کد خبر: 729375
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
سفرهای استانی مقام معظم رهبری همیشه و در همه حال برای مردم کشورمان پر خیر و برکت بوده و هست. در واقع، دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با آحاد مردم‌ و آشنایی‌ با مسائل‌ آنان‌ از نزدیک‌، مشخصه‌ زیبا و بارزی‌ از سفرهای‌ معظم‌ له‌ به‌ اقصی‌ نقاط ایران‌ محسوب‌ می‌شود.

بدین سان، آنچه اختصاصا در این سفرها مورد توجه همگان بوده، حضور گستره اقشار مختلف مردم، از استقبال مقام معظم رهبری است. در حقیقت یکی از ثمرات طبیعی چنین استقبال‌هایی، نمایش ولایتمداری مردم را نشان می‌دهد، که ملت ایران همیشه و در همه حال پیرو و مطیع رهبری بوده، هست و خواهد بود و از این رو، این امر به نوعی ناامید کردن دشمن از عملی کردن فتنه‌ها و توطئه‌هایش است و به سخن دیگر اینکه، نشان دهنده یک ارتباط عمیق معنوی بین رهبر دینی و مردم است که در هیچ جای دیگری از دنیا سابقه ندارد.

در واقع در سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب به گوشه و کنار کشور عزیزمان ایران، مردم آگاه و فهیم کشورمان از شهرها و روستاهای‌ دور و نزدیک،‌ از ساعات اولیه روز در مسیر عبور حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حضور داشتند چهره‌ زیبایی‌ از خلوص‌، عشق‌، وفاداری‌ و همبستگی‌ را میان‌ رهبر جامعه‌ اسلامی‌ و امت‌ امام‌ به‌ نمایش می‌گذارند‌ و در همین زمینه هم با پخش‌ شیرینی‌، پاشیدن‌ گلاب‌، دود کردن‌ اسپند و گلباران‌ اتومبیل‌ حامل‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ شور و شعف‌ وصف‌ناپذیر خود را نسبت به مقام معظم رهبری ابراز و به ایشان ادای احترام می‌کنند.

ناگفته نماند، ملت ایران و به ویژه آذربایجانی از گذشته تا امروز، در شرایط مختلف و سخت همیشه و در همه حال پشتیبان این انقلاب، رهبری و ولایت فقیه بوده و هستند، که نمود بارز آن فرموده مقام معظم رهبری در وصف آذربایجانی‌ها است که فرموده‌اند، آذربایجان سر ایران است.

* آذربایجان یکپارچه شوق دیدار دوباره رهبری

در این ارتباط همچنین معظم‌ له‌ در سفر خود به‌ خطه‌ آذربایجان تاکید بر این داشته‌اند، که این سفر‌ به عنوان‌ یکی‌ از شیرین‌ترین‌ و بیادماندنی‌ترین‌ سفرهای استانی بوده است و در همین خصوص نیز از محبت‌، اخلاص‌ و شور و شوق‌ مردم‌ انقلابی‌ تبریز و دیگر نقاط آذربایجان‌ در مراسم‌ استقبال‌ تقدیر کردند.

از این حیث، رهبر معظم انقلاب‌ مردم‌ تبریز و خطه‌ آذربایجان‌ را مردمانی‌ با ایمان‌، نجیب‌ و صمیمی‌ توصیف‌ کردند و برخورد گرم‌ و وفاداری‌ آنان‌ به‌ اسلام‌ و نظام‌ را مورد تمجید قرار دادند. مقام معظم رهبری صحنه‌های‌ پرشور استقبال‌ مردم‌ تبریز و دیگر مناطق‌ استان‌ از ایشان‌ را برای‌ همه‌ تحسین‌برانگیز و شگفت‌آور خواندند و فرمودند: اینجانب‌ به‌ نقاط مختلف‌ کشور سفر کرده‌ام‌ و در همه‌ جا با محبت‌ و شور و شوق‌ مردم‌ روبرو شده‌ام،‌ لاکن‌ آنچه‌ که‌ در تبریز و دیگر نقاط آذربایجان‌ مشاهده‌ کردم‌، با بقیه‌ مناطق‌ کاملا متفاوت‌ بود.

به هر حال، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در 5 مرداد 1372 در خجسته‌ سالروز ولادت‌ هفتمین‌ اختر تابناک‌ آسمان‌ ولایت‌ و امامت‌ امام‌ موسی‌ کاظم‌ (ع‌)، در میان‌ استقبال‌ پرشور و یکپارچه‌ مردم‌ تبریز وارد شهر اولین‌ها شدند. از این رو، در این روز به یادماندنی و تاریخی، تبریزی‌ها یک روز ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ پرافتخار ملت ایران ثبت کردند، بطوریکه رهبر انقلاب هم از این روز به افتخار یاد کردند. در حقیقت در این آیین، صدها هزار تن‌ از مردم‌ انقلابی‌ و متعهد شهر اولین‌ها، با حضور گسترده‌ خود در مسیر عبور اتومبیل‌ حامل‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حماسه‌ تاریخی‌ استقبال‌ شکوهمند مردم‌ تهران‌ از حضرت‌ امام‌ خمینی‌ رضوان‌ الله‌ تعالی‌ در بهمن‌ ماه‌ سال‌ 1357 را تکرار کردند.

* آذربایجانی‌ها، با شوق رهبری جاودانه‌تر شدند

به بیان دیگر، در آن روزها، شیفتگان‌ و عاشقان‌ ولایت‌ در شهر حماسه‌ ساز و قهرمان‌پرور تبریز، رهبر محبوب‌ خود را چون‌ نگینی‌ گهربار در میان‌ گرفتند و مقدمش‌ را با نثار دهها هزار شاخه‌ گل‌ گرامی‌ داشتند. در این استقبال بی‌نظیر و خاطره انگیز، اتومبیل‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای طول‌ مسافت‌ 10 کیلومتری‌ فرودگاه‌ تبریز تا محل‌ استقرار را به‌ مدت‌ 2 ساعت‌ طی کردند که این امر به نوعی ارادت آذربایجانی‌ها به رهبری را نشان می‌دهد.

به بیان دیگر، از آن حضور قریب به 22 سال گذشت، به همین اعتبار، مرداد سال 72  بعنوان سالی به فراموش نشدنی و به یاد ماندنی در تاریخ معاصر آذربایجان محسوب گردد، در واقع مردم آذربایجان هرگز آن روزهای پر از امید و نشاط را  فراموش نخواهند کرد، بدون شک حضور رهبر فرزانه در مرداد هفتاد و دو توانست، منشاء خیر و برکات فراوانی برای مردم استان آذربایجان‌شرقی باشد، البته آنچه در این راستا مهم به نظر می رسد، معرفی دستاوردها و آثار پر برکت این روزها است، که باید پیش از اینها با برگزاری آیین‌های مختلف، به مردم و دوستداران این نظام و انقلاب تبیین می‌شد.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز که از آن به شهر اولین‌ها یاد می‌شود، از این رو به نظر می آید، آذربایجانی ها باید در همین زمینه و به ویژه معرفی و حفظ این برکات و دستاوردهای نظام و صیانت از انقلاب در خط مقدم باشند. با این وجود، مسئولان و متولیان امر با تدوین برنامه‌های مختلف می‌توانند، از این فرصت‌ها پیش رو، به بهترین شکل برای معرفی دستاوردهای انقلابی بدست آمده در پرتو نظام اسلامی استفاده کرد.

 از سوی دیگر برای عمل به این فرامین و معرفی و تبیین برکات این سفر در استان، می‌توان با برگزاری آیین‌ها و برنامه‌های مختلفی چون«گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌شرقی»، برای همیشه ماندگار و سینه به سینه برای نسل امروز و فردا منتقل کرد.

* آذری‌ها دلبستگی و علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشته و دارند

با این حال، چهار روز به یاد ماندنی و پربرکت سفر رهبر معظم به‌ خطه‌ قهرمان‌پرور آذربایجان‌، به یقین با دستاوردهای بزرگی در زمینه‌های مختلف از جمله معنوی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... همراه بوده است، که در این زمینه ضرورت دارد، رسانه‌ها و به ویژه مسئولان و متولیان این امر با اقدام به موقع و مناسب می‌توانند، با برگزاری مراسم‌ها و آیین‌ها مختلف همزمان با فرا رسیدن سالروز سفر پرخیر و برکت رهبر معظم به آذربایجان‌شرقی، آثار این برکات را برای نسل‌های آینده تشریح و تبیین کنند.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، آذری‌ها دلبستگی و علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشته و دارند و همچنین در مقابل هم معظم‌ له‌ ارادت خاصی به آذربایجانی‌ها دارند، که می‌توان نمود بارز آن را در سفرهای اخیر ایشان به استان، برای دیدار از مناطق زلزله‌زده اهر و ورزقان و دیدار با مردم این منطقه مرداد 1391، سفر چهار روزه رهبر معظم در مرداد 1372 و دیدارهای هر ساله مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب به مناسبت گرامیداشت سالروز قیام مردم آذربایجان در 29 بهمن سال 56 را به عینه مشاهده کرد.

نکته حائز اهمیت در این مقوله اینکه، معظم له همیشه و در همه حال، در دیدار با مردم آذربایجان، بیانات و سخنرانی‌های خویش، از نقش مهم و تاثیرگذار‌ مردم‌ مسلمان‌ و انقلابی‌ آذربایجان‌ و به ویژه‌ تبریز در مجاهدت‌های‌ تاریخی‌ و بزرگ‌ ایران‌ اسلامی‌ به  افتخار و نیکی یاد می‌کنند.

‌ * آذربایجان‌ خط مقدم‌ جبهه‌ ملت‌ ایران‌ در مقابل‌ متجاوزان‌ بوده است

بطوریکه، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سال1372 در اجتماع‌ عظیم‌ مردم‌ تبریز، در سخنانشان‌ که‌ با ابراز احساسات‌ شورانگیز و زایدالوصف‌ اجتماع‌ کنندگان‌ توام‌ بود، از خطه‌ آذربایجان‌ به‌ عنوان‌ خط مقدم‌ جبهه‌ ملت‌ ایران‌ در مقابل‌ متجاوزان‌ و متجاسرین‌ طی‌ چند قرن‌ گذشته‌ یاد کردند و فرمودند: نتیجه‌ ضعف‌ پادشاهان‌ قاجار و بی‌لیاقتی‌ رجال‌ نظامی‌ و سیاسی‌ آن‌ زمان‌، گرجستان‌ و 17 شهر قفقاز از ایران‌ جدا شد و این‌ در حالی‌ بود که‌ در آن‌ هنگام‌ مردم‌ غیور و دلاور در مقابل‌ لشکر مهاجم‌ ایستادند و این‌ منطقه‌ از ایران‌ عزیز را نجات‌ دادند. همچنین در این سخنرانی، حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تبریز را شهری‌ آکنده‌ از خاطرات‌ مجاهدت‌، فداکاری‌ها توصیف‌ کردند و با تجلیل‌ از قهرمانان‌ بزرگی‌ همچون‌ شیخ‌ محمد خیابانی‌، شهدای‌ محراب‌، ستارخان‌، باقرخان‌ و نیز شهریار به‌ عنوان‌ زبان‌ گویای‌ مردم‌ آذربایجان‌ فرمودند: فرزندان‌ قرآن‌ و امام‌ در تبریز با بر افراشتن‌ پرچم‌ مبارزه‌ اسلامی‌ تمامی‌ آذربایجان‌ را در خدمت‌ انقلاب‌ و اسلام‌ قرار دادند.

با این وجود، برگزاری آیینی تحت عنوان«گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان آذربایجان‌شرقی»، در قالب یک همایش به فال نیک می‌گیریم، و در همین زمینه نیز ضروری به نظر می‌آید، باید از برگزارکنندگان این آیین به نحوه شایسته‌ای تقدیر کرد.

بر این باور هستیم و امیدواریم این روند هر ساله به همین مناسبت به منظور تبیین دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به این استان، با برگزاری برنامه و مراسم‌های مختلف همچنان ادامه داشته باشد.

استقلال، امنیت و عزت جهان اسلام از برکات ولی فقیه و رهبری است

آیت الله شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که استقلال، امنیت و عزت جهان اسلام از برکات ولی فقیه و رهبری است، خاطرنشان کرد: پاشیدن بذر بیشتر محبت رهبری، در دل ملت ایران و مطرح کردن عظمت ولی فقیه کار شایسته‌ای است و از نایب امام عصر(عج) هر اندازه تجلیل شود؛ بجاست.
امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که تجلیل از مقام معظم رهبری تجلیل از امام معصوم(ع) است، گفت: وظیفه جدی اطاعت و تجلیل از ولایت فقیه همگانی است و باید قدر این نعمت بزرگ الهی را در کشور به خوبی بدانیم، چرا که اگر وجود مبارک ولایت فقیه نبود، دشمنان بارها بر کشور و ملت ایران مسلط شده بودند.
آیت الله مجتهد شبستری با بیان این‌که ولایت‌مداری لازمه کسب بصیرت برای مقابله با توطئه‌های دشمنان نظام اسلامی ایران است، افزود: ولایت‌مداری در عمل بسیار متفاوت با ولایت‌مداری در شعار است، آن کس که ادعای دوستداری اهل بیت را دارد، بایستی پیرو محض ولی فقیه زمان به عنوان نائب امام عصر(عج) باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اصلی‌ترین عامل دشمنی غرب با ملت ایران را وجود نظام ولایی در کشور و رهبری ولایت فقیه دانست و گفت: دشمنان نگران ترویج مدل حکومتی موفق ایران در دیگر کشورهای اسلامی هستند، غافل از این‌که آرمان انقلاب اسلامی ایران بیش از این‌ها در سراسر جهان رسوخ کرده است.
آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش بزرگداشت سالروز ورود مقام معظم رهبری به آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بیش از دو دهه از سفر به یاد ماندنی و تاریخی رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌شرقی و تبریز می‌گذرد و گرامیداشت این روز باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی با بیان این‌که بایستی برکات و آثار ولایت فقیه در این همایش تبیین شود، گفت: لبه تیز حملات رسانه‌ای تبلیغی رسانه‌های غرب به سمت ولایت فقیه است، از این رو باید نسل جوان جامعه را بیش از پیش با برکات ارزشمند اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه آشنا کنیم.

* تبریز، در تب و تاب میزبانی گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌شرقی

با این اوصاف، همزمان با سالگرد سفر سال 72 آیت الله العظمی خامنه‌ای به آذربایجان‌شرقی، آذربایجانی‌ها و به ویژه تبریزی‌ها سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهر اولین‌ها را گرامی می‌دارند، از این رو، به بهانه سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌شرقی، همایشی تحت عنوان«گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان آذربایجان‌شرقی» پنجم مرداد با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در تبریز برگزار خواهد شد.

این همایش یک روزه به همت سپاه عاشورای استان، دانشگاه تبریز و بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی و با همکاری بسیج شهرداری تبریز، صدا و سیمای استان، جهاددانشگاهی، شهرداری تبریز، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و دانشگاه‌های فرهنگیان، علوم پزشکی، آزاد اسلامی تبریز، فنی و حرفه‌ای، صنعتی سهند، جامع علمی کاربردی، شهید مدنی آذربایجان، هنر اسلامی تبریز و پیام نور استان با محوریت نقش سفرهای استانی مقام معظم رهبری در تبیین و تحکیم وحدت ملی، تبریز و آذربایجان از منظر رهبری، نقش آیت الله شبستری در شکل‌گیری حماسه 8 دی، شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مدیریتی رهبری در مدیریت بحران‌ها و همچنین نقش روحانیت آذربایجان شرقی در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی برگزار می‌گردد.

تحلیل و بررسی نقش رهبر انقلاب در تعالی نظام، تبیین شأن و جایگاه ولایت فقیه و بررسی مدیریت رهبری نظام در بحران‌های مختلف دو دهه اخیر از دیگر اهداف این آیین اعلام شده و یکی از مهم‌ترین برنامه های جنبی این همایش نیز تجلیل از آیت الله مجتهدشبستری، به عنوان روحانی مجاهد و بابصیرت و همچنین رونمایی از کتاب های وی با عناوین ولایت فقیه، سبک زندگی، تفسیر سوره حمد و اخلاص و مجموعه خطبه های تدوین شده اعلام شده است.

به هر حال در نهایت آنچه در این زمینه مهم به نظر می‌رسد، و باید در این خصوص از مسئولان و دستگاه های اجرایی ذی ربط آن را کنکاش و بررسی نمود. اینکه چقدر توانسته اند، منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با آذربایجان را جامه عمل بپوشانند؟ و پرسش دیگر اینکه چند درصد از مصوبات و اعتبارات کلان سفر رهبری محقق شده است؟

از سوی دیگر، حال این پرسش مطرح می‌شود که تبریز، شهر اولین‌ها؛ این بار با برگزاری گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان‌شرقی چگونه می‌خواهد، به افتخارات اولین‌های خویش که همواره و در همه حال پیشتاز و پیرو خط امام و ولایت فقیه بودند، بیفزاید، و بار دیگر برگ زرینی از غیرتمندی و پشتازی آذربایجانی‌ها در عرصه های مختلف را برای همگان به نمایش بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر