کد خبر: 730264
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
تدبير مديران فرهنگي بر بسط دايره تساهل
رمان ديگري از «اورهان پاموك» به زبان فارسي ترجمه و منتشر شد. نويسنده‌اي كه شهرتش را در ايران به دو دليل مخالفت با حكم امام خميني(ره) درباره سلمان رشدي و ديگري بردن جايزه نوبل ادبيات به دست آورده است.
هادي عسگري
رمان ديگري از «اورهان پاموك» به زبان فارسي ترجمه و منتشر شد. نويسنده‌اي كه شهرتش را در ايران به دو دليل مخالفت با حكم امام خميني(ره) درباره سلمان رشدي و ديگري بردن جايزه نوبل ادبيات به دست آورده است.
رمان «موزه معصوميت» جديدترين اثري است كه از پاموك نويسنده اهل تركيه در ايران به چاپ مي‌رسد. نويسنده‌اي كه سوابق سياسي او به خصوص بعد از اعلام مخالفتش با حكم تاريخي امام خميني(ره) درباره سلمان رشدي، جنجال‌برانگيز بوده است. زماني كه سلمان رشدي، نويسنده هندي‌تبار كتاب موهن «آيات شيطاني» را منتشر كرد، حكم قاطع امام خميني(ره) درباره وي با حمايت قاطع مسلمانان جهان همراه بود اما در اين بين «پاموك» با اين مخالفت با اين حكم اولين گام را براي كسب شهرت بين‌المللي برداشت. وي در تركيه نيز جنجال‌هايي را به پا كرد و حتي يك بار به جرم توهين به مردم تركيه در دادگاه محكوم به پرداخت جريمه شد و مدت‌هاست با ترك موطن خود در امريكا سكونت دارد. وي يك بار در سال 82 به ايران آمد و قرار بود كه اسفند‌ماه سال گذشته نيز به مناسبت رونمايي از ترجمه رمانش به فارسي به ايران سفري داشته باشد.
رمان «موزه معصوميت» كه به تازگي در ايران منتشر شده، از جمله آثار مطرح «پاموك» به شمار مي‌رود كه در آن نويسنده اشاره‌هاي صريحي به مسائل جنسي و ارتباط جنسي داشته و در آن ساختار سنتي جامعه تركيه را مورد نقد قرار داده است. اين كتاب پيش از اين در خارج از كشور به فارسي ترجمه و توسط يك انتشارات متعلق به ايرانيان ساكن آلمان منتشر شده بود. اما اكنون اين رمان بحث‌برانگيز با مجوز وزارت ارشاد در داخل كشور منتشر شده است. اگرچه تا به حال چند اثر از پاموك در ايران منتشر شده و غالباً مديران ارشاد در برابر سوابق اين نويسنده فقط سكوت كرده‌اند، انتشار رماني كه در آن روابط نامشروع جنسي ميان يك مرد ميانسال و يك دختر جوان پايه و اساس رمان را دربر مي‌گيرد، دستپخت جديد سيستم تساهل و تسامح فرهنگي به شمار مي‌رود. به نظر مي‌رسد كسي در وزارت ارشاد نمي‌خواهد ارتباط ميان «اورهان پاموك» و «سلمان رشدي» را به خاطر بياورد و از اينكه اين نويسنده اهل تركيه به عنوان مهم‌ترين حامي سلمان رشدي در بازار نشر كشورمان حضور دارد،ناراحت شود. چيزي كه فعلاً در اولويت قرار گرفته تكرار اين جمله است كه پاموك به عنوان نويسنده برنده نوبل در ايران كتاب دارد و از سفري كه به كشورمان داشته، خاطره خوبي دارد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار