کد خبر: 736611
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
آيا قانون در قبال سودجويان دانلودهاي غيرقانوني كتاب اجرا مي‌شود؟
شيريني «كتابخون نارگيله» رامبد جوان و تلاشش براي ترويج كتابخواني در كشور با عكس‌العمل غيرقانوني سودجويان در نقض حقوق نويسندگان و در دسترس قرار دادن رايگان اينترنتي چند عنوان كتاب معرفي شده در «خنداونه» تلخ شده است.
الناز خمامي‌زاده
شيريني «كتابخون نارگيله» رامبد جوان و تلاشش براي ترويج كتابخواني در كشور با عكس‌العمل غيرقانوني سودجويان در نقض حقوق نويسندگان و در دسترس قرار دادن رايگان اينترنتي چند عنوان كتاب معرفي شده در «خنداونه» تلخ شده است. درست يك روز قبل‌تر محمود واعظي قول مساعدت داده بود تا براي مقابله با دانلودهاي غيرمجاز وارد همكاري با وزارت ارشاد شود.
چند روزي است كه رامبد جوان در برنامه «‌خندوانه» معرفي كتاب و ترويج كتابخواني را هم در ليست آيتم‌هاي برنامه‌اش گنجانده است؛ اقدام او در معرفي كتاب‌ها و برگزاري مسابقه كتابخواني «كتابخون نارگيله» مورد پسند اهالي رسانه نيز قرار گرفت. جوان براي شركت در اين مسابقه چند عنوان كتاب را معرفي و تأكيد كرد كه اگر بينندگان اين كتاب‌ها را نخوانند، بعيد است بتوانند به سؤالات مسابقه پاسخ صحيح بدهند؛ يكي از كتاب‌ها «جام جهاني جواديه» نوشته «داوود اميريان» بود كه سودجويان بلافاصله دانلود فايل PDF‌ آن را گسترش دادند و اين فايل‌هاي مخدوش را با قيمت‌هاي هزار تومان يا حتي رايگان در دسترس عموم قرار دادند؛ اين اقدام منجر به اعتراض دست‌اندركاران كتاب «جام جهاني جواديه»‌شده است. شايد اگر هر برنامه ديگري جز برنامه پرمخاطب «خندوانه» اين عنوان كتاب‌ها را به مردم معرفي مي‌كرد، اقبال اين اقدام تا به اين حد نبود كه سودجويان را به صرافت كسب درآمد غيرقانوني از اين بازار گرم بيندازد اما پرمخاطب بودن برنامه «خندوانه» مزيدي بر علت شده است تا نويسندگان و مؤلفان از اين بترسند كه مبادا اين اقدام خيرخواهانه آنها و اثرشان را در معرض خطر سودجويي متخلفان قرار دهد. اتفاقي كه در اين مورد خاص براي «خندوانه» رخ داد، آينه و منعكس‌كننده معضل بزرگ دانلودهاي غيرقانوني حوزه نشر است كه در كشور رخ مي‌دهد.
داستان بي‌سر و ساماني فضاي اينترنت و دانلودهاي غيرمجاز رايگانش داستاني طولاني است؛ درست يك روز قبل‌تر وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از همكاري با وزارت ارشاد براي مبارزه با دانلودهاي غيرمجاز خبر داده بود. واعظي هرچند تنها به ضرر و زيان‌هاي مالي فراوان شركت‌هاي توليد آثار سينمايي و موسيقايي از دانلود غيرقانوني آثارشان اشاره كرد آن هم در شرايطي كه ضرر و زيان ناشي از دانلودهاي غيرقانوني دامن مولفان را هم گرفته است، با اين حال ماده 74 قانون تجارت الكترونيكي به آساني مي‌تواند مانعي بر سر راه اين سودجويان باشد؛ البته اگر كه بي‌عيب و نقص اجرا شود.
 هم‌اكنون در فضاي اينترنت، سايت‌ها و وبلاگ‌ها بنا به مصاديق محتواي مجرمانه اعم از محتواي ضدعفت و اخلاق عمومي، محتواي ضدمقدسات اسلامي و غيره مسدود و فيلتر مي‌شوند. محتواي مجرمانه مربوط به امور سمعي و بصري و مالکيت معنوي يكي ديگر از مصاديق محتواي مجرمانه است؛ مالكيت معنوي كه در اين مصاديق مطرح شده است شامل قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهاي رايانه‌اي و ماده 74 قانون تجارت الكترونيكي مي‌شود. براساس ماده 74 هركس در بستر مبادلات الكترونيكي با تكثير، اجرا و توزيع(عرضه و نشر) مواردي كه در قانون حمايت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب 26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهاي رايانه‌اي مصوب 4/10/1379 منوط بر آنكه امور مذكور طبق مصوبات مجلس شوراي اسلامي مجاز شمرده شود، در صورتي كه حق تصريح شده مؤلفان را نقض نمايد به مجازات سه ماه تا يك سال حبس و جزاي نقدي به ميزان 50 ميليون ريال محكوم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار