کد خبر: 733122
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
به نیمه رسیدن تدوین فیلم جدید نرگس آبیار، صدور یک حکم هنری برای محمدرضا اصلانی، تمدید فراخوان یک مسابقه فیلمنامه‌نویسی، برگزاری یک جشنواره تئاتری در تبریز و برپایی بزرگداشتی برای شمسی فضل‌اللهی از جمله خبرهای سینما و تئاتر در بیست‌سومین روز از مرداد ماه هستند.

 

خبرگزاری ایسنا: پیمان خاکسار در سومین تجربه همکاری خود با نرگس آبیار نیمی از تدوین «نفس» را به پایان رساند.

خاکسار که پیش از این در دو فیلم سینمایی «اشیاء از آنچه در آئینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» و «شیار 143» با نرگس آبیار تجربه همکاری داشت، همزمان با فیلمبرداری راف کات اولیه را شروع کرد و با پایان فیلمبرداری نیز بلافاصله تدوین نهایی با نظارت آبیار آغاز شد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تا پایان مرداد ماه تدوین بخش‌های رئال فیلم تمام شود و پس از ساخت بخش‌های انیمیشن تدوین نهایی برای حضور فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شروع شود.

در حال حاضر فیلم سینمایی «اشیاء از آنچه در آئینه می‌بینید به شما نزدیک ترند» اولین تجربه همکاری آبیار و خاکسار در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

«نفس» اوایل اردیبهشت‌ماه در یزد کلید خورد و در ادامه گروه، فیلمبرداری را در شهرهای هشتگرد، کرج، قزوین و تهران (پارچین و شوش)، شهریار و شهر ری ادامه دادند و در نهایت همزمان با عید سعید فطر فیلمبرداری بخش‌های اصلی کار پس از ۷۰ جلسه با مدیریت ساعد نیکذات در رباط کریم به پایان رسید.

مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم‌پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.

«نفس» قصه زندگی یک خانواده یزدی بین سال‌های 57 تا 62 و روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های «بهار»، «نادر»، «کمال» و «مریم» است که همراه پدرشان «غفور» (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ با بازی پانته‌آ پناهی‌ها در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

سایر عوامل نفس عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نرگس آبیار، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: روزبه سجادی حسینی، مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک‌ذات، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی ، مدیر تدارکات: امیر یمینی، عکاس: حمید جانی پور و بهنوش منصوری، مدیر تولید: بهزاد هاشمی، تهیه‌کنندگان: ابوذر پورمحمدی، محمدحسین قاسمی و شرکت نورتابان.

***************

محمدرضا اصلانی، کارگردان و مستند ساز پیشکسوت سینما طی حکمی به عنوان مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، مهدی یارمحمدی، دبیر این جشنواره طی حکمی محمدرضا اصلانی را به عنوان مدیر هنری پنجمین دوره این جشنواره منصوب نمود.

در متن این حکم آمده است:

«استاد گرانمایه جناب آقای محمدرضا اصلانی،

پیرو برگزاری موفق چهار دوره پیشین جشنواره فیلم مستقل خورشید، برآنیم تا پنجمین دوره این جشنواره را بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا، در دی ماه سال جاری برگزار نماییم.

این جشنواره مستقل، در چهار دوره پیشین اولویت خود را بر شناسایی، تقدیر و حمایت از فیلمهای مستقل، خلاق، هنری، پیشرو و تجربه گرا قرار داده است و در پنجمین دوره خود تلاش می کند تا با جذب و نمایش فیلمهای کوتاه، مستند، تجربی و انیمیشن با ساختار تجربی، تجربه گرا و خلاقانه در جهت تأکید بر ضرورت گسترش تولید این آثار ارزشمند سینمای ایران و معرفی این سینما بعنوان سینمای مبتنی بر اندیشه و خلاقیت گام بردارد و این تلاشی است در ادامه راهی که جشنواره خورشید برای معرفی فیلمسازان نخبه و آثار ارزشمند خردگرا و خلاق بعنوان تصویر صحیح از سینمای موثر و جریان ساز ایران دنبال می کند.

همچنان که مستحضرید، سینمای کوتاه در جامعه بین المللی امروز بعنوان یک اتاق فکر عمل می کند و فضایی است برای ابراز ایده ها و نگاه های متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، که بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را بسوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند. ما بر این باوریم که سینمای ایران سهم مهمی در این عرصه دارد و جشنواره خورشید بعنوان جشنواره ویژه فیلمهای مستقل تجربه گرا در رسیدن به این اهداف تمام توان خود را بکار خواهد گرفت.

از آنجا که جشنواره های مستقل فرهنگی و هنری در سراسر دنیا همواره با همراهی و حمایت شخصیتهای ارزنده، آگاه، تأثیرگذار و محبوب برگزار می شوند، با توجه به دانش و تجربیات ارزشمند شما در حوزه فرهنگ و هنر، بویژه در مقوله سینمای مستقل تجربه گرا، با نهایت احترام به عنوان «مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» منصوب می شوید.

بی شک بر این باوریم که حضور شما استاد بزرگوار و فرزانه پشتوانه و چراغ راه این جشنواره و مایه دلگرمی حامیان و کارآفرینان فرهنگی سینمای مستقل کشورمان خواهد بود.

امید است در سایه عنایات خداوند و با همراهی شما، جشنواره ای در شأن سینمای مستقل تجربه گرا کشور عزیزمان برگزار نماییم.

با تقدیم ارادت و احترام ، مهدی یارمحمدی، دبیر جشنواره فیلم مستقل خورشید»

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستندساز ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده‌است.

جامعه هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دهه چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم - شکل به‌سامان‌رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند« جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری چون«بد بده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری خانه»، «فهرج»"، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی‌ است که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود. در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» او، سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

***********

فراخوان ششمین دوره مسابقه فیلم نامه نویسی کودک و نوجوان تا ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۴تمدید شد.

به دلیل استقبال قابل توجه از این بخش، مهلت ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره تا ۱۵ شهریور ماه تمدید شده است.

ششمین دوره مسابقه طرح و فیلمنامه نویسی سینمای کودک و نوجوان که رویکرد اصلی آن توجه به مولفه‌های بومی(اسلامی ایرانی) در ساختار و محتوا با تکیه بر افسانه ها، قصه ها و فرهنگ عامه و تقویت فضاهای فانتزی و تخیلی در سینمای کودک و نوجوان است، در بخش های تألیفی ‌و اقتباسی همزمان با بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۶۶۷۱۹۵۷۸ تماس و یا با مراجعه به سایت جشنواره، به آدرس www.icff.ir نمونه فرم و سایر اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایند .

ایمیل دبیرخانه بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره نیز filmnameh@icff.ir است.

**********

برای «شمسی فضل اللهی» بازیگر سینما و تلویزیون در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم و عکس مادر بزرگداشت برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم و عکس مادر، بزرگداشت «شمسی فضل‌اللهی» بازیگر سینما، تئاترو تلویزیون در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر برگزار خواهد شد.

این بانوی هنرمند در سال 1316 در تهران متولد شد. بازی در تئاتر را از سال 1338 و بازی در سینما را از سال 1332 آغاز کرد. فضل اللهی همچنین از هنرمندانی است که فعالیت در دوبله، رادیو و تلویزیون را در کارنامه خود دارد.

وی فیلم هایی همچون یه حبه قند، عملیات مهد کودک ، در امتداد شهر ، سلام بر فرشتگان، تقاطع ،غزل ، دختری بنام تندر ، بانی چاو ، چهره ، بندر مه آلود و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر به دبیری فاطمه گودرزی 25 تا 29 مردادماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

******************

چهارمین جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز «تبریزیم» 22 مردادماه با اجرای کارناوال نمایشی و موسیقی سنتی آذربایجان شرقی (عاشیق)و اجرای دو نمایش خیابانی و مجسمه تئاتر در محوطه پارک مسافر تبریز افتتاح شد.

در این مراسم، علاوه بر مدیرعامل فرهنگی هنری شهرداری تبریز، جمعی از هنرمندان و فعالان تئاتر تبریز و تهران نیز حضور داشتند که از آن میان می‌توان اشاره کرد به دکتر اکرم حضرتی (رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز) علی شیاری (عضو شورای شهر تبریز)، یعقوب صدیق‌جمالی،رامین راستی، وحید لک،اتابک نادری، سیروس همتی، بهنام قدیری، علی فتوحی، سامان خلیلیان، پیام عزیزی، علی برجی، حامد منافی، جمال ساقی‌نژاد، فرناز منتظر ظهور، علی خیرخواه.

در نخستین روز از چهارمین جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم که با استقبال شهروندان تبریزی روبه‌رو بود، حسین آذرنیا، دبیر جشنواره، گفت: پیشینه ابداعات و نوآوری‌های حوزه فرهنگ در ایران عموم پژوهشگران و فعالان این عرصه را با نام تبریز روبه‌رو می‌سازد؛ شهری که با دارابودن یک گذشته تابناک و مشعشع، همواره درصدد خدمت به فرهنگ و هنر ایران بوده و این خطه را به رهگذر همه خلاقیت‌های فرهنگی و هنری کشور بدل نموده است. تبریز همواره در صدر تاریخ ایران درخشیده و از این حیث به خود می‌بالد. همچنان می‌کوشد این جایگاه را حفظ کند و خاک پرگهر خود را سرمنشا نیازهای جدید ایران در ابعاد گوناگون نماید.از دیگر سو، سابقه طولانی شهرنشینی در این خطه، تبریز را از اصالتی ماندگار در رفتار و سلوک شهروندی بدل ساخته است.

وی ادامه داد: بررسی تاریخی در شکل‌گیری و تکوین تبریز به عنوان یک شهر در مجموعه سرزمین ایران، از این شهر به عنوان گوهری تابناک در پهنه زادبوم تاریخی‌مان ساخته که همواره الگویی برای توسعه و تمدن قلمداد می‌شده است. این گذشته پرافتخار در بطن خود، شاهد شکل‌گیری فرهنگی دیرپا و ماناست که امروزه جامعه‌شناسان و شهرپژوهشان از آن به عنوان فرهنگ شهروندی یاد می‌کنند. این افتخار تا آنجا خود را برجسته ساخته که تبریز، در مهمترین اجلاس‌های ملی و بین‌المللی به عنوان الگویی برای توسعه پایدار و مانا معرفی شده و مدل توسعه آن ملاکی برای شهرداری‌های مختلف کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است.

او افزود: این فرهنگ شهروندی اما از آنجا که برای حیات مستمر خود نیاز به پایگاهی قوی و مقتدر دارد، نیاز می‌بیند تا از ابزار هنر برای اشاعه اهداف خود بهره برد تا ساکنان همیشگی این شهر، خود را نیازمند دانایی بدانند. مفتخر هستیم که چهارمین جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم، فرصتی هنری و ارزنده برای نیل به هدف والای توسعه فرهنگ شهروندی در مقام یک نیاز عمده برای توسعه هرچه بهتر تبریز فراهم آورده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، در مقام ستاد برگزاری این جشنواره، از عموم اساتید معزز تئاتر، فعالان این عرصه و هنرمندان محترم می‌خواهد به یاری این سازمان بیایند تا زمینه رشد هرچه بهتر این جشنواره،افزایش جنبه‌های تاثیرگذاری و غیره را فراهم آورد تا جشنواره‌ای موفق و ماندگار در پهنه تاریخ تئاتر کشور رقم بخورد.

اجرای دو نمایش خیابانی با عناوین «گئتمه عمی جانا گئل آقاجانا» (خونه عموجون نرو، خونه آقاجون بیا) با نویسندگی حبیب پروین‌قدس و کارگردانی سیامک افسایی و «بمب» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مصطفوی، بخش بعدی برنامه‌های روز نخست بودند. نمایش «حاجی واد و کاراگوز» از کشور ترکیه نیز بنا بود در این روز اجرا بشود که به دلیل نرسیدن گروه اجرا نشد.

حسین آذرنیا، دبیر و یعقوب صدیق‌جمالی، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز شهر و شهروند «تبریزیم» هستند. داوری این جشنواره را وحید لک، اتابک نادری و سیروس همتی بر عهده دارند.

چهارمین جشنواره نمایش‌های خیابانی و فضای باز شهر و شهروند «تبریزیم» از 22 تا 25 مردادماه در کلانشهر تبریز برگزار می‌شود.

***************

فیلم مستند «نسیه و نقد» به کارگردانی مرجان گلستانی و پیام مستوفی که به زندگی «خسرو دهقان» منتقد و نویسنده سینما می‌پردازد، آماده نمایش شد.

پیام مستوفی درباره چگونگی ساخت این مستند گفت: از سال‌های گذشته علاقه داشتیم از زندگی و فعالیت های آقای خسرو دهقان به عنوان یکی از نویسندگان و منتقدان تاثیر گذار سینمای ایران فیلم مستند بسازیم. سال 92 این موضوع را باخودشان مطرح کردم و تحقیق وپژوهش اولیه کار هم توسط خانم گلستانی از ‌همان سال آغاز شد.

او ادامه داد: سال گذشته تصویربرداری به پایان رسید و فیلم با پشت سر گذاشتن مراحل فنی هم اکنون آماده نمایش است. ضمنا «نسیه و نقد» اولین مستند بلند درباره یک منتقد سینماست.

د راین فیلم هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، ابوالحسن داوودی، پوران درخشنده، علیرضا داوودنژاد و تعدادی از منتقدین برجسته سینمای ایران درباره ایشان صحبت می‌کنند.

لازم به ذکر است اولین نمایش این فیلم دوم شهریور در سینما تک خانه هنرمندان خواهد بود.

عوامل تولیدمستند «نسیه و نقد» عبارتند از: پژوهش وکارگردانی: مرجان گلستانی، پیام مستوفی. مشاور هنری: بهرام دهقانی. تصویربردار: کورش کلهر، علیرضا کیهان.صدابردار: میشا اسلامیه.تدوین: محمد نجاریان. مدیرتولید: علیرضا کیهان. تهیه کننده: علی جویا. محصول نگاه فردا.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار