي‌زند. آيا چنين فيلمي كه به صراحت پايبندي پدر خانواده به شرف و حيثيت ديني و به طريق اولي شرع مقدس را به چالش مي‌كشد بايد با طبقه‌بندي سني اكران شود؟! كدام فيلم است كه در مورد خانواده يا معضلات اجتماعي و مشكلات واقعي آن بدون سياه‌نمايي عليه اسلام و حاكميت و ارزش‌هاي جامعه طرح بحث ‌كند، توقيف شده است؟ متأسفانه سياه‌نمايي، خودزني، لجن‌مال كردن حيثيت و غرور ديني داشتن، پايبندي به ارزش‌هاي سنتي جامعه و چندين و چند مؤلفه ديگر در آثاري كه امثال علم‌الهدي مدافع اكران آنها هستند، موج مي‌زند. اين در حالي است كه فيلمساز به مخاطب اسباب و علل پيدايش معضلات و مشكلات موجود در جامعه را نظام، حاكميت، اسلام و ارزش‌هاي اخلاقي معرفي مي‌كند. در غرب به دليل حاكميت تفكرات ليبراليستي و اومانيستي، اصالت به انسان و ماديات داده مي‌شود و به‌طور كلي به وجوه و اميال حيواني بشر بيشتر از خصايص الهي و فطري‌اش توجه مي‌شود. مسلم است كه در آنجا مي‌توان هر فيلمي را با طبقه‌بندي سني نمايش داد! ضمن اينكه مگر جمهوري اسلامي ايران، فرانسه و انگليس يا امريكاست كه بتوان آثار ضداخلاقي و ارزشي را با اين استدلال كه چون در غرب چنين كاري مي‌كنند، نمايش داد؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار