کد خبر: 744814
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
با درخواست استمهال وكلاي پرونده ميلياردر نفتي موافقت شد
جعفر تكبيري
سومين جلسه رسيدگي به اتهامات بابك زنجاني ديروز با درخواست استمهال وكلاي بابك زنجاني برگزار شد؛ در خواستي كه با موافقت قاضي پرونده مواجه شد و جلسه بعدي دادگاه را به 9 آبان ماه منتقل كرد.
اين موافقت با درخواست استمهال وكلاي بابك زنجاني در حالي بود كه پيش از شروع قرائت ادامه كيفرخواست متهم، قاضي صلواتي كه مسئوليت رسيدگي به اين پرونده را دارد عنوان كرد كه «روز گذشته وكلاي خارجي متهم با ارائه پيش نويس ضمانت‌نامه بي‌قيد و شرط اعلام كردند كه بدهي شركت HK را مي‌پردازند.» گفته‌اي كه اين احتمال را تقويت مي‌كند كه بابك زنجاني براي كاسته شدن از حجم پرونده خود حاضر به بازگرداندن بخشي از مطالبات بيت المال شده است.  اين موضوع به تأييد مدير امور حقوقي شركت نفت ايران نيز رسيده و وي نيز عنوان كرده، تلاش مي‌كند با همكاري وكلاي متهم بدهي بيت المال بازگردانده شود.

ادامه قرائت كيفرخواست
پس از اين نجفي، نماينده دادستان تهران به ادامه قرائت كيفرخواست متهم رديف اول پرونده پرداخت و مطالبي را در خصوص تاسيس بانك‌هاي FIB و كنت تاجيكستان، نحوه زمينه‌سازي و ارز از بانك‌ها، حواله‌هاي انجام شده براي پيمانكاران نفتي و مبادلات شركت‌هاي نفتي بيان كرد.  وي در خصوص عملكرد «ب. ز» در رابطه با شركت نفت ملي ايران گفت: اوايل سال 91 «ب. ز» با همكاري «ح. ف. ه» و «م. ش» و اعتماد و مشاركت با يكي از بانك‌هاي داخلي و با وساطت «م. ش» به دنياي معاملات نفتي وارد مي‌شود و از طرفي «ب. ز» از طريق «ك. د» و «س. ج. س» به شركت «ن» معرفي مي‌شود.
نجفي تصريح كرد: «ب. ز»، «ح. ف. ه» و «م. ش» در يك عمليات باندي و گروهي مبالغي را از وزارت نفت كلاهبرداري مي‌كنند. «ب. ز» از تاريخ تحريم «FIB» در جهت استرداد وجوه مورد ادعاي شركت «HK» اقداماتي را انجام داده است و از طرفي «ب. ز» بيان كرده به دليل تحريم بانك «FIB» جابه‌جايي وجوه ممكن نيست.
نماينده دادستان سپس تأكيد كرد كه ب- ز درصدد بود با جعل حواله‌هاي ارزي كلان و پيام‌هاي سوئيفتي جعلي بتواند از موسسات اعتباري و بانك‌هاي داخلي اسناد بهادار دريافت كند و با پرداخت آن به Hk دين خود را به اين شركت ادا كند اما تمامي اين پيام‌هاي سوئيفتي توسط كارشناسان بانك مركزي بررسي شده و جعلي بودن آن تأييد شده است. وي براي دريافت وام شخصي به نام يوروسف را خلق مي‌كند و قراردادي معمولي به نام او منعقد مي‌كند و تأييد مي‌كند كه اين فرد بيش از 9 ميليارد يورو نزد بانك FIB سپرده دارد.
‌ 
عمليات متقلبانه در بستر بانكي
نماينده دادستان تهران در ادامه قرائت كيفرخواست به نقش بانك FIB در معاملات متهم نفتي اشاره كرد و گفت: 11 فقره‌اي كه به شركت HK داده شده است توسط اين بانك بوده است. متهم نفتي به همراه يكي از دستيارانش در يكي از معاملات 300هزار يورو نزد بانك FIB واريز كرده‌اند و قرارداد فروش نيز موجود بوده است. متهم نفتي مساعدت‌هاي خود به شركت HK از جمله واريز مبلغ 300 هزار يورو و 240 ميليون دلار را در بستر بانك FIB ترسيم كرده است و عمليات متقلبانه خود را در بستر صندوق خاص اين بانك پيگيري كرده است.
نماينده دادستان سپس به دو نهاد ديگر كه بابك زنجاني از طريق آن عمليات متقلبانه خود را ساماندهي مي‌كرده نيز اشاره كرد.
در همين ارتباط نماينده دادستان عنوان كرد كه وي از بانك كنت به عوان محل جابه‌جايي پيام‌هاي سوئيفتي استفاده مي‌كرده است و هنگام خريد نفت از HK اعتبارات اسنادي جعلي استفاده مي‌كرده است. اكثر قريب به اتفاق معاملات «ب. ز» جهت پرداخت مطالبه شركت «HK» با تقلب همراه بوده است و متهم به همراه «م. ش» به خلق پول غيرواقعي و بدون پشتوانه اقدام مي‌كرده است. متهم پس از اينكه منابع دريافتي نفت را براي خود هزينه مي‌كرده است در پاسخ به مطالبات شركت «HK» روش متقلبانه ديگري را در پيش مي‌گيرد. با عنايت به اينكه وجود حاصل از اعتبارات اسنادي به صورت صوري و غيرواقعي انجام شده و از طرفي با توجه به اينكه منابع شركت «ن» غيرواقعي بوده است بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت در واقعيت حساب شركت «HK» نزد بانك FIB خالي و پوچ بوده است.  نجفي سپس به ادعاهاي دروغ متهم درباره عدم پرداخت مطالبات بيت‌المال اشاره كرد و در اين خصوص گفت: متهم نفتي در برابر مطالبات بدهي‌هاي خود مقاومت مي‌كرده است و از مسئله‌اي كه خود ساخته است يعني تحريم استفاده مي‌كرده و سعي داشته خود را از دست پيمانكاران رها كند و مدعي شده بوده است كه به لحاظ تحريم قابليت جابه‌جايي منابع در حق پيمانكاران وجود نداشته است.
‌ 
خلق پول جعلي توسط زنجاني
دادستان در ادامه قرائت كيفرخواست ميليارد نفتي، به خلق اعتبار جعلي و پول بدون پشتوانه توسط زنجاني به عنوان يكي ديگر از عمل‌هاي غيرقانوني اين ميليادر اشاره كرد و در اين خصوص گفت: همچنين با توجه به اينكه مطالبات «HK» از سوي چند نهاد مهم داخلي نيز پيگيري مي‌شده است، «ب. ز» به خلق سناريوي جديد با عنوان خلق پول غيرواقعي مي‌پردازد و با توجه به اينكه به بحث بين‌المللي بانكي اشراف محدودي داشته است به جعل حواله‌هاي ارزي و حواله‌هاي كلان رو مي‌آورد.  وي ادامه داد: نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد متهم درصدد بوده است با جعل پيام و حواله استفاده از منابع مجهول بتواند از مؤسسات اعتباري اسناد بهادار يا ضمانتنامه دريافت كند و آن را به شركت «HK» بدهد. موضوع جعلي بودن اين حواله‌ها توسط كارشناسان بانك مركزي تأييد شده است.  نماينده دادستان سپس به انتقال مبلغ 4 ميليارد يورو از حساب بابك زنجاني در دبي به حساب سازمان تأمين اجتماعي نيز اشاره‌اي كرد و در خصوص ماجراي خريد شركت‌هاي تأمين اجتماعي توسط وي عنوان كرد كه «ب-ز» با مراجعه به سعيد مرتضوي و با همراهي «ح-ف-‌ه» اعلام مي‌كند مي‌تواند به ميزان 4 ميليارد از شركت‌هاي تأمين اجتماعي را خريداري كند.  نماينده دادستان انتشار اكاذيب را يكي ديگر از اتهامات ميليارد نفتي اعلام كرد و گفت: مصداق اين اتهام در نامه‌اي است كه متهم به شركت «HK» و رونوشت آن را به بسياري از نهادها ارسال كرده است. نماينده دادستان درباره علت اتهام پولشويي به «ب- ز» گفت: نامبرده با صرف هزينه‌هاي بيت‌المال براي امور شخصي اقدام به تملك اين وجوه كرده است و پس از كسب عوايد از طرق مختلف از جمله تسهيل، جا‌به‌جايي و اخفا سعي در پنهان كردن اموال داشته است. رقم پولشويي وي 9/1 ميليارد يورو بوده است.
‌   
درخواست مصادره اموال متهم
اما با پايان يافتن قرائت كيفرخواست بابك زنجاني به عنوان متهم رديف اول، نماينده دادستان خواستار مصادره اموال اين ميلياردر نفتي شد و در اين خصوص عنوان كرد كه با توجه به مفاد مطروحه در كيفرخواست صادره براي متهم رديف اول پرونده درخواست مجازات متهم را داريم. درخواست مي‌كنيم تا كليه اموال متهم حتي آنهايي كه به صورت صوري به افراد غير منتقل شده است و آنهايي كه در خارج از كشور وجود دارد به نفع دولت جمهوري اسلامي ضبط شود.  گفتني است در دادگاه ديروز قرائت كيفر خواست متهم رديف دوم نيز آغاز شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار