کد خبر: 738938
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
فرنگي؛ ناكام بزرگ لاس‌وگاس در شب دوم
شب سياه، ناكام بزرگ، ناداوري و ديسكاليفه، همه كلماتي بودند كه ديروز جلوي نام كشتي فرنگي قرار گرفت. تيم ملي كشتي فرنگي كه در سه وزن اول رقابت‌هاي جهاني امريكا نتوانسته بود انتظارات را برآورده كند و فقط با يك مدال نقره قاسمي چشم به راه رسيدن زمان مسابقه چهار وزن دوم بود، ضربه مهلك‌تري خورد.
وحید صابری
شب سياه، ناكام بزرگ، ناداوري و ديسكاليفه، همه كلماتي بودند كه ديروز جلوي نام كشتي فرنگي قرار گرفت. تيم ملي كشتي فرنگي كه در سه وزن اول رقابت‌هاي جهاني امريكا نتوانسته بود انتظارات را برآورده كند و فقط با يك مدال نقره قاسمي چشم به راه رسيدن زمان مسابقه چهار وزن دوم بود، ضربه مهلك‌تري خورد.
در حالي‌كه تمامي علاقه‌مندان به كشتي چشم به رقابت‌هاي چهار وزن دوم داشتند و از مدعياني همچون حميد سوريان و افشين بيابانگرد بيش از ديگر ملي‌پوشان انتظار مدال مي‌رفت، حذف اين دو مدعي و همچنين مهدي علياري، شب سياهي را براي احد پازاج و همكارانش در كادرفني تيم ملي رقم زد.

رقابت‌هاي چهار وزن دوم كشتي فرنگي قهرماني جهان درحالي به پايان رسيد كه حذف سه نماينده ايران را در پي‌داشت. در كنار اين اتفاق ناخوشايند بايد نگرفتن سهميه المپيك توسط حميد سوريان را ناكامي بزرگ ناميد. حميد سوريان در يك‌چهارم نهايي در ديدار مقابل روشن بايراموف، نايب‌قهرمان المپيك و قهرمان جهان از آذربايجان گرفتار ناداوري شد. داوران به خاطر ضربه سر زدن به حريف، يك اخطار به سوريان و 2 امتياز به حريف آذربايجاني دادند. در ادامه در حالي كه مسابقه در حالت عادي بود رئيس تشك يك بار ديگر، مسابقه را قطع و به دليل آنكه سوريان دوباره ضربه سر به حريف زده، او را ديسكاليفه كرد اين در حالي بود كه داور وسط اصلاً چنين اعتقادي نداشت.
اعتراض‌هاي سوريان و البته كادر فني فايده نداشت، انگار همه دنيا دست به دست هم داده بودند تا سوريان را بازنده كنند اين در حالي بود كه بايراموف آذربايجاني در مخيله‌اش هم نمي‌گنجيد با آن بدن ناآماده دستش به عنوان فرد پيروز بالا برود، به هر حال عنوان‌دارترين مرد كشتي فرنگي جهان به گروه شانس مجدد رفت تا شايد با كسب مدال برنز بتواند كسب سهميه كند كه البته اين خود جاي سؤال داشت چون بايد به خاطر ديسكاليفه از جدول رقابت‌ها كنار مي‌رفت اما سوريان ديگر آن سوريان نبود. فشار روحي بالا و عدم كنترل مناسب ذهني باعث شد تا او در گروه شانس مجدد هم در حالي‌كه با نتيجه ۵ بر صفر از يون چول وون از كره‌شمالي پيش بود، در لحظات پاياني با نتيجه ۵ بر ۶ كشتي را ببازد و ناباورانه با رقابت‌ها وداع كرد.
افشين بيابانگرد در وزن ۷۱ كيلوگرم يكي ديگر از اميدهاي ما براي كسب مدال بود كه نتوانست انتظارات را برآورده كند او هم نه تنها مدالي كسب نكرد بلكه از كسب سهميه هم بازماند. بيابانگرد در دور دوم برابر ماتياس از آلمان در حالي‌كه با نتيجه ۳ بر صفر پيش بود، در دقيقه پاياني با نتيجه 5 بر 3 شكست خورد و حذف شد.
بي‌شك فارغ از بحث ناداوري‌ها و اينكه حريفان نمي‌خواهند ايران حرف اول را در كشتي بزند اما بي‌تدبيري و تصميمات غلط و احساسي كادر فني هم باعث مي‌شود تا ما در حساس‌ترين زمان از كسب مدال و سهميه المپيك باز بمانيم. مهدي علياري كشتي‌گير وزن ۱۳۰ كيلوگرم، مصداق بارز اين موضوع است؛ كشتي‌گير توانمندي كه به صورت احساسي بدون اينكه در تورنمنتي در سنگين وزن آزموده شود راهي مسابقات جهاني مي‌شود. مهدي علياري با وزني بسيار پايين‌تر از حريفان خود از ۹۸ كيلو به ۱۳۰ آمده بود و در همان ابتدا مشخص شد او از هر نظر از ديگر رقباي خود پايين‌تر است. او در همان ابتدا در مصاف با بالينت لام مجارستاني حرفي براي گفتن نداشت و به سادگي با نتيجه ۵ بر صفر شكست خورد. در ادامه با توجه به ناكامي حريفش در رسيدن به فينال، شانس ادامه مسابقات در گروه بازنده‌ها را از دست داد.
تنها كسي كه ديروز كسي انتظار مدال از او نداشت اما مي‌توانست حتي مرد طلايي تيم ما لقب بگيرد قادريان بود؛ جوان‌ترين كشتي‌گير تيم ملي كشورمان؛كشتي‌گيري كه نخستين حضورش در مسابقات جهاني را تجربه مي‌كرد. او در اين مسابقات آنقدر خوب كار كرد كه علاوه بر مدال برنز، سهميه المپيك ريو را هم براي خودش رزور كرد. قادريان نماينده وزن ۸۰ كيلوگرم در مرحله نيمه نهايي در حالي‌كه تا ۳۰ ثانيه پاياني ۳ بر صفر جلو بود، از داوران يك اخطار گرفت و يك امتياز به حريف بلاروس داد و با نتيجه ۳ بر ۳ مغلوب حريف و راهي ديدار رده‌بندي شد، البته قادريان بدون توجه به ناداوري كشتي قبلي توانست در ديدار رده‌بندي ديلمامدوف از قزاقستان را با نتيجه ۲ بر صفر از پيش‌رو بردارد و مدال برنز رقابت‌هاي جهاني را بر سينه بياويزد.
حبيب‌الله اخلاقي در وزن ۸۵ كيلوگرم آخرين نماينده كاروان كشتي فرنگي كشورمان در رقابت‌هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان است كه براي كشورمان روي تشك مي‌رود.
    
بابك مدير فني تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي پس از ناكامي تيم ملي كشتي فرنگي از مردم عذرخواهي كرد و گفت: كشتي‌گيران نتوانستند انتظارات مردم را برآورده كنند و من از جانب اعضاي كادر فني و كشتي‌گيران از مردم ايران عذرخواهي مي‌كنم. ما حداقل روي دو فيناليست حساب باز كرده بوديم و اميد داشتيم حميد سوريان بتواند به نشان طلا دست پيدا كند اما متأسفانه اين امر محقق نشد. معتقدم داوران قصد داشتند سوريان را ديسكاليفه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار