کد خبر: 737609
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
مهم‌ترين حضور فرهنگي كشورمان در آن سوي مرزها
ايران مهمان ويژه بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب مسكو است، اتفاقي كه با حضور پررنگ فرهنگي كشورمان در روسيه باعث رقم خوردن جدي‌ترين فعاليت ديپلماسي فرهنگي ايران در خارج از كشور شده است.
محمدصادق عابديني
ايران مهمان ويژه بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب مسكو است، اتفاقي كه با حضور پررنگ فرهنگي كشورمان در روسيه باعث رقم خوردن جدي‌ترين فعاليت ديپلماسي فرهنگي ايران در خارج از كشور شده است.
نمايشگاه كتاب مسكو كه از مشهورترين نمايشگاه‌هاي كتاب جهان به شمار مي‌رود، امسال از كشورمان دعوت كرد تا به عنوان مهمان ويژه در اين نمايشگاه حضور يابد. حضوري كه تنها صرف عرضه كتاب نبوده است و برنامه‌هاي متنوعي از سوي كشورمان براي اجرا در مسكو ارائه شده است. كتاب بهانه‌اي است براي گسترش حضور بين فرهنگي كشورمان در سطح بين‌الملل و توسعه همكاري با روس‌ها كه استقبال خوبي نيز از برنامه‌هاي ايراني‌ها داشته‌اند. در طول چند روزي كه از برگزاري نمايشگاه كتاب مسكو مي‌گذرد، ايران چند برنامه فرهنگي را در نمايشگاه اجرا كرده كه از آن جمله مي‌توان به «شب فرهنگي ايران» و «روز ايران» اشاره كرد. در مراسم روز ايران هنرمندان اعزامي كشورمان براي حضار در نمايشگاه برنامه‌هاي هنري اجرا كرده‌اند، شعر فارسي براي روس‌ها خوانده و داستان ايراني براي علاقه‌مندان تعريف شد.
  
رونمايي از كتاب مقام معظم رهبري
كتاب «روشناي علم» نوشته مقام معظم رهبري يكي از كتاب‌هايي بود كه از ايران در نمايشگاه مسكو حضور يافته است. ترجمه انگليسي اين كتاب روز گذشته در محل نمايشگاه رونمايي شد. مقامات ايراني اين قول را داده‌اند كه در آينده ترجمه روسي كتاب نيز رونمايي شود. پراخواناف، نويسنده روس در مراسم رونمايي از اين كتاب گفت: مطمئناً كتاب «روشناي علم» مي‌تواند براي مردم و سياستمداران روس راهگشا باشد. مردم كشور ما به يك غذاي روحي و معنوي نياز دارند و اين كتاب براي مردم ما مفيد خواهد بود. اين نويسنده روس تأكيد كرد: من در تهران در مراسمي حضور داشتم كه آيت‌الله خامنه‌اي و رهبران زياد ديگري در آنجا حضور داشتند و با آيت‌الله خامنه‌اي صحبت كردند. من بسيار تحت‌تأثير قرار گرفتم. روز جمعه نيز ترجمه روسي كتاب «اطلس جنگ تحميلي» در نمايشگاه رونمايي شده بود.
  
انتشار يك ميليون عنوان كتاب
سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد كه در مسكو به سر مي‌برد در ديدار با مقامات روسي، بر گسترش همكاري‌هاي فرهنگي ميان دو كشور تأكيد كرد. صالحي در اين ديدار گفت: بعد از انقلاب بيش از يك ميليون كتاب چاپ شده كه ١١ هزار عنوان در حوزه ادبيات بوده است اين رقم قابل توجه نشر مي‌تواند به مبادلات فرهنگي عميقي با روسيه منجر شود. وي گفت: مخاطبان ايراني از گذشته علاقه زيادي به نويسندگان روس داشته‌اند كه بخش قابل‌توجهي از آن مربوط به حوزه ادبيات است. البته اين موضوع فرصت قابل‌توجهي ايجاد كرده تا فرهنگ دو كشور بر محور كتاب پل مطمئني در جهت روابط پايدار فرهنگي ايجاد كند. صالحي گفت: بايد به راه‌هاي جديد تعاملات فكر كنيم، امسال موضوعي كه اتفاق افتاد، بيش از آنكه دخالت كامل دولت‌ها باشد علاقه ملت‌ها بوده كه نيازمند به توجه بيش از پيش دارد. ما حضورمان را به عنوان مهمان ويژه در نمايشگاه كتاب روسيه به عنوان يك نقطه عطف نگاه مي‌كنيم.
در اين ديدار قرار شد تا در نمايشگاه آتي كتاب تهران روسيه به عنوان مهمان ويژه حضور يابد.
علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز كه به مسكو سفر كرده است، در مراسم «شب فرهنگي ايران» با بيان اينكه حدود هزار و 700 عنوان كتاب از زبان روسي به فارسي و بالعكس ترجمه شده اين اتفاق را نشان‌دهنده علاقه فرهيختگان دو كشور عنوان كرد و گفت: آثار ادبي شخصيت‌هاي برجسته روس مثل تولستوي و پوشكين در ايران ترجمه و بارها و بارها تجديد چاپ شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است كه اين مسئله نشان از علاقه مردم ما به اين فرهنگ است؛ همچنان كه بسياري از آثار ادبي ايران مانند فردوسي، حافظ، سعدي، مولوي و... به زبان روسي ترجمه شده و امروز در دسترس شماست.
جنتي تصريح كرد: اين خدمت بزرگ را ايران‌شناسان روس انجام داده‌اند و امروز دو ملت ايران و روسيه از اين اقدام مبارك كه پيشينيان ما انجام داده‌اند، بهره‌مند هستند؛ البته بايد اين راه را ادامه داد و بايد تربيت دانشجوياني كه قدم در اين راه گذاشتند چه در دانشگاه‌هاي فدراسيون روسيه و چه در دانشگاه‌هاي ايران بخشي از وظيفه و اولويت‌هاي ما باشد. طبق برنامه‌ريزي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و سفارت جمهوري اسلامي در روسيه، برنامه‌هاي فرهنگي كشورمان براي معرفي فرهنگ و هنر ايراني در مسكو برگزار خواهد شد. سفارت ايران در فرانسه نيز ابراز علاقه كرده تا چنين برنامه‌اي را طي ماه‌هاي آتي در پاريس اجرا كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار