کد خبر: 742637
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
«سفری دیگر» با جهانگردان خارجی
شبکه مستند سیما به مناسبت روز جهانی جهانگردی مستندهای مرتبطی همچون «ترین ها» با موضوع سفر جانبازان به دور دنیا با دوچرخه، «اصفهان ایران» درباره جاذبه های گردشگری شهر اصفهان و «سفری دیگر» در زمینه ایرانگردی به روایت توریستهای خارجی را برای پخش در نظر گرفته و «دغدغه های یک زوج کهنسال» را نیز روی آنتن می فرستد.
به گزارش«جوان» به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، قسمت جدیدی از «ترین ها» با نام «یک روز خوب یک عکس خوب» ساعت 12:30 روی آنتن می رود.
این مستند درباره دو نفر از جنابازان جنگ تحمیلی است که با دوچرخه به جهانگردی در دنیا می پردازند.
ساعت 13:30 روز دوشنبه 6 مهر، شبکه مستند قسمت 24 از مجموعه «محیط زیست برای همه» را روانه آنتن می کند. این مجموعه درباره محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی و محیط زیست دریایی ایران است و برای تولید آن به 30 استان سفر شده است.
پخش اثری مرتبط با بزرگترین حادثه نفتی جهان
«آتش در شب» با پخش در ساعت 16 به مدت 85 دقیقه به یکی از بزرگ‌ترین حوادث و اتفاقات جهان در چند سال اخیر می‌پردازد. این رخداد بزرگ‌ترین حادثه در رابطه با تولید نفت در کل دنیا به حساب می‌آید.
در این انفجار ۳۱۷ هزار بشکه نفت از بین رفت. در ساعت ۱۰ صبح ۶ جولای سال ۱۹۸۸ با فشار یک دکمه اشتباه انفجار مهیبی در این سکوی نفتی صورت گرفت.
در این انفجار شعله‌هایی تا ارتفاع ۹۱ متر زبانه کشیدند و ۱۶۷ تن از کارکنان این سکو جان خود را از دست دادند. خسارت وارد شده بر اثر این آتش‌سوزی چیزی حدود ۴.۳ میلیارد دلار در آن سال اعلام شده بود.
عملیات مهار آتش‌سوزی خط لوله نفت آلفا در آمریکا بسیار پیچیده و جانکاه بود و این مستند ضمن بررسی تصاویر آرشیوی این حادثه با بازماندگان این واقعه نیز مصاحبه کرده است.
«معماری سنتی کردستان» مستندی است که به معماری سنتی روستاهای کردستان می پردازد. روستاهایی که با استفاده از سنگ، پله و کوه ساخته شده یا در معماری سنتی در روستاهای اورامان که به شیوه خشکه چینی سنگهای تراشیده بدون ملات خانه های پلکانی ساخته می شود.
 قسمت سوم این مستند ساعت 17:30 روی آنتن می رود.
روایتی از اصفهان نصف جهان
شبکه مستند سیما، برای روز جهانی جهانگردی برنامه های مختلفی تدارک دیده که «اصفهان ایران» یکی از آنها است. اصفهان سومین شهر بزرگ ایران از لحاظ میراث فرهنگی بسیار غنی است و لقب این شهر نصف جهان است.
«اصفهان ایران» با پخش در ساعت 18:15 به معرفی جاذبه های گردشگری این شهر می پردازد.
تصاویر HD جنگ در یک مجموعه
«گنجینه آسمانی» مجموعه مستندی است که با استفاده از تصاویر بازسازی و ترمیم شده قدیمی آرشیو مرکزی صداوسیما، برای اولین بار با تدوینی متفاوت و البته با کیفیت HD روانه آنتن می شود.
این مجموعه در روزهای هفته دفاع مقدس به مدت 30 دقیقه ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
گفتگو با شیعیان اروپایی
مجموعه مستند «در امتداد غدیر» در تلاش است مخاطبان را با شیعیان ساکن در اروپا آشنا کند. عوامل سازنده این مجموعه سعی کرده‌اند با شیعیان اروپایی گفتگوهای جذاب و متنوعی تهیه کنند تا مورد توجه بینندگان قرار بگیرد. 
چهارمین قسمت این مجموعه ساعت 20:30 دوشنبه ششم مهر از شبکه مستند پخش می شود.
سفر به سرزمین چهارفصل از زاویه دید توریستهای خارجی
«سفری دیگر» مستندی است از زیبایی ها و مناظر طبیعی ایران، سفری به سرزمین چهارفصل که هر بار از زبان توریست های خارجی روایت می شود.
در این مجموعه مخاطبان توریست های جوانی را می بینند که در ایران دست به تجربه های منحصر به فرد می زنند و در این مسیر، طبیعت ایران با همه زیبایی ها و ظرفیت هایی که دارد به نمایش در می آید.
مهدی مطهر تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد و رضا فرهمند نیز «سفری دیگر» را کارگردانی می کند. قسمت دوشنبه شب این مجموعه به گشت و گذار توریست های خارجی در دریاچه سفید می پردازد.
«دغدغه های یک زوج کهنسال» از تولیدات انجمن سینمای جوان، به کارگردانی  محسن عليدادی از نجف آباد است. این مستند ساعت 21:30 به مدت 32 دقیقه روی آنتن می رود و زندگی زوج کهنسالی را که حدود 60 سال از زندگی مشترکشان می گذرد به تصویر کشیده است.
پخش مستندی که در 13 کشور جهان ساخته شده
مستند «تمدن» نتیجه پژوهش وسیع و گسترده کنت کلارک از تمدن انسانی است. مراحل تهیه و تولید این مستند عظیم تقریبا دو سال طول کشید و فیلمبرداری در 13 کشور مختلف و در لوکیشن های متفاوت انجام شد.
روایت لرد کلارک از وقایع مهم تاریخ بشری اتفاقاتی از قبیل سقوط امپراطوری روم، انقلاب صنعتی و پس زمینه های آن با شرح جزئیات و بازیگران رویدادها را شامل می شود.
این اثر به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت های برنامه های تلویزیونی و الگویی برای بی شمار برنامه های مستند دیگر مورد تجلیل کارشناسان بوده است و قسمت دوم آن در 50 دقیقه ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
روزشمار جنگ در «دفاع مقدس»
همچنین مستند «دفاع مقدس» برای پخش در ساعت 23 در نظر گرفته شده است. این اثر تولید شبکه هیسپان تی وی است و برای اولین بار با پخش از شبکه مستند، در شبکه های سراسری روی آنتن می رود.
«دفاع مقدس» به کارگردانی کاظم مولایی به نوعی روز شمار جنگ است، در آن با فرماندهان جنگ مصاحبه می شود و 52 دقیقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار