کد خبر: 745192
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
به مناسبت 14 مهر روز جهانی دامپزشکی:
وجود پرندگان مختلف و حیواناتی خانگی همچون گربه نگرانی کمتری از سوی شهرنشینان بر می انگیزد هرچند حس حیوان آزاری برخی از شهروندان، فرقی میان هیچکدام از جانداران نمی گذارد.

یک دامپزشک حیوانات خانگی در این رابطه معتقد است: اعتباری برای واکسینه کردن حیواناتی که در محدوده شهری زندگی می کنند در نظر گرفته نشده و این اقدام در اولویت دستگاه ها قرار ندارد.

دکتر سیما احسن با بیان اینکه واکسیناسیون باید در حد وسیع انجام گیرد تا همه حیوانات خیابانی را پوشش دهد، افزود: ورود و خروج حیوانات به شهر باید کنترل شود تا حیواناتی که می توانند منتقل کننده هاری باشند وارد محیط زندگی شهری نشوند. 
وی اظهار کرد: برای کنترل جمعیت نیاز به عقیم سازی وجود دارد اما خود، این بحث را ایجاد می کند که از نظر اخلاقی درست است که حیوانی که در خانه نگهداری نمی شود عقیم شود.

احسن ادامه داد: اگر این جانداران عقیم سازی نشوند با توجه به زاد و ولد بالای آنها لازم است به خارج از شهر انتقال داده شوند و این اقدام نیز هزینه بر است.
عقیم سازی و کارهای مرتبط دیگری نیز برای کنترل جمعیت وجود دارد اما هزینه ها را افزایش می دهد و هرچند در مقابل افزایش سلامت و آرامش شهرنشینان این هزینه ها زیاد هم نیست اما هنوز از اهمیت لازم برای مسئولین شهر برخوردار نیست.
احسن در پاسخ این سوال که اگر واکسیناسیون یکباره و بدون تکرار باشد بی فایده خواهد بود، گفت: پایه ایمنی واکسن همیشه می ماند اما به مرور ضعیفتر می شود و ممکن است نتواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.
وی یادآور شد: واکسینه کردن تعداد محدودی از حیوانات خیابانی نمی تواند جوابگو باشد و باید در وسعت بیشتر انجام شود و در عین حال نیاز به یادآوری این واکسن ها به صورت سالانه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یادآوری سالانه واکسن ها هم نیاز به ساز و کار دارد، اظهار کرد: اولا باید با نشانه هایی، حیوانات واکسینه شده را مشخص کرد و در مرحله بعد نباید با حیواناتی که واکسینه نیستند در تماس باشند.
دامپزشک کلینیک حیوانات خانگی آدورینا با اشاره به اینکه واکسن هاری هزینه زیادی ندارد، گفت: اگر واکسن تکرار نشود و گستره واکسیناسیون محدود باشد تاثیرگذاری کاهش می یابد و کاری جزیی محسوب می شود.

وی افزود: باید کار اصولی انجام شود و با توجه به میزان بالای زاد و ولد حیواناتی همچون سگ، حیوانات به دنیا آمده نیز باید واکسینه شوند.
احسن گفت: کلینیک آدورینا با کمک دامپزشکی کردستان روز 14 مهر به مناسبت روز دامپزشک به طور رایگان سگ و گربه ها را در مقابل بیماری هاری واکسینه می کند.
وی افزود: هدف ما این است حیوانات اطراف محل زندگی خود را واکسینه کنیم تا افرادی که با این حیوانات در ارتباط هستند یا به آنها غذا می دهند از سوی بیماری هاری تهدید نشوند.
البته در این بین باید کارهایی در حوزه فرهنگ سازی نیز انجام شود و شهرنشیان هم باید بدانند که چگونه با دیگر جانداران شهر بدون اینکه آسیبی ببیند و سلامت آنها تهدید شود مواجه شوند آنها هم باید بدانند که دیگر جانداران هم حق حیات دارند و باید حضور آنها را در شهر قبول کنند.
مسئولین امر هم در کنار کارهای عملی که در کنترل جمعیت و افزایش بهداشت در این حوزه انجام می دهند باید فرهنگ سازی کنند که یک کار ساده مانند بیرون گذاشتن زباله در زمان درست می تواند از تجمع حیوانات در محل زندگی مردم و افزایش جمعیت این حیوانات جلوگیری کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر