کد خبر: 738211
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
استاد و شاگرد دوباره به هم رسيدند
سيزدهمين دوره جام جهاني از امروز با حضور 12 كشور در ژاپن برگزار مي‌شود و در نهايت دو تيم برتر اين رقابت‌ها جواز حضور در المپيك ريو را كسب مي‌كنند؛ رقابت‌هايي كه نخستين ديدار آن را ايران و آرژانتين برگزار مي‌كنند.
دنیا حیدری
سيزدهمين دوره جام جهاني از امروز با حضور 12 كشور در ژاپن برگزار مي‌شود و در نهايت دو تيم برتر اين رقابت‌ها جواز حضور در المپيك ريو را كسب مي‌كنند؛ رقابت‌هايي كه نخستين ديدار آن را ايران و آرژانتين برگزار مي‌كنند.
ايران در كنار آرژانتين و ونزوئلا از امريكاي جنوبي، روسيه و ايتاليا از اروپا، مصر و تونس از آفريقا و كانادا و ايالات متحده از امريكاي شمالي و مركزي) به همراه لهستان و ژاپن در جام جهاني 2015 به رقابت مي پردازند.
  
نايب‌قهرمان‌ترين تيم امريكاي جنوبي
آرژانتين نايب‌قهرمان‌ترين تيم امريكاي جنوبي است كه طي 30 دوره برگزاري مسابقات قهرماني اين قاره، تنها در سال 1964 موفق شده به مدال طلا دست يابد. برزيل به دليل شرايط نابسامان داخلي در اين مسابقات شركت نكرده بود. شكست در 17 فينال و كسب مدال نقره از اين پيكارها، آرژانتيني‌ها را قهرمان نايب‌قهرماني امريكاي جنوبي نام داده است. البته آنها شش برنز نيز از اين رويداد كسب كرده‌اند. آرژانتين دهه 1980 تيم موفقي داشت كه اعضايش برخي پدران و عموهاي بازيكنان فعلي اين تيم بودند، از جمله كونته، كروگا، اوريارته و گونسالس. آن تيم رؤيايي مدال برنز مسابقات قهرماني جهان 1982 و مدال برنز المپيك سئول 1988 را بر گردن آويخت و حالا نوبت به پسران و برادرزاده‌ها رسيده تا به نتايجي قابل توجه دست يابند. آن هم با هدايت ولاسكو، مربي برتر قرن بيستم. مربي‌اي كه سال 2011 به ايران آمد و به دو طلاي آسيا رسيد و موفقيت‌هايي نظير صعود به ليگ جهاني و حضور درخشان در اين پيكارها، درخشش در جام جهاني 2011 و مسابقات قهرمانان قاره‌ها 2013 را رقم زد. اما او اكنون سرمربي آرژانتين است. تيمي كه شايد امسال در ميان مدعيان تراز اول صعود به المپيك از راه جام جهاني قرار نداشته باشد، اما بلافاصله پس از پايان مسابقات در پيكارهاي انتخابي المپيك امريكاي جنوبي در ونزوئلا به ميدان مي‌رود و شايد با قرار گرفتن در رده اول مسابقات انتخابي امريكاي جنوبي بليت ريو 2016 را كسب كند.
  
ايران در جام جهاني
ايران طي 12 دوره گذشته، دو بار در جام جهاني واليبال حضور داشته كه اولي به سال 1991 و دومي به دوره گذشته(2011) برمي‌گردد. سال 1989 تغييراتي در برگزاري جام جهاني حاصل و از ايران براي حضور در جام هفتم جهاني دعوت شد. ايران با تيمي جوان، روانه مسابقات شد. طبق فرمول مسابقات 12 تيم در دو گروه شش تيمي به صورت دوره‌اي بازي‌هاي مرحله اول را برگزار مي‌كردند. سه تيم برتر هر گروه، بعد از صعود به صورت دوره‌اي براي مشخص شدن رده‌هاي اول تا ششم بازي مي‌كردند. همين روش براي سه تيم ديگر گروه‌هاي مقدماتي نيز اعمال مي‌شد تا تيم‌هاي هفتم تا دوازدهم مسابقات معرفي شوند و نتايج بازي‌هاي مرحله اول نيز در دور بعد، محاسبه مي‌شد. ايران در مرحله اول با تحمل پنج شكست سه بر صفر در برابر حريفانش در قعر جدول گروه خود جاي گرفت تا بازي‌هايش را در مرحله دوم، براي رده‌هاي هفتم تا دوازدهم ادامه دهد. در اين مرحله، ايران به تونس و مكزيك با حساب سه بر يك باخت و شيلي را پنج سته برد تا در نهايت به عنوان يازدهمي جام جهاني 1991 دست يابد. اما سال ۲۰۱۱ و دومين حضور ايران در تاريخ برگزاري جام جهاني رنگ و بويي متفاوت از اولين حضورش داشت. چراكه به عنوان قهرمان قاره آسيا به اين پيكارها راه يافته بود و با هدايت خوليو ولاسكو با ۱۲ امتياز از پنج پيروزي در جاي نهم ايستاد تا براي اولين بار در يك رقابت جهاني، در رده‌اي يك رقمي قرار بگيرد.
  
رويارويي دوباره ايران و آرژانتين
مسابقات جام جهاني 2015 واليبال در حالي امروز به ميزباني ژاپن آغاز مي‌شود كه در نخستين ديدار ساعت 7:30 صبح امروز تيم‌هاي واليبال ايران و آرژانتين به مصاف هم مي‌روند. ايران و آرژانتين تاكنون چهار بازي رسمي در قهرماني جهان، انتخابي المپيك و جام جهاني مقابل يكديگر انجام داده‌اند كه سهم هر تيم از اين چهارگانه، دو پيروزي و دو شكست بوده است. اما نخستين رويارويي ايران با آرژانتين بعد از جدايي ولاسكو از تيم‌ملي واليبال ايران به مسابقات قهرماني جهان 2014 برمي‌گردد كه ملي‌پوشان ايران با ارائه يك بازي بي‌نقص سه بر صفر آرژانتين را شكست دادند و اين دومين رويارويي كواچ جوان با ولاسكو كاركشته است و بايد ديد مهره‌چيني ولاسكو و كواچ چه نتيجه‌اي به دنبال خواهد داشت.
  
ولاسكو: كار سختي برابر ايران داريم
خوليو ولاسكو، سرمربي آرژانتين كه در بازي نخست بايد برابر ايران قرار بگيرد بازي اول برابر ايران را سخت خواند: «كار سختي برابر ايران داريم چون آنها تيم قدرتمندي هستند كه نتايج خوبي را نيز در ليگ جهاني امسال كسب كردند و سال گذشته نيز ما را شكست دادند اما اميدوارم كه اين بار در حد و اندازه ايران ظاهر شويم. براي من اين بازي خيلي خاص است، چون من قبلاً مربي ايران بودم ضمن اينكه من عاشق ايران هستم و تيم‌ملي اين كشور تيم مورد علاقه من است.»
كواچ، سرمربي ايران نيز در خصوص اين بازي گفت: «ولاسكو، مربي سابق ايران بود و بازيكنان من را به خوبي مي‌شناسد علاوه بر آن آرژانتين تيم قدرتمندي است و خوب بازي مي‌كند اما نهايت تلاش خود را مي‌كنيم تا با موفقيت زمين را ترك كنيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار