کد خبر: 739887
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: احیای منابع آب‌های زیرزمینی و اضافه برداشت‌های انجام شده به 20 سال زمان نیاز دارد تا بتوانیم به حالت سابق برگردیم.
داود نجفیان اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و تاکید رئیس جمهور و وزیر نیرو در تشکیل جلسات مستمر شورای عالی آب در استان‌ها نیز جلسات این شورا به صورت مرتب در حال برگزاری است تا چاره‌جویی در این زمینه انجام شده و یک حرکت تحولی را شاهد و ناظر باشیم.

وی با بیان اینکه قرار است در 20 سال آینده 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی احیا شده و به حالت سابق بازگردد، افزود: البته این امر در کنار همت و تلاش دسته جمعی یک حرکت خودجوش از سوی مردم به ویژه کشاورزان و زارعان را نیز می‌طلبد تا در یک حرکت تحولی بتوانند یاریگر واقعی مجموعه دست‌اندرکاران و متولیان این حوزه باشند تا امر احیای منابع آب‌های زیرزمینی به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: برای رسیدن به حالت پایداری و ذخیره مناسب سفره‌های زیرزمینی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی در حال اجرا است که امیدواریم با منابع اعتباری که به صورت اختصاصی در این حوزه هزینه خواهد شد بتوانیم در سال‌های آینده از برداشت منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرده و به احیا و تقویت آنها کمک کند.

نجفیان با بیان اینکه 93 درصد آب مصرفی در استان متعلق به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: آب مصرفی در بخش کشاورزی با توجه به آبیاری‌های سنتی و غیراصولی آمارش بسیار بالا و در نقطه مقابل بهره‌وری بسیار اندک است و چندان رغبتی نیز برای تبدیل اراضی کشاورزی از حالت آبیاری سنتی به صنعتی مشاهده نمی‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در کل دنیا دیگر کشاورزی سنتی جوابگو نبوده و توسعه و ارزش افزوده به معنای واقعی را به دنبال ندارد، ادامه داد: ما باید متناسب با اقلیم و شرایط استان توسعه کشت و عمل‌آوری محصولات را با الگوهای مناسب انجام دهیم تا بتوانیم یک حرکت تحولی را در تولید بخش کشاورزی با کمترین هزینه و مصرف آب و بیشترین بهره‌وری شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل‌ بالا بودن مصرف آب را در همه حوزه‌ها یک آسیب و دغدغه و نگرانی جدی توصیف کرد و یادآور شد: در حالی که 80 درصد منابع آب را مصرف کردیم و حتی دو برابر استانداردهای جهانی در این زمینه پیشرفت کردیم اما همچنان زنگ هشدارها برای ما حساسیت و مسئولیت خطیری را ایجاد نکرده و همچنان برخی از اصلاح فرایندهای غلط را شاهد نیستیم.

نجفیان بیان کرد: در افزایش بهره‌وری‌ها و توسعه پایدار منابع آب ما باید از روش‌های موفق جهانی الگوبرداری کنیم تا با بومی‌سازی این روش‌ها بتوانیم در بخش مدیریت منابع آب و همچنین مصرف یک حرکت تحولی و انقلابی را به ثمر و نتیجه برسانیم.

وی گفت: با این شرایطی که در حال حاضر در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعتی در مصرف منابع آب شاهد هستیم قطعا در آینده نزدیک به بن‌بست خواهیم رسید اما برای خروج از این شرایط بهتر است مدیریت منابع آب به عنوان یک اصل انکارناپذیر مورد توجه قرار گرفته و همه به احیا و تعادل‌بخشی منابع آب توجهی جدی داشته باشند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر