کد خبر: 740552
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
معاون سیما در جمع تهیه کنندگان و برنامه سازان معارفی
نشست تهيه كنندگان و برنامه‌سازان معارفي تلويزيون با حضور علي‌اصغر پور محمدي معاون سيما و مديران شبكه‌هاي سيما برگزار شد
علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما، در این نشست با تشریح نیاز سیما به برنامه‌های معارفی هدفمندتر و اثرگذارتر، اثرگذاری پیام را منوط به عامل بودن برنامه‌سازان دانست و گفت: ما باید سعی کنیم اول خودمان به آنچه در رسانه می‌گوییم واقف و عامل باشیم تا پیام برنامه‌هایمان در مخاطب اثر گذار باشد.

عضو شورای معارف سیما با اشاره به تفاوت رسانه ملی با دیگر شبکه‌های تلویزیونی گفت: رسانه ما در کشوری شکل گرفته که رهبر آن عالم دینی و مرجع تقلید است و در هیچ جای دنیا نظارت رسانه با مرجع دینی نیست و این یکی از برتری‌های ماست که در ترویج معارف دینی همواره پیشگام بوده‌ایم.

وی با اشاره به توسعه مجالس قرآنی و شناخت جوانان از آیین‌های مذهبی‌ای مانند اعتکاف، عرفه و...افزود: در مقابل این همه اشتیاق مردم به مسائل مذهبی، دشمنان ما با تجهیز شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش کرده‌اند از نگاه بهائیت، وهابیت، صهیونیست و حتی انگلیسی‌ها، دین ما را هدف بگیرند و فرهنگ ما را تخریب کنند. آنها با هدف بی‌دین کردن و بی‌حیا کردن مردم حرکت می‌کنند و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند تا در برنامه‌های خود به همه جنبه‌ها توجه کنیم.

وی با تاکید بر هوشیاری برنامه‌سازان در بیان شبهات دینی برای مخاطبان گفت: تمام تمرکز دشمنان ما روی شبهه‌افکنی در مسائل معارفی است و برنامه‌سازان باید در این‌باره کاملاً هوشیار باشند و خودشان شبهات را استخراج کنند تا پاسخ مناسبی برای آنها در برنامه‌ها ارائه دهند.

در این نشست، بهرام محمدی‌نیا، رئیس شورای معارف سیما نیز با اشاره به اهمیت همگرایی افزون‌تر در ساخت برنامه‌های معارفی گفت: رسالت شبکه‌های جمهوری اسلامی انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به مخاطبان است و همین رسالت است که سبب شده کار در حوزه‌های معارفی اولویت رسانه ملی به شمار آید.

مدیر شبکه قرآن سیما با تاکید بر اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه معارف در رسانه ملی رخ داده‌است، گفت: توجه روزافزون به مسائل معارفی و توسعه حضور مردم در دعای کمیل، ندبه، عرفه، و مراسم اعتکاف و شیرخوارگان حسینی از تأثیر رسانه بر مخاطب حکایت می‌کند. این آیین‌های مذهبی که در بستر رسانه ملی دیده شده‌اند اکنون به حدی در متن جامعه حضور دارند که گاهی رسانه‌ها از بازتاب آن عقب می‌مانند و نیاز به برنامه‌های بیشتر در این زمینه حس می‌شود.

وی در ادامه افزود: در کارکرد جدید شورای معارف در پخش نمازها، ادعیه و سخنرانی کارشناسان مذهبی تجدید نظر کرده‌ایم تا با تغییراتی در این حوزه‌ها مخاطب بیشتری جذب شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به وضعیت مالی سازمان و لزوم همراهی برنامه‌سازان با این وضعیت گفت: موفقیت یک برنامه در نزد مخاطب در گرو درجه بندی "ب و جیم" نیست، بلکه می‌بینیم گاهی یک برنامه گفت‌وگو محور، پرمخاطب‌تر از برنامه‌های دیگر شده‌است.

رئیس شورای معارف سیما وجود بیش از 35 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در حوزه دین و معارف از میان 194 شبکه تلویزیونی با قابلیت دریافت را نشانه اهمیت حوزه دین برای مخالفان شیعه و نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تعدادی از این شبکه‌ها از اساس با اسلام مشکل دارند، تعدادی شبکه‌های وهابی هستند که با تخریب مفاهیم شیعه مانند وحی، شفاعت، توسل و ائمه سعی در مقابله با ما دارند و بخشی دیگر هم شبکه‌های بهایی‌اند که در کنار تخریب باورهای شیعی، نظام جمهوری اسلامی را هم نشانه گرفته‌اند. در این حال باید هوشیار بود، زیرا تعدادی از این شبکه‌های شیعی با نگاهی افراطی قصد اهانت به برادران اهل تسنن دارند که ما باید کاملاً در این زمینه آگاه باشیم زیرا این مسیر افراطی به اسلام ضربه می‌زند.

وی در پایان با اشاره به تدارک سازمان برای برنامه‌های مربوط به عرفه، محرم و...گفت: بخش عظیمی از این مفاهیم بردوش صداوسیماست و ما برنامه‌سازان معارفی را پرچمداران این عرصه می‌دانیم و امیدواریم شور و حالی که برنامه‌های رسانه ملی به مخاطبان می‌دهد آنها را به اسلام شیعی و انقلاب اسلامی نزدیک‌تر کند.

در پایان این نشست، بکایی دبیر شورای معارف سیما با اشاره به رویکرد این شورا مبنی بر سیاست‌گذاری و نظارت بر کیفیت محتوا گفت: در بازتعریفی که در شورای معارف سیما صورت گرفته تاکید ما براستفاده از کارشناسان خبره و باسواد است و بر روی دانش معارفی مجریان و تهیه‌کنندگان نیز تاکید می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار