کد خبر: 732302
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از انجام اقداماتی برای تسهیل شرایط اقامت دانشجویان خارجی در ایران خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از انجام اقداماتی برای تسهیل شرایط اقامت دانشجویان خارجی در ایران خبر داد.

دکتر حسین سالار آملی با اشاره به مشکلات دانشجویان خارجی برای اقامت در کشور اظهار کرد:یکی از مواردی که دانشجویان خارجی مطرح می کردند پروسه طولانی مدت اخذ پذیرش است که این امر تا حد زیادی در وزارت علوم برطرف شده است.مورد دیگر مشکل ویزا است که همه مشکلات با امور کنسولی وزارت امور خارجه و نهادهای مربوط که در این زمینه وجود دارند مطرح شده است،همچنین شورای امنیت ملی به بررسی این مشکلات پرداخت و من فکر می کنم آینده خوبی برای رفع این مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: جذب دانشجو می تواند یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی و علمی باشد و ورود دانشجو خارجی به کشور را به فال نیک می گیریم.هنگامی که مسئولین کشورهای هم جوار افرادی باشند که در ایران تحصیل کرده اند به مراتب به نفع کشور ما است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به بحث آشنایی دانشجویان خارجی با فرهنگ ایرانی اظهار کرد:این ایده که دانشجویان خارجی با فرهنگ ایرانی آشنا شوند ایده خوبی است،در این راستا می توان خانواده های امین را شناسایی کرد تا دانشجویان و به خصوص دختران دانشجو وارد خانواده های ایرانی شوند.

شناخت پتانسیل های علمی ایران،مهم ترین دستاورد اجلاس نم

دکتر سالار آملی با بیان اینکه اجلاس نم اولین نشست وزرای علم و فناوری کشورهای نم بود،گفت:در این اجلاس نگاه های سیاسی در کنار نگاه های علمی و فناوری قرار گرفت. ارائه تعدادی بورس به کشورهای مختلف از جمله اقدامات انجام شده در این اجلاس بود که رسیدگی به آن در حال انجام است.

وی افزود:همچنین برخی از کشورها به دنبال بازدیدهایی که در این اجلاس از دانشگاه های ایران داشته اند از اساتید ما دعوت می کنند در نشست هایی که دارند حضور داشته باشند.باید توجه کرد بسیاری از این کشورها محتاج کمک ما هستند و باید در چارچوب حمایت های توسعه ای آنچه می توانیم برای آن ها انجام دهیم.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با تاکید بر اینکه شناخت پتانسیل های علمی ایران،مهم ترین دستاورد اجلاس نم بود،گفت:از دستاوردهای مهم اجلاس نم شناختی بود که کشورهای دیگر از پتانسیل و ظرفیت های ایران پیدا کردند.در حال حاضر اعتبار و احترام ایران در زمینه علم و فناوری برای همه کشورها ایجاد شده است.

احداث اولین پارک علم و فناوری بین المللی

دکتر سالار آملی در ادامه از احداث اولین پارک علم و فناوری بین المللی خبر داد و افزود:پارک های علم و فناوری برای اولین بار در سال 93 توانستند پنج میلیون دلار صادرات کالا و دانش فنی داشته باشند.این رقم زیاد نیست اما برای شروع خوب است.همچنین کشور قزاقستان مکانی را برای تاسیس شعبه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در اختیار پارک علم و فناوری مشهد داد و اولین شعبه بین المللی یکی از پارک های علم و فناوری ایران در این کشور تاسیس شد.

وی افزود:البته بخش فناوری و تجاری سازی ایران در مقایسه با بخش آموزش، ضعیف تر و نوپاتر بوده و کم تر در آن سرمایه گذاری شده است و باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.اما باید گفت کشورهای غیر متعهد بسیار محتاج دانش فنی سطح پایین و سطح متوسط هستند و جهت گیری انتقال فناوری می تواند به سوی کشورهای غیر متعهد باشد.

قائم مقاوم وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه اکثر شرکت ها، پارک ها و مراکز رشد متعلق به بخش خصوصی هستند،گفت:بخش خصوصی نه تنها از نخبگان داخل استفاده می کند بلکه راه اندازی بسیاری از شرکت های دانش بنیان را برعهده نخبگان می گذارد.همچنین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ظرفیت هایی را ایجاد کرده است که این ظرفیت ها در اختیار این افراد قرار می گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار