کد خبر: 736487
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
مسوول گنجینه موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی :
مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: هفت سکه نقره ولایتعهدی امام رضا(ع) در این گنجینه نگهداری می شود.
 محمدحسین یزدی نژاد افزود: این سکه های 1200 ساله از جهت خط و کتیبه های موجود بر دو طرف از زیباترین سکه های ضرب شده در طول خلافت 500 ساله عباسیان به شمار می رود.
وی بیان کرد: بر روی جدیدترین سکه ولایتعهدی که اخیرا به این گنجینه اهدا شد عبارت ' لا اله الا الله وحده لا شریک له المشرق' و در پشت سکه کتیبه «لله محمد رسول الله المامون خلیفه الله مما امر به الامیرالرضا ولی عهد مسلمین علی بن موسی بن علی ابن ابی طالب ذوالریاستین' حک شده است.
او گفت: این سکه های ضرب اصفهان، مرو، نیشابور، شیراز، سمرقند و محمدیه(شهر ری) اغلب از سوی ارادتمندان به این امام همام به این مرکز اهدا شده است.
مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: این سکه ها به دلیل نام مبارک امام رضا(ع) اهمیت ویژه ای در میان مجموعه داران مسلمان جهان به ویژه ایرانیان دارد بطوری که اغلب آنان نسبت به جمع آوری سکه ها و افزودن به مجموعه های خود تلاش می کنند.
وی همچنین گفت: این گنجینه یکی از موزه های فعال در زمینه جمع آوری، مستندسازی و نمایش سکه های تاریخی ایران می است.
یزدی نژاد افزود: حدود 60 هزار سکه ضرب چکشی و ماشینی از ایران و 100 کشور خارجی در این گنجینه نگهداری می شود که قدیمی ترین سکه های مجموعه های اهدایی به این گنجینه مربوط به حلقه های مبادلاتی می شود که قبل از سکه به جای پول برای داد و ستد بین مردم رایج بود.
وی گفت: گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 700 هزار قطعه تمبر، افزون بر 22 هزار اسکناس و حدود 59 هزار سکه از 240 کشور و مستعمره سابق جهان روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی سرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
سلام سکه قدیمی خلیفه المعتصم المهدی چقدر ارزش دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار