کد خبر: 736580
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
پيام كشتي‌گيران ايراني در مسابقات جهاني لاس‌وگاس
تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران در مسابقات جهاني امريكا با شعار «آب سرمايه ملي، كشتي ورزش ملي» روي تشك مي‌روند...
شیوا نوروزی
تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران در مسابقات جهاني امريكا با شعار «آب سرمايه ملي، كشتي ورزش ملي» روي تشك مي‌روند. اين دوره از رقابت‌ها در حالي هفته آينده در شهر لاس‌وگاس آغاز مي‌شود كه اهالي كشتي همانند واليبالي‌ها براي فرهنگ‌سازي صرفه‌جويي در مصرف آب پيش‌قدم شده‌اند.
 
حركت فرهنگي بدون هزينه گزاف
در شرايطي كه كشورمان با بحران كم‌آبي دست به گريبان است مسئولان فدراسيون كشتي تصميم گرفتند با درج يك شعار فرهنگي- زيست محيطي به حل اين مشكل كمك كنند. رسول خادم با تأكيد بر اين موضوع گفت: «با توجه به اهميت موضوع آب و جايگاه ارزشمند آن، ملي‌پوشان آزاد و فرنگي كشتي ايران در مسابقات جهاني امريكا با شعار «آب سرمايه ملي و كشتي ورزش ملي» روي تشك مي‌روند. ضرورت آگاهي به مقوله آب و كمبود ذاتي آن امري است كه همه ما بايد با حساسيت ويژه‌اي به آن توجه داشته باشيم و به همين اعتبار، فدراسيون و اعضاي تيم‌ملي كشتي ايران نيز همچون ديگر اقشار جامعه در اين مسير گام بر مي‌دارند.» رئيس فدراسيون كشتي معتقد است ورزش ملي ايران مي‌تواند اين پيام مهم را به مردم منتقل كند: «كشتي به عنوان رشته‌اي كه به عنوان ورزش ملي ايران به شمار مي‌آيد مورد توجه عموم مردم است و ميليون‌ها تن در ايران و جهان آن را دنبال مي‌كنند و طبيعتاً هنگامي كه پيامي از سوي نام‌آوران اين ورزش منتشر مي‌شود به طور قطع مورد استقبال قرار مي‌گيرد. هدف ما حساس كردن جهانيان نسبت به خطر كمبود آب و مشكلاتي است كه نبود آن براي شهروندان به همراه دارد. براي انتقال برخي پيام‌ها نياز به تبليغات با هزينه گزاف نيست. گاهي يك پيام هرچند كوتاه مي‌تواند نسل جوان و مردم را حساس كند و باعث شود تا عميق تربه موضوعات توجه شود.»
 
آب هست ولي كم هست
اعضاي تيم‌ملي واليبال نيز تلاش زيادي براي تشويق مردم به صرفه‌جويي در مصرف آب كرده‌اند. اريبهشت‌ماه امسال بود كه با حضور وزير نيرو و وزير ورزش و با كمك سازمان حفاظت محيط زيست، «سعيد معروف» كاپيتان تيم‌ملي واليبال ايران و بهترين پاسور مسابقات ليگ جهاني 2014 به عنوان «سفير آب» معرفي شد. خوشبختانه مسئولان فدراسيون واليبال ضمن حمايت از اين مسئله فرهنگي از هيچ كمكي براي انتقال پيام خود دريغ نكردند. در همين راستا تنديس آب توسط يكي از طراحان ايراني ساخته و مقرر شد در هر مسابقه تيم‌ملي واليبال، از سوي كاپيتان ايران به تيم حريف اهدا شود. اين اتفاق پيش از شروع مسابقات ليگ جهاني 2015 انجام شد و شرايطي را فراهم كرد كه بيش از 500 ميليون نفر در سراسر جهان حركت فرهنگي بلندقامتان كشورمان را ببينند. از طرفي جمعيتي نزديك به 40 ميليون نفر در ايران بازي‌هاي تيم‌ملي واليبال را دنبال مي‌كنند. اين فرصت خوبي بود تا از مقبوليت واليباليست‌هاي ملي‌پوش براي رساندن يك پيام فرهنگي كه بحران آب است استفاده كنيم. به علاوه اينكه تمامي تيم‌هاي ملي واليبال در همه رده‌هاي سني شعار «آب هست ولي كم هست» را در مسابقات مختلف به گوش مردم دنيا مي‌رسانند.
 
فرهنگ‌سازي از طريق ورزش
انتخاب نمادهاي زيست محيطي چند سالي است كه از سوي فدراسيون‌هاي ورزشي باب شده و تا به امروز با بازتاب‌هاي خوبي نيز از سوي مردم، مسئولان و نهادهاي مختلف روبه‌رو شده است. در واقع تلاش مي‌شود تا با استفاده از محبوبيت ورزشكاران در رشته‌هاي مختلف در جامعه فرهنگ‌سازي شود. در واقع ورزشكاران ملي‌پوش را بايد «سفيران محيط زيست» ناميد كه مي‌كوشند تا از تخريب و نابودي منابع طبيعي جلوگيري كنند. اگرچه تيم‌ملي فوتبال براي اولين بار با نماد قراردادن «يوزپلنگ آسيايي» توجه همگان را به خود جلب كرد اما پس از آن ساير فدراسيون‌ها نيز از اين طرح استقبال كردند و سازمان محيط زيست براي ساير فدراسيون‌ها هم از ساير گونه‌هاي جانوري و گياهي به عنوان نماد استفاده كرد. بر اين اساس «درنا» نماد فدراسيون واليبال به شمار مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار