کد خبر: 745061
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
فيلم درويش در بغداد عاقبت به خير شد
«رستاخيز»‌، فيلم اكران نشده ‌از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران، جايزه بزرگ جشنواره بين‌المللي فيلم بغداد را از آن خود كرد و از نگاه تماشاگران نيز به عنوان بهترين اثر اين جشنواره انتخاب شد و احمدرضا درويش اين جايزه را به شهداي فاجعه منا تقديم كرد.
الناز خمامي‌زاده
«رستاخيز»‌، فيلم اكران نشده ‌از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران، جايزه بزرگ جشنواره بين‌المللي فيلم بغداد را از آن خود كرد و از نگاه تماشاگران نيز به عنوان بهترين اثر اين جشنواره انتخاب شد و احمدرضا درويش اين جايزه را به شهداي فاجعه منا تقديم كرد.
يك نفس راحت براي احمدرضا درويش. كارگردان فيلم تاريخي - مذهبي «رستاخيز»‌ اولين ثمره سال‌ها تلاشش براي ساخت فيلم «رستاخيز» را در جشنواره فيلم بغداد درو كرد، آن هم پس از آنكه فيلم او در ايران تنها يك روز به نمايش درآمد و بنا به تصميم وزارت ارشاد از روي پرده‌ها پايين كشيده شد. «رستاخيز» اثر حماسي درباره واقعه عاشورا كه در جشنواره فيلم فجر دو سال پيش به نمايش درآمد، جوايزي متعدد را كسب كرد و احساسات مردمي را در سالن نمايش برانگيخت، بنا به برخي اعتراضات از بدنه خارج از سينما با مشكلاتي براي اكرانش مواجه شد. اين اعتراضات متوجه برخي صحنه‌هاي فيلم به ويژه سكانسي بود كه در آن چهره حضرت ابوالفضل به نمايش درآمده و شهادت ايشان به تصوير كشيده مي‌شد. در اين سكانس «بهادر زماني»‌ ايفاي نقش مي‌كند و گريم چهره‌اش او را به تمثال مشهور حضرت عباس(ع)‌ شبيه ساخته است. اين اعتراضات در كنار امتناع درويش از نوراني كردن چهره حضرت عباس(ع)‌ باعث شد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مانع از پخش آن شود، آن هم در حالي كه «رستاخيز» مجوز اكران را از اين وزارتخانه دريافت كرده بود. به اين ترتيب «رستاخيز» تنها يك روز در سينماهاي تهران به نمايش درآمد و بعد از آن به دستور وزارت ارشاد از ادامه اكران بازماند.
تحمل اين اتفاقات براي درويش بسيار سخت بود اما درخواست معاون وزير فرهنگ عراق از وي براي نمايش فيلمش در افتتاحيه جشنواره فيلم بغداد و دعوت از او و تهيه‌كننده فيلم براي حضور دراين رويداد شانس غيرمنتظره‌اي براي درويش در اين روزهاي سخت بود. با قبول اين دعوت، «رستاخيز»‌ به عنوان فيلم افتتاحيه جشنواره فيلم بغداد و در ميان شور و شعف مردم عراق به نمايش درآمد و با شعارهاي «لبيك يا حسين»‌ تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت و گفته مي‌شود كه در ميانه‌هاي فيلم و صحنه‌هاي مهمي چون شهادت حضرت عباس(ع) با ابراز احساسات مردم عراق مواجه شد. اين اتفاقات مثبت براي «رستاخيز» در نهايت با رأي مثبت مردم عراق و انتخاب اين فيلم به عنوان بهترين اثر اين جشنواره تكميل شد. درويش نيز ضمن سپاس از هيئت داوران جشنواره فيلم بغداد براي تمامي كشورهاي اسلامي و جهان آرزوي صلح و جايزه‌اش را به شهداي فاجعه منا تقديم كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار