کد خبر: 736899
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
به بهانه تصميم قهرمان امريكايي كشتي جهان در استفاده نكردن از شبكه‌هاي اجتماعي در زمان مسابقات
«جوردن باروز» براي هواداران كشتي يك نام آشناست، كشتي‌گير معروف امريكايي كه در سال‌هاي اخير شكست‌ناپذير بوده است. او در آستانه رقابت‌هاي كشتي قهرماني جهان در لاس‌وگاس تصميمي گرفته كه خبرساز شده است.
سعيد احمديان
«جوردن باروز» براي هواداران كشتي يك نام آشناست، كشتي‌گير معروف امريكايي كه در سال‌هاي اخير شكست‌ناپذير بوده است. او در آستانه رقابت‌هاي كشتي قهرماني جهان در لاس‌وگاس تصميمي گرفته كه خبرساز شده است. او در پيامي به هوادارانش در شبكه‌هاي اجتماعي گفته است كه مي‌خواهد براي اينكه تمام تمركزش روي مسابقات باشد، دور حضور در فضاي مجازي را تا پايان مسابقات خط بكشد. تصميم قابل تأمل قهرمان كشتي جهان در حالي است كه افراط چهره‌هاي سرشناس ورزش كشورمان در استفاده شبكه‌هاي اجتماعي حتي در شب مسابقه، تبديل به يك معضل براي مربيان شده است.
«كل شب را كه نمي‌توانم دائماً به بازيكنان سر بزنم. بازيكن بايد خودش احساس مسئوليت كند كه در تيم بزرگي چون پرسپوليس بازي مي‌كند اما اگر كسي مدركي دارد كه آنها تا ديروقت بيدار مانده‌اند به من نشان بدهد. اگر تيم با گسترش فولاد يا استقلال بازي داشته باشد و اين موضوع براي بازيكنان مقدس نباشد در بازي كاملاً مشخص خواهد شد.» اين پاسخ برانكو به سؤال يكي از خبرنگاران بود كه ارديبهشت گذشته از سرمربي پرسپوليس پرسيده بود؛«قبل از ديدار تيم‌تان مقابل گسترش فولاد تبريز بعضي از بازيكنان‌تان تا 5 صبح بيدار بودند و از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كردند.» البته اين تنها دغدغه برانكو نيست. كارلوس كرش هم از مربياني است كه به شدت از افراط برخي بازيكنانش در استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي شكايت دارد. يكي از اعضاي تيم‌ملي از كرش نقل مي‌كند: «سرمربي تيم‌ملي در يك اردو، ساعت چهار بامداد به بازيكنان تيم‌ملي تذكر داد و آنها را براي حضور در فضاي مجازي تهديد كرد. كرش به زبان انگليسي براي ملي‌پوشان در اينترنت پيغام فرستاد: برويد بخوابيد... لعنت بر توئيتر.»
در اين راستا بايد به اقدام اخير قهرمان امريكايي كشتي جهان و المپيك اشاره كرد كه درس بزرگي به ورزشكاران حرفه‌اي و بزرگ دنيا داده است. جوردن باروز افسانه‌اي به تازگي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام مطلب جالبي را با دوستان و هواداران به اشتراك گذاشته كه نشان مي‌دهد بي‌جهت نيست او را اعجوبه وزن ۷۴كيلوگرم كشتي آزاد دنيا مي‌خوانند. وي با پيامي در اينستاگرام ضمن قراردادن عكس ساده و سياهي در صفحه‌اش به تمامي هواداران اعلام كرده «من فعلاً فعاليت در اينستاگرام و ديگر صفحات شبكه اجتماعي را متوقف مي‌كنم تا بعد از قهرماني رقابت‌هاي جهاني و در اين فرصت به تمركز و تكميل توانايي‌ام مي‌پردازم. من روز ۱۲ سپتامبر مسابقه دارم و تا فرداي مسابقه خداحافظ.» رقابت‌هاي قهرماني كشتي جهان از روز ۱۶ شهريور‌ماه در لاس‌وگاس امريكا آغاز مي‌شود و اين قهرماني سيه‌چرده از كشور ميزبان ترجيح داده در اين يك هفته مانده به آغاز پيكارها ارتباط خود را با شبكه‌هاي اجتماعي و مسائل حاشيه‌اي و گاه منحرف‌كننده ذهني‌آن‌قطع كند.
***   
دغدغه حضور افراطي در كنار آسيب‌هايي كه از حضور خارج از عرف چهره‌هاي ورزشي كشورمان در فضاي مجازي مي‌تواند متوجه جامعه ورزش شود، سبب شده تا متوليان ورزش براي كنترل اين وضعيت به دنبال چاره‌انديشي باشند. عبدالمجيد احمدي، معاون فرهنگي وزارت ورزش در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: «توسعه شبكه‌هاي اجتماعي و گرايش مردم به فضاي مجازي سبب شده اين پديده به يك دغدغه در سطح جامعه تبديل شود. توسعه اين شبكه‌ها در شرايطي است كه متأسفانه برخي از افرادي كه از اين شبكه‌ها استفاده مي‌كنند سواد رسانه‌اي لازم براي بهره‌برداري از اين فضا را ندارند. ورزشكاران و چهره‌هاي مشهور ورزشي هم جزو جامعه هستند و برخي از آنها بي‌رويه و فاقد چارچوبي در اين شبكه‌ها حضور دارند. اين در حالي است كه با توجه به اينكه اين افراد چهره‌هاي شناخته شده‌اي هستند، حضورشان در فضاي مجازي نسبت به بقيه شرايط متفاوتي دارد.»
احمدي ادامه مي‌دهد: «آنها قهرمان ورزشي هستند و به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند و رفتارشان زير ذره‌بين جامعه است و بايد از چهره‌اي كه در بين مردم دارند مراقبت كنند و نگذارند اين چهره با برخي كارها چه در سطح جامعه و چه شبكه‌هاي اجتماعي خدشه‌دار شود. در اين رابطه به مسئولان باشگاه‌ها در جلسات توجيهي نكات لازم را گوشزد كرده‌ايم اما متأسفانه اين مسئله مهم مورد غفلت واقع مي‌شود. البته رسانه‌ها هم به عنوان تريبوني كه ورزشكار را مطرح مي‌كنند در فرهنگ‌سازي و استفاده درست ورزشكاران از شبكه‌هاي اجتماعي نقش مهمي دارند.»
معاون فرهنگي وزارت ورزش درباره حضور برخي قهرمانان ورزشي حتي در شب مسابقه در فضاي مجازي كه مي‌تواند تمركزشان را بگيرد هم مي‌گويد: «اين موضوع به مربيان تيم برمي‌گردد. اينكه يك ورزشكار در روزهايي كه مسابقه دارد به حال خود رها شود يا در كوران مسابقه تمركزش به جاي مسابقه روي مسائل ديگر است نشانه ضعف مربيان است و بايد از مربيان خواسته شود تا با وضع مقرراتي در اردو و نظارت همه‌جانبه روي رفتار ورزشكار، تلاش كنند تا او تنها به مسابقه فكر كند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار