کد خبر: 741535
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
نويسندگان دفاع مقدسي در گفت‌وگو با «جوان» مطرح كردند
درسال‌هاي اخير اقبال عمومي به كتاب‌هاي مربوط به دفاع مقدس افزايش يافته است، به‌خصوص كتاب‌هايي كه تقريظ مقام معظم‌رهبري را بر پيشاني خود دارند، به همين بهانه گفت‌وگويي با نويسندگان و فعالان اين عرصه داشته‌ايم تا از حال و هواي كتاب‌هاي دفاع مقدس بپرسيم.
سپيده آماده
درسال‌هاي اخير اقبال عمومي به كتاب‌هاي مربوط به دفاع مقدس افزايش يافته است، به‌خصوص كتاب‌هايي كه تقريظ مقام معظم‌رهبري را بر پيشاني خود دارند، به همين بهانه گفت‌وگويي با نويسندگان و فعالان اين عرصه داشته‌ايم تا از حال و هواي كتاب‌هاي دفاع مقدس بپرسيم.
حميدرضا شكارسري، شاعر دفاع مقدسي در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص داغي بازار نشر كتاب‌هاي اين حوزه در سال‌هاي اخير مي‌گويد: بعضي از حوادث بزرگ، زماني كه در جريان هستند چندان ديده نمي‌شوند، مانند يك تابلو كه وقتي به آن نزديك هستيم نمي‌توانيم به تمام ابعداد آن اشراف داشته باشيم. جنگ هم همين خصوصيت را دارد و پس از سال‌ها مي‌توانيم به پنهاني‌هاي آن اشراف پيدا كنيم.

 
شكارسري: دفاع مقدس تا دهه‌ها ظرفيت آفرينش آثار هنري را دارد
دفاع مقدس مردم را با كتاب آشتي داد
حميدرضا شكارسري ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر برخي از حقايق جنگ در سال‌هاي بروز جنگ به دلايل امنيتي و اجتماعي و سياسي قابل طرح نبودند و در اين سال‌ها فارغ از آن ملاحضات قابل بررسي هستند و هر روز يك بخش از اين حادثه عظيم منتشر مي‌شود و اساساً اثري كه مربوط به اتفاقات اجتماعي مانند جنگ هستند تا دهه‌ها و سده‌هاي بعد پتانسيل آفرينش‌هاي هنري را دارند، مثلاً همين اكنون هم در كشورهاي بزرگ دنيا از جنگ جهاني دوم فيلم ساخته و رازهايش منتشر مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: نگاه اين روزهاي ما بدون ملاحظات گذشته و تنها بر پايه لحظات ناب انساني است، لحظاتي كه مي‌تواند سوژه عالي و بكري براي آفرينش آثار هنري باشد، به اين ترتيب در عرصه توليد آثار حوزه داستان‌نويسي و رمان نويسي و حتي شعر و خاطره در سال‌هاي گذشته ما شاهد رشدي چشمگير بوده‌ايم.
شكارسري تأكيد مي‌كند: از طرف ديگر حمايتي كه بايد از آفرينش دفاع مقدسي باشد، آن‌طور كه شايسته اين ژانر است اتفاق نمي‌افتد و ما شاهد نوعي كم توجهي و حركت باري به هر جهت در اين عرصه هستيم. ما براي خلق اثر در اين حوزه هم به حمايت سخت‌افزاري نياز داريم و هم نرم‌افزاري. ما بايد قدر هنرمندمان را بدانيم و محيطي را فراهم كنيم كه فارغ از دلمشغولي‌هاي روزمره آفرينش هنري داشته باشند.
  
داوودآبادي: مردم با ادبيات دفاع مقدس آشتي كرده‌اند
دفاع مقدس مردم را با كتاب آشتي داد
حميد داوودآبادي، نويسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص اقبال مردم به آثار دفاع مقدسي مي‌گويد: اقبال مردم به چنين آثاري نشان از اين دارد كه ما تا به حال از خواسته‌هاي مردم غفلت كرده‌ايم، ما بايد اين اتفاق را به فال نيك بگيريم و از آن به عنوان آشتي مخاطب با كتاب ياد كنيم. اينكه ناشر و مخاطب آشتي كرده‌اند كه هم توليد كتاب‌هاي دفاع مقدسي و هم استقبال مردم زياد است.
وي با اشاره به نقش نهادهاي مرتبط با ترويج فرهنگ دفاع مقدسي مي‌گويد: از ناشرها مهم‌تر ارگان‌هايي هستند كه وظيفه رواج فرهنگ دفاع مقدسي را دارند و اينها بايد با استفاده از اين فضا به بهترين نحو استفاده كنند.
داوودآبادي مي‌افزايد: تعداد ناشرهاي خصوصي در اين عرصه زياد شده است و اين خيلي اميدبخش است اما در كنارش حمايت‌ها كاهش پيدا كرده است و در اين ميان ارگان‌هاي مربوط حداقل از چنين ناشراني حمايت كنند تا سهمي در ترويج فرهنگ دفاع مقدس داشته باشند.
اينطور كه از اظهارات نويسندگان عرصه دفاع مقدس برمي‌آيد، اين روزها اقبال مردم به بازار نشر دفاع مقدس افزايش پيدا كرده است و در اين ميان نهادهاي مسئول بايد سياست حمايت از ناشران‌ اين حوزه را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهند.
  
زنوزي جلالي: وضعيت تأسفبار تيراژ بازار نشردفاع مقدس مردم را با كتاب آشتي داد
فيروز زنوزي جلالي هم در اين گفت‌وگو درخصوص وضعيت ادبيات دفاع مقدس مي‌گويد: ادبيات دفاع مقدس پس از انقلاب به ادبيات ما اضافه شد اما ما نتوانستيم آن‌طور كه بايد و شايد تمام پهنه‌هاي ادبيات دفاع مقدس را به نحو در خوري داستاني كنيم، به عنوان مثال در سال‌هاي آغاز جنگ در عرصه زميني و هوايي توفيق چنداني نداشتيم و تنها اين نيروي دريايي ما بود كه توانست به طور كلي نيروي دريايي عراق را نابود كند اما ما چند رمان و داستان در خور درباره نيروي دريايي داريم؟
وي ادامه مي‌دهد: در حوزه داستان كوتاه اتفاق‌هاي خوبي داشته‌ايم اما در عرصه زمان شايد به اندازه انگشت‌هاي دست هم كارهاي خوب داريم، به باور من به‌رغم گذشت سه دهه باز هم ما به آن ايده‌آل نرسيده‌ايم مسئله مهم‌تر چاپ و پخش اين آثار است و نويسندگان ما تاوان چاپ و پخش بد را مي‌دهند. تيراژهاي آثار در كشور ما تأسفبار است و اصلاً قابل قياس با معدل‌هاي جهاني نيست.
زنوزي‌جلالي اظهار مي‌كند: مسئولان فرهنگي ما چه سياست‌هايي را در پيش گرفتند كه وضعيت نشر ما آنقدر منفعل است؟ متأسفانه در عرصه ادبيات به طور كلي وضعيت نابساماني داريم. به گمان من ادبيات داستاني ما تا اين حد منفعل نبوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار