کد خبر: 739219
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
با توجه به تحولات کنگر ه آمریکا دموکرات امیدوارند که دست به «فیلی باستر» بزنند، یعنی نطق‌ بی‌وقفه داشته باشند تا موعد رای‌گیری در مورد برجام منقضی شود اما جمهوریخواهان به شدت با این امر مخالف هستند.
مهر: سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه، در واکنش به این اقدام دموکرات ها فورا از دست زدن به اقداماتی صحبت کرد که به سنا اجازه خواهد داد تا بار دیگر درباره توافق هسته‌ای رای‌گیری شود. 

وی در عین حال از تلاش دمو کرات‌ها برای فیلی باستر انتقاد کرد.

فیلی باستر در سنای آمریکا عملا به منظور جلوگیری از به رای گذاشته شدن لایحه‌، قانون یا هر اقدامی که نمایندگان در حال تبادل نظر در مورد آن هستند، استفاده می‌شود. اگر ۶۰ سناتور به کفایت مذاکرات رای دهند، بحث خاتمه پیدا می‌کند و رای‌گیری انجام می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگن پست در گزارشی اعلام کرده بود در صورتی که دموکرات ها ۴۱ رای داشته باشند می توانند با استفاده از یک ترفند قانونگذاری (موسوم به فیلی باستر) مانع وضع قطعنامه جمهوری خواهان شوند که در آن صورت حتی نیازی به وتوی رئیس جمهور نخواهد بود.

فیلی باستر در سنای ایالات متحده آمریکا معمولاً به هر تاکتیک تأخیری یا آبستراکسیونی گفته می‌شود که به منظور جلوگیری از به رأی گذاشته شدن یک اقدام به کار می‌رود. تا این لحظه ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل که از این توافق حمایت کرده‌اند، مشاوران دموکرات‌ها گفته‌اند آن‌ها اطمینان دارند که جمهوریخواهان قادر نخواهند بود رای ۶۰ سناتور را برای پیشبرد طرح خود در سنای ۱۰۰ نفره کسب کنند. 

این اظهارات سناتور مک کانل با واکنش «هری رید» رهبر اقلیت سنا، روبرو شد و گفت که استفاده از این اهرم در تاریخ قانونگذاری بی‌سابقه نیست و تاکنون بیش از ۶۰۰ بار از فیلی باستر استفاده شده است.

وی تاکید کرد: «سنا صدای خود را به شکلی واضح رساند و اعلام کرد که توافق تاریخی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای پابرجا خواهد ماند».

هری رید خواستار تمرکز سناتورها بر مسائل مختلف داخلی آمریکا شد و گفت که باید این مسئله (توافق اتمی ایران) را تمام شده دانست و دیگر نباید به آن بازگشت.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که باراک اوباما، رییس جمهوری، آن را در ماه مه امضاء کرد مجلس نمایندگان و سنا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارند که به این توافق رای مثبت یا منفی دهند. 

همزمان در مذاکرات مجلس نمایندگان آمریکا مذاکرات در باره توافق اتمی با ایران ادامه دارد.

جمهوریخواهان سنا قرار است به طرح رد توافق اتمی ایران رای دهند که روز ۲۳ تیرماه میان ایران و کشورهای ۱+۵ از جمله آمریکا حاصل شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار