کد خبر: 730626
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
آمار خانه‌هاي خالي به نرم جهاني رسيد
وجود خانه‌هاي خالي براي تنظيم بازار مسكن يك ضرورت به شمار مي‌رود كه نرم جهاني آن براي هر شهر 5 درصد واحدهاي مسكوني موجود مي‌باشد، اين در حالي است كه در حد فاصل سال‌هاي 90 تا 93 شاخص فوق از 10 درصد به 5درصد در شهر تهران كاهش يافته است.
هادي غلامحسيني
وجود خانه‌هاي خالي براي تنظيم بازار مسكن يك ضرورت به شمار مي‌رود كه نرم جهاني آن براي هر شهر 5 درصد واحدهاي مسكوني موجود مي‌باشد، اين در حالي است كه در حد فاصل سال‌هاي 90 تا 93 شاخص فوق از 10 درصد به 5درصد در شهر تهران كاهش يافته است. در اين بين اگرچه اين نماگر به نرم جهاني خود نزديك شده است اما كاهش بيشتر اين شاخص نگراني جهش قيمت مسكن را در سال‌هاي آتي ايجاد مي‌كند.
 در بازار مسكن طبق معيارهاي معمول جهاني، بايد بين 4 تا 5 درصد واحدهاي مسكوني يك شهر، خالي باشد تا امكان انجام معامله و جابه‌جايي بدون وقفه(چه در بخش اجاره بها و چه در بخش خريد و فروش) وجود داشته باشد. اگر اين تعداد كمتر شود، به‌دليل تقاضاي فاقد عرضه، در قيمت‌ها اختلال به‌وجود خواهد آمد.

 سرشماري سال 90
آخرين آمار رسمي از خانه‌هاي خالي مربوط به سرشماري سال 90مركز آمار مي‌شود كه آمارها   نشان مي‌داد  در كل كشور يك ميليون و 663 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه هستند كه 327 هزار واحد آن مربوط به كلانشهر تهران است.  در پي ابهام در آمار خانه‌هاي خالي در كشور، معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، سال گذشته براي به‌روزرساني آمار خانه‌هاي خالي، از ادارات آب و برق تهران درخواست مي‌كند ميزان مصرف برق خانگي آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران را بررسي كرده و با «معيار مشخص»، درباره تعداد واحدهاي بلااستفاده گزارش دهد.

 وجود 235 هزار واحد مسكوني خالي در تهران
نتايج آنچه با استناد به اين گزارش استخراج شده، از افت 5 درصدي مسكن‌هاي خالي شهر تهران در حد فاصل سال‌هاي 90 تا 93 و رسيدن اين شاخص به 5 درصد حكايت دارد. در اين بين اين گزارش از وجود 235 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در تهران تا شهريور سال 93 حكايت دارد.  گفتني است كه معيار خالي بودن آپارتمان در بررسي‌ها، ثبت كمتر از 50 كيلووات ساعت مصرف ماهانه برق روي كنتور تعيين شده كه البته با شيوه‌اي كه سال 90 مركز آمار براي شناسايي خانه‌هاي خالي استفاده كرد و ملاك را بر سه بار مراجعه بي‌پاسخ مأموران سرشماري و تحقيقات محله‌اي گذاشت، كاملاً متفاوت است اما روشي مطمئن به حساب مي‌آيد.
تعداد خانه‌هاي خالي در تهران در سال 90 به دو برابر اين نرخ رسيد (10 درصد) كه از عدم فروش يا قصد برخي مالكان براي نگهداري ملك خود تا افزايش دوباره قيمت، حكايت داشت؛ اما در نيمه ‌دوم93، اين نسبت به سطح نرمال 5 درصد بازگشت. در حال حاضر طبق آخرين گزارش بانك مركزي از واحدهاي مسكوني تكميل شده و وارد شده به بازار مسكن (كه مربوط به پايان آذر 93 مي‌شود)، تعداد كل واحدهاي مسكوني در حال مصرف و خالي از سكنه در استان تهران از 3 ميليون و 627 هزار واحد در سال 90 به 4ميليون و 300 هزار واحد رسيده است كه با احتساب نرخ خانه‌هاي خالي در شهريور 93، مشخص مي‌شود، در سال گذشته فقط 4/ 5درصد  خانه‌ها، خالي بوده‌اند. در اين فاصله حداكثر 300 هزار تقاضاي جديد وارد بازار مسكن شده است كه بايد تكليف بقيه عرضه‌هاي جديد طي اين مدت روشن شود.  به عبارت ديگر، در جريان ركود دو سال گذشته بازار مسكن، اگر چه تعداد خانه‌هاي خالي ماه به ماه افزايش پيدا كرد، اما نسبت خانه‌هاي خالي به كل آپارتمان‌هاي شهر تهران، نه تنها زياد نشد‌ه است بلكه به نصف 10 درصد سال 90 رسيده است كه با حد معمول خانه خالي برابري مي‌كند.

  به عرضه بيشتر مسكن نياز داريم
در اين ميان در صورت عدم افزايش آپارتمان‌هاي تكميلي طي ماه‌هاي آينده، شرايط بازار مسكن نگران‌كننده خواهد شد زيرا معاملاتي كه انجام مي‌شود از موجودي خانه‌هاي خالي كه نقش دپو براي تنظيم بازار را دارد خواهد كاست و اين رويداد نگران‌كننده است.  نرخ جديد خانه‌هاي خالي در تهران ضمن تأييد رابطه معكوس بين حجم معاملات مسكن و حجم آپارتمان‌هاي بلااستفاده، حاوي يك پيام اضطراري است كه مشخص مي‌كند نسبت «واحدهاي مستعد عرضه» به «كل واحدهاي مسكوني موجود در تهران» از 10 درصد سال 90 به 4/ 5 درصد نزول كرده كه اين تغيير نگران‌كننده، فشار ناشي از افت ساخت‌ و ساز دو سال اخير را براي سال‌هاي آينده بيشتر خواهد كرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار