کد خبر: 740119
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
حسن تردست، قاضي بازنشسته و وكيل دادگستري در گفت‌و گو با «جوان»:
بهنام صدقي
مصرف مخدرهاي صنعتي هر روز جلوه‌هاي بيشتري از آسيب‌هاي خود را نمايان مي‌كند. شكل‌گيري پرونده‌هاي جنايي كه در جريان آن مصرف‌كنندگان دست به اعمال مجرمانه فجيع مي‌زنند، حكايت از پيامدهاي ناگوار اين مخدرها دارد. نظر به اهميت موضوع، گفت‌و‌گوي ما با حسن تردست، قاضي بازنشسته دادگاه‌هاي كيفري استان تهران و وكيل دادگستري در ادامه مي‌آيد.

پيش از ورود به بحث، ارزيابي شما از شخصيت مصرف‌كننده‌هاي سنتي و صنعتي چگونه است؟
در گذشته مخدرهاي سنتي موجب ركود و سستي معتاد مي‌شد و او را از داشتن يك شخصيت و زندگي متعارف محروم مي‌كرد اما اغلب اشخاص معتاد، نسبت به امور زندگي خود و خانواده‌شان احساس مسئوليت داشتند. اما امروزه آثار و عوارض مصرف مواد صنعتي چنان قدرت تعقل و شخصيت روحي و رواني معتادان را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد و احساسات و عواطف انساني آنها را تخريب مي‌كند كه آنها را از داخل تهي و تبديل به يكسري عناصر خطرناك در جامعه كرده است كه مي‌توانند غيرمسئولانه و به راحتي و خونسردي كامل، مرتكب جرائم وحشتناكي شوند كه قابل تصور نيست.
تحقيقات انجام شده هم نشان مي‌دهد كه الگوي مصرف مواد مخدر در جامعه در حال دگرگوني عجيب به سمت انواع مواد مخدر جديد مثل كراك، شيشه و اكستازي است.

دلايل شيوع اين مخدرها را چه مي‌دانيد؟
به نظر من از مهم‌ترين دلايل شيوع مصرف اين نوع مواد مخدر و استعمال مخدرهايي همچون شيشه كه در پشت پرده اين استعمال يك جنايت خفته است، مصرف راحت آن، بي‌بو بودن و سريع‌الاثر بودن آن است و مهم‌تر از همه اينكه سوداگران مرگ براي فريب دادن و گرفتار كردن شمار زيادي از جوانان، مدعي هستند كه مصرف اين گونه مواد، اعتيادآور نيست. همين سوداگران مرگ باعث مي‌شوند كه جوانان ما با استفاده و استعمال شيشه خود قاتل و عاملي براي مرگ ديگري شوند، يعني از افراد معتاد جنايتكار مي‌سازند. البته در كمال حيرت بايد گفت كه بعضي از اين مخدرها، ابتدا براي كمك به ترك اعتياد توليد شده‌اند اما در ادامه با مصرف بي‌رويه يا ايجاد تغييرات شيميايي در تركيب آنها، آن هم با دستان سوداگران مرگ، خود تبديل به يك مخدر مخرب شده‌اند.
 قدرت بالاي اين داروها و مخدرهاي صنعتي شخص مصرف‌‌كننده را بعد از چند بار استفاده طوري نشئه مي‌كند ‌كه فرد با مقادير بسيار زياد ترياك و حتي هروئين هم به آن درجه از نشئگي نمي‌رسد. بنابراين در اين خصوص لازم است متوليان امر و مسئولان ذيربط وزارت بهداشت و درمان نسبت به اين مراكز نظارت و كنترل مستمر و فعالي داشته باشند.

با اين وجود دلايل گرايش به اين مخدرها را چه مي‌دانيد؟
در تحليل علت گرايش به مصرف مواد مخدر در كمال تأسف مي‌توان گفت كه براساس تحقيقات آماري به عمل آمده، در سال‌هاي اخير منحني سني و جنسي اعتياد سير صعودي داشته است. تا جايي كه بعضاً نوجوانان مدارس را هم گرفتار و آمار معتادان زن نيز به شدت رشد پيدا كرده است. عوامل اقتصادي، فرهنگي و تربيتي(خانواده و مراكز آموزشي) نقش تعيين‌كننده در اين افزايش جمعيت معتاد دارند. دليل اصلي هم مشكلات مالي خانواده‌ها و عدم توان پاسخگويي به نياز واقعي و كاذب جواني است. به اين صورت كه سيكل معتاد شدن يك جوان كامل مي‌شود. از طرفي با كثرت افراد توزيع‌كننده مواد مخدر، اين مواد به سهولت در دسترس اقشار جامعه قرار گرفته و اين معضل تا جايي پيش رفته كه شيشه به راحتي به خانواده‌ها وارد شده است. اين براي ما يك درد و يك آسيب تمام‌عيار اجتماعي است كه با غلبه فرهنگ ماهواره‌اي در جامعه و افت معيار‌هاي اخلاقي و ارزش‌هاي فطري، افراد در مهماني‌ها مختلط به منظور شادي و نشاط از مخدرهاي صنعتي و روانگردان استفاده مي‌كنند.
 بديهي است كه در اين فضاي به شدت مسموم كه شعور، هوشياري و حيا به وسيله كراك، شيشه و اكستازي در زن و مرد مصرف‌كننده به يغما رفته، رفت و آمدهاي زنان و مردان مصرف‌كننده منجر به روابط نامشروع و پس از آن وقوع قتل‌هاي فجيع و دلخراش نشود. بنابراين با اين توصيف كه واقعيت و عينيت آن در پرونده‌هاي قضايي موجود است، انواع ترفندهاي قتل‌هاي فجيع مانند مثله كردن، سلاخي كردن اعضاي بدن مقتول و ريختن آن در چاه فاضلاب يا قطعه‌قطعه كردن جسد شوهر و ريختن در گوني و رها كردن آن در اطراف شهرها و بزرگراه‌ها يا سوزاندن جسد و باقي ماندن فقط چند تكه استخوان سوخته، براي دانايان اهل فن قابل درك مي‌شود.

راه برون‌رفت از اين معضل را چه مي‌دانيد؟
بهتر است مسئولان هرچه سريع‌تر از عمق اين بحران و معضل كه قشر جوان و بنيان خانواده‌ها را هدف گرفته است، دركي نزديك و حقيقي داشته باشند. اميد است نكات مذكور در حوزه مواد مخدر و رابطه آن با قتل و جنايت‌هاي فجيع و صدالبته به منظور رفع اين معضل عميق در ميان افراد جامعه مورد نقد و همچنين ارائه نظرات صاحب‌نظران قرار گيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار