کد خبر: 744839
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
دكتر محمدجعفر ساعد، جرم‌شناس‌ در گفت و گو با «جوان»:
بهنام صدقي
چهره زشت اعتياد اين روزها در هر جاي شهر خودش را نشان مي‌‌دهد. پرسه‌زني مصرف‌كنندگان در كوچه و خيابان‌‌ها نشان از بي‌‌توجهي به هشدارهايي است كه متوليان با بي‌اعتنايي از كنار آن گذشته   كند ‌ و حالا فضاي شهر را آلوده كرده است. فارغ از اين زشتي ظاهري، خشونت‌‌هاي بسياري هم از سوي مصرف‌كنندگان بروز پيدا مي‌‌كند كه سلامت رواني جامعه را تهديد مي‌‌كند. نظر به اهميت موضوع، گفت‌‌و‌‌گوي ما با دكتر محمد‌جعفر ساعد، جرم‌شناس، استاد دانشگاه و وكيل پايه يك دادگستري در ادامه مي‌‌آيد.

آقاي دكتر! مخدرهاي شيشه چه ويژگي‌اي دارند كه مصرف‌كنندگان آن با خشونت بسيار دست به اعمال مجرمانه مي‌زنند؟
مصرف اين ماده بدان سان كه بر ذهن و روان اين اشخاص تأثير مي‌گذارد، آنها را از توجه به مرزهاي اخلاقي و قانوني جامعه رها مي‌كند و بابي را مي‌گشايد كه آنان به سادگي گام‌هاي نقض ارزش‌ها و هنجارهاي اخلاقي و اجتماعي و به ويژه قانوني را مي‌پيمايند.
از منظر روانپزشكان، مصرف اين ماده موجب تغيير ساختمان و كاركرد مغز مي‌شود. مصرف شيشه عامل ترشح زياد نوروترانسميترها مي‌شود كه با گذشت اندك زماني، تحليل انتهاي اعصاب مغز را به همراه آورده و مغز نمي‌تواند روند طبيعي خود را دنبال كند. با مصرف زياد اين ماده بر اثر تكرار يا افزايش مقدار آن، تنفس و ضربان قلب افزايش مي‌يابد و موجب تپش قلب و بالا رفتن دماي بدن و فشار خون مي‌شود. در نتيجه شخص به شدت تحريك‌پذير و پرخاشگر مي‌شود. بنابراين در اين وضعيت ممكن است دست به هر خشونتي كه تصور مي‌رود، بزند. به نظر من تأثيرگذاري بر بخش‌هايي از مغز كه نقش اساسي ايفا مي‌كنند و ايجاد اختلال در عملكرد آنان به صورت آثار مخربي نظير تشنج يا توهم يا هذيان نمودار مي‌شود و رفتارهاي خشونت‌آميز متعاقب آن محصول اين اختلال‌هاست.  علت بارز اين مسئله تأثيري است كه شيشه بر عملكرد مغز فرد مي‌گذارد و باعث ايجاد اختلال هذيان يا توهم در او مي‌شود كه در زمره اختلال‌هاي رواني نسبتاً شايع است. اگر چه اين مرحله از اختلال رواني از لحاظ مسئوليت جنايي اين اشخاص در ارتباط با جنايات ارتكابي پس از مصرف شيشه، تأثير چنداني نداشته و در بيشتر اوقات منجر به رفع مسئوليت جنايي وي نمي‌شود. مصرف شيشه مانند سيگار است و به مرور زمان مصرف‌كننده را از پا در مي‌آورد. به طوري كه وابستگي جسماني و رواني به اين ماده و استعمال اين مخدر صنعتي باعث مي‌شود تا فرد به جايي برسد كه پيپ دستش بگيرد و هر چند دقيقه يك بار مصرف ‌كند. با گذشت زمان پس از مصرف اين ماده، شخص مصرف‌كننده دچار ترسي مي‌شود كه اگر آن را ترك كند، شايد دچار عارضه شود و همين مسئله تداوم مصرف آن را به همراه مي‌آورد.

‌بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه بسياري از مصرف‌كنندگان به دليل سوءظن ناشي از مصرف دست به عمل مجرمانه مي‌زنند. اين سوء‌ظن چگونه در فرد مصرف‌كننده ايجاد مي‌شود؟
سوء ظن و بدگماني يكي از آثار مخرب ناشي از مصرف بلند مدت اين ماده است كه همراه با توهم، بي‌نظمي و اختلال خلق و فعاليت‌هاي بيش از اندازه و تكراري است. مصرف اين ماده در شخص موجب افزايش بسيار زياد ماده شيميايي به نام دوپامين در خون شخص شده كه انتقال دهنده امواج عصبي است.  با مصرف اين ماده، شخص از بند محدوديت‌هاي اخلاقي، اجتماعي و قانوني رها مي‌شود و به گونه‌اي جسارت او دوچندان مي‌شود. اين جسارت وي را به ورطه جنايات فجيع انساني مي‌كشاند و وقتي اثر اين ماده تمام مي‌شود، خود باور ندارد كه به چه فجايع دلخراشي دست زده است.  يكي از انواع اختلال‌هاي رواني، اختلال هذيان است كه گونه‌هاي مختلفي دارد و يكي از اين گونه‌ها، اختلال هذياني تعقيب است كه شخص هر آن تصور مي‌كند كه ديگران به دنبال او هستند. در اصل مصرف شيشه ابتدا موجب ايجاد هذيان شده و در گام بعد، توهمي را براي مصرف‌كننده به همراه مي‌آورد و او را به سمت قتل و ارتكاب جرائم هولناك راهنمايي مي‌كند.

يعني هوشياري بيروني از آنها سلب مي‌شود؟
بله. از منظر جرم‌شناسي اين اشخاص به اين دليل مرتكب جناياتي هولناك مي‌شوند كه در زمان انجام جنايت تحت تأثير ماده‌اي  هستند كه مصرف كرده‌اند.  به معناي واقعي كلمه در آن لحظه آنها جسور و با فراغ بال از بند محدوديت‌هاي قانوني رها مي‌شوند و تنها خواسته ذهني، رواني خود را ارضا مي‌كنند. نبايد فراموش كنيم كه مصرف‌كنندگان شيشه در آن عالم توهم كه نوعي اختلال رواني است، هوشياري بيروني و محيطي ندارند. بنابراين مردم بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله بگيرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار