کد خبر: 734851
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
داوري‌هاي پربحث ليگ پانزدهم
مي‌گويند داوري جزئي از فوتبال است. اما اين جزء طي چند سال اخير چون خوره به جان فوتبال افتاده است و ابهامات بسياري به وجود آورده است.
دنیا حیدری
مي‌گويند داوري جزئي از فوتبال است. اما اين جزء طي چند سال اخير چون خوره به جان فوتبال افتاده است و ابهامات بسياري به وجود آورده است. ابهاماتي كه در ليگ پانزدهم استارت آن از همان بازي هفته اول زده شد.
اعتراضات به داوري را در اين فصل يحيي شروع كرد. مربي ساكت و آرام ذوب‌آهن كه فصل قبل از اشتباهات داوري بسيار متضرر شده بود، بعد از باخت تيمش برابر ملوان برخلاف انتظارات مصاحبه‌هاي جنجالي عليه داوران كرد و گفت كه نتايج خارج از زمين رقم زده مي‌شود. ذوب با يك پنالتي، ‌آن هم برخلاف جريان بازي كه به سود اصفهاني‌ها بود باخت. تصاوير آهسته تلويزيوني نشان مي‌داد مهاجم ملوان با زيركي خودش را درون هجده قدم تيم ذوب‌آهن زمين زده و اصلاً برخوردي بين او و مدافع ذوب صورت نپذيرفته است. اما حق‌وردي با اين سوت و دادن پنالتي، سه امتياز را تقديم ملوان كرد. هرچند در پي اعتراضات گل‌محمدي، رئيس كميته داوران مدعي شد صحنه را ديده و تصميم داور را تأييد مي‌كند و مدعي شد حتماً ذوبي‌ها فصل قبل به اين شكل قهرمان جام حذفي شده‌اند و به جاي حل مشكل، ماجرا را پيچيده‌تر كرد. اما اعتراض به داوري‌ها به هفته اول ختم نشد.
    
ديدار سپاهان- پرسپوليس هم يكي ديگر از ديدارهايي بود كه جنجال داوري در آن حرف اول را مي‌زد، به طوري كه نويد مظفري، داور بين‌المللي سابق فوتبال در خصوص آن گفت: «ضعيف‌ترين روز داوري حسين زرگر را در اين مسابقه شاهد بوديم. اين بازي را بايد فستيوال پنالتي‌هاي سوخته و اخراج فراموش شده در فولادشهر ناميد.» ديداري كه سه پنالتي اعلام نشده براي دو تيم، ‌گوشه‌اي از اشتباهات داوري زرگر بود كه صداي همه را در آورد و پاي وزير ورزش را هم به ماجراي داوري‌ها باز كرد: «دو تيم تهراني درباره داوري گلايه‌هايي دارند. علاوه بر اين دو تيم سه تيم ديگر هم وجود دارند كه در اين خصوص اعتراضاتي را مطرح كرده‌اند، به خصوص روي پر‌سپوليس كه به نظرم مي‌آيد اتفاقاتي رخ داده، اما هنوز محرز نشده است و در حال بررسي آن توسط كارشناسان هستيم. اگر براي ما يقين شود كه جفايي در حق اين تيم‌ها صورت گرفته است يا با سوء‌نيت بر‌نامه‌ريزي عليه اين تيم‌ها رخ داده يا احياناً تباني صورت گرفته است، قطعاً برخورد جدي خواهيم كرد.»
    
٩٧ روز پس از جنجال تبريز، عليرضا فغاني كه سه هفته ابتدايي ليگ را به دليل محروميت و همچنين حضور در مسابقات شرق آسيا غايب بود، براي قضاوت ديدار حساس پرسپوليس- ذوب انتخاب شد، انتخابي كه تعجب بسياري را به دنبال داشت و بعد از بازي نيز اعتراض بسياري ديگر را. پرسپوليس بار ديگر بازي برده را باخت و به اعتقاد تمام كارشناسان چند اشتباه داوري فاحش در اين شكست تأثيرگذار بود. پيشكسوتان خشمگين پرسپوليس و هواداران اين تيم نيز در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي اشتباهات فغاني را در اين ديدار عمدي دانستند و حتي به صفحات اجتماعي رئيس‌جمهور هم در اين خصوص يورش بردند و اعتراضاتشان را بيان كردند و باشگاه نيز از اين داور شكايت كرد و كار به جايي رسيد كه فغاني، داوري كه هفت ماه قبل فينال جام ملت‌هاي آسيا را به بهترين شكل قضاوت كرده و كانديداي نخست ايران براي حضور در جام‌جهاني ٢٠١٨ بود، تصميم به خداحافظي گرفت.
    
ديدار استقلال اهواز و استقلال تهران نيز با مشكلات فاحشي همراه بود كه به اعتقاد ميزبان نتيجه را تغيير داد. گل دوم استقلال زماني به ثمر رسيد كه دروازه‌بان استقلال اهواز با ضربه پاي مهاجم حريف نقش بر زمين شده بود. اما اكبريان، قاضي ميدان با ناديده گرفتن اين مسئله زمينه گلزني آبي‌پوشان تهراني را فراهم كرد. ضمن اينكه در اعلام پنالتي به سود استقلال و اخراج بازيكن حريف نيز حرف و حديث‌هاي زيادي وجود داشت، به طوري كه نوذر رودنيل، ‌كارشناس داوري در اين خصوص گفت: «پنالتي‌ كه براي استقلال گرفته شد سختگيرانه و اخراج بازيكن استقلال اهواز نيز اشتباه بود. ضمن اينكه گل استقلالي‌ها هم به اين دليل كه مهاجم استقلال با كف پا و با استوك‌هايش به سينه دروازه‌بان طوري آسيب زد كه او تا مرز تعويض شدن هم پيش رفت درست نبود و حتماً بايد اين گل خطا گرفته مي‌شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار