کد خبر: 743471
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
نشست نقد و بررسي فيلم «خاكستر و برف» در اصفهان
كارگردان فيلم «خاكستر و برف» با اشاره به مسئله‌اي كه در فيلم مطرح شده و آن هم انتظار است، گفت: معتقدم فيلمسازي در ايران جرئت مي‌خواهد، به ويژه ورود به عرصه سينماي دفاع مقدس كه جرئتي مضاعف مي‌طلبد.
كارگردان فيلم «خاكستر و برف» با اشاره به مسئله‌اي كه در فيلم مطرح شده و آن هم انتظار است، گفت: معتقدم فيلمسازي در ايران جرئت مي‌خواهد، به ويژه ورود به عرصه سينماي دفاع مقدس كه جرئتي مضاعف مي‌طلبد.
به گزارش «جوان»، در ادامه نشست‌­هاي فيلم «خاكستر و برف» به كارگرداني «روح­‌الله سهرابي» و تهيه­‌كنندگي «فرهاد گلي» كه اين روزها به بهانه اكران آن در نقاط مختلف برگزار مي­‌شود، دوشنبه شب گذشته و در سالن سوره شهر اصفهان جلسه نقد و بررسي اين فيلم برگزار شد. در اين مراسم كه جمع كثيري از دانشجويان رشته‌هاي مختلف، به ويژه دانشجويان رشته سينما حضور داشتند، علاوه بر «روح­‌الله سهرابي» كارگردان فيلم، «عباس كريمي‌­عباسي» كارشناس و منتقد سينما و «قربان نجفي» بازيگر نقش «ابراهيم» در نشست نقد و بررسي پس از نمايش فيلم حاضر شدند.
در ابتداي برنامه، «روح‌­الله سهرابي» با بيان اينكه بيشتر علاقه‌مند است نظرات كارشناس و منتقد برنامه و نيز حاضرين در سالن را بشنود، گفت: «اين روزها و با اكران فيلم «خاكستر و برف» عزيزاني چون دكتر احمدرضا معتمدي، كيومرث پوراحمد، حبيب احمدزاده، رامتين شهبازي، جبار آذين و بسياري ديگر از دست‌اندركاران، كارشناسان و منتقدين حوزه­ سينما در قالب يادداشت‌­هايي محبت­‌آميز يا طي جلسات حضوري نكات قابل توجهي را درخصوص اين فيلم ارائه نموده‌­اند كه براي بنده جاي بسي خوشحالي است، لذا در اين برنامه نيز بيشتر مايل هستم از شما به ويژه از كارشناس و منتقد برنامه بشنوم و اگر سؤالي باشد در حد بضاعت پاسخگو خواهم بود.» در ادامه­ برنامه، عباس كريمي­‌عباسي كه به عنوان كارشناس و منتقد سينمايي در جلسه حاضر بود به تحليل محتوايي فيلم پرداخت.
كريمي­‌عباسي گفت: «فيلم‌­هاي بسياري را در سينماي ايران، به ويژه در حوزه­ دفاع مقدس مي­‌بينيم كه همزمان از دو مقوله­ مهم تعهد و تخصص برخوردار نيستند. فيلم­‌هايي هستند كه به لحاظ پيام و ساختار دراماتيك از تعهدي نسبت به جامعه برخوردارند اما متأسفانه تحت‌­الشعاع ضعف كارگرداني و تخصص قرار گرفته‌­اند و نتوانسته­‌اند آن­‌گونه كه بايد با مخاطب ارتباط برقرار نمايند. در مقابل نيز فيلم­‌هايي را مي‌­بينيم كه از يك كارگرداني مطلوب و متخصصانه برخوردارند اما هيچ تعهدي نسبت به پيرامون و مخاطب ندارند كه نشئت گرفته از ضعف فيلمنامه يا بسياري مسائل ديگر است كه در ارتباط مخاطب با فيلم خلل ايجاد كرده است.»
اين منتقد افزود: «حال خوبي دارم از اينكه فيلمي را مي‌بينم كه از هر دو مقوله­ مهم بهره‌­مند است. انديشه­‌اي متعهدانه و سينمايي متخصصانه پيشكش فيلم «خاكستر و برف» به مخاطب امروز سينماست. اين فيلم با نگاهي همراه با تعهد و سينمايي همراه با تخصص تبعات جنگ را براي نسل امروز به ويژه جوانان و نوجواناني كه دوران دفاع مقدس را درك نكرده‌­اند به خوبي تداعي مي­‌كند. بايد بگويم «خاكستر و برف» نويد كارگرداني توانمند، خلاق و صاحب سبك را به سينماي ايران مي­‌دهد كه اميدوارم فضا براي فعاليت چنين افرادي مهيا شود و من هم به نوبه­ خود به ايشان كه كارگرداني جوان و تازه­ نفس هستند تبريك مي­‌گويم.»
در اين جلسه يكي از دانشجويان كه از ديدن فيلم متأثر شده بود و اشك مي­‌ريخت از كارگردان فيلم تشكر كرد و گفت: «شما با سكوت­‌هاي معنادار اين فيلم به خوبي­ نشان داديد كه مادراني چون عزيز خانم چگونه اين سال­‌هاي انتظار را تحمل كرده‌­اند و با نگاه‌هاي منتظرشان سوخته­‌اند و ساخته­‌اند. من در حين ديدن فيلم به اين فكر مي­‌كردم، مادري كه چند ساعت مدرسه رفتن فرزندش را تاب نمي‌­آورد و برايش سخت است، چگونه مي­‌تواند سال­ها چشم انتظار بماند. من از اين بابت از شما تشكر مي­‌كنم و برايتان آرزوي موفقيت دارم و اميدوارم شاهد فيلم‌­هاي ديگري با اين موضوعات ارزشي و تأثيرگذار در سينماي ايران باشيم.»
سهرابي نيز در پايان خود را متعهد به اين جريان سينمايي دانست و گفت: «خاكستر و برف با وجود موانع و كاستي­‌هايي كه بود رقم خورد و مي‌­توانست از آنچه ديديد بهتر باشد اما در همين اندازه هم من وظيفه­ مي‌دانم، تشكر كنم از همه كساني كه در جريان توليد اين فيلم به بنده كمك كردند.»
فيلم سينمايي «خاكستر و برف» هم‌اكنون در سينماهاي گروه هنر و تجربه در حال اكران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار