کد خبر: 746299
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
سازمان امور اراضي از شناسنامه‌دار كردن اراضي امتناع مي‌كند
هادي غلامحسيني
در حالي روزنامه جوان در مطالب پيشين خود نسبت به پديده زمين خواري سرمايه‌داران و صاحبان برخي از صنايع و عدم برخورد نهادهاي قانوني با اين متخلفان هشدار داده بود كه سازمان جهاد كشاورزي استان تهران اعلام كرد:28 هكتار از اراضي كشاورزي شامل 147 مورد از تصرفات و ساخت و سازهاي غيرمجاز اراضي كشاورزي شهرستان رباط‌كريم تخريب شد، در اين بين به نظر مي‌رسد سازمان جهاد در زمينه زمين خواري فقط با دانه كوچك‌ها كار دارد.
پديده زمين خواري در كشور به شدت افزايش يافته است اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب نسبت به زمين‌خواري بسيار نگران هستند. بسياري از سرمايه داران صنعتي به نام زمين خواري و تغيير كاربري زمين براي خود راه اندازي كرده‌اند تا از اين محل بيشترين سود را كسب كنند حال با وجودي كه انتظار مي‌رود امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي در پديده زمين خواري با دانه درشت‌هاي اين بخش برخورد كند اين نهاد سراغ دانه كوچك‌ها رفته است كه اين برخورد دوگانه با يك پديده صحيح نمي‌باشد.
زمين خواري‌هاي چند صد هكتاري در كشور مقوله‌اي نيست كه بتوان آن را به سادگي پنهان كرد اما سرمايه داران زمين‌هاي كشور را مي‌خورند و به سادگي هم تغيير كاربري مي‌دهند و تاكنون وزارت جهاد از طرح شناسنامه دار كردن اراضي امتناع كرده و كاري را كه براي اين نهاد از نان شب واجب است باز هم به تأخير مي‌اندازد. در اين بين روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان تهران روز گذشته با انتشار خبري مدعي شد: در راستاي اجراي تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغات و همچنين دستورمقام محترم قضايي مبني بر مقابله با ساخت و ساز‌هاي غير مجاز، از ابتداي سال جاري تا كنون 147 مورد از تصرفات و ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي كشاورزي شهرستان رباط كريم آزاد شد. بنا بر اين گزارش حدود 28 هكتار از اراضي‌اي كه تبديل به ويلا، ساختمان، باغ، ديواركشي و... شده بود قلع و قمع شد. قاسم عنايتي مدير امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي استان تهران در اين رابطه گفت: پيگيري 12 مورد شكايات در محاكم قضايي، توقف 28 مورد ساخت وساز غيرمجاز، نظارت 55 مورد مجوز تبصره 4 و 35 مورد مجوز تبصره يك قانون حفظ كاربري و خلع يد 36 هكتار اراضي خالصه دولتي روستاي قشلاق حكيم‌آباد در دادگاه بدوي، از اقدامات مؤثر آن مديريت در اجراي قانون مذكور بوده است.
هرچند مقامات قضايي و دولتي كشور از كاهش يا توقف زمين‌خواري‌در كشور خبر مي‌دهند اما در نيمه اول امسال تعداد زمين‌خواري‌ها در كشور كم نبوده است. پيروز حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي در اين باره گفته است، موضوع زمين خواري مستقيم با يك وزارتخانه مرتبط نيست و با همكاري وزارتخانه‌هاي ديگر و دستگاه قضايي از سوي دولت انجام مي‌شود، از اين رو معاون عمران روستايي بنياد مسكن نيز با اشاره به مهم‌ترين تخلفات زمين خواري در روستاها، گفته است، بيشترين تعداد زمين خواري در روستاهاي مازندران، تهران، فارس و همدان اتفاق افتاده است.
محمدرضا شاملو توضيح داده است:هركجا پيرامون شهرهاي بزرگ و كلانشهرها موقعيتي به عنوان سكونتگاه خوابگاهي يا نقطه خوش آب و هوايي براي گذران ايام آخر هفته وجود دارد، تخلف هم انجام مي‌شود.
زمين‌خواري‌ها در نيمه اول امسال از گردنه حيران گرفته تا روستاهاي خلخال و فارس و شمال كشور را در ليست خود قرار داد و حالا شاملو گفته است در استان فارس و استان كهگيلويه و بويراحمد و حتي به تازگي در يكي از روستاهاي استان همدان به نام قاسم آباد هم ساخت و سازهاي خلاف با گستردگي اتفاق افتاده است اما بايد توجه داشت كه اين دست موارد، خاص يك استان نيست. در اين زمان نه تنها كميته‌اي تحت عنوان رسيدگي به پرونده‌هاي زمين‌خواري در وزارت راه و شهرسازي و سازمان امور  اراضي تشكيل شده است بلكه مقامات قضايي نيز از رسيدگي به اين پرونده‌ها خبر داده‌اند، با اين حال هنوز هم اتفاق‌هاي مشابه در حال رخ دادن است. در پايان اگر چه بايد با تصرفات غيرمجاز طبق قانون برخورد شود اما بايد سازمان امور اراضي دقت داشته باشد كه افكار عمومي كوتاهي اين دستگاه در شناسنامه دار كردن اراضي ملي را زير ذره‌بين دارد و در اين بين انتظار دارد همانطور كه اين نهاد با متصرفان اراضي خرد برخورد مي‌كند با متصرفان و زمين‌خواران كلان نيز برخورد كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار