کد خبر: 726877
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
وعده های جدید برای بهره برداری از تصفیه خانه آب گلپایگان؛
آب مایه حیاتی است که ۶۰درصد از وزن بدن هر انسانی را تشکیل می دهد و نوشیدن چندین لیوان آب در طول روز انسان را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می دارد، اما همین مایه حیات وقتی آلوده باشد و یا بیش از حد معمول املاح داشته باشد می تواند خود منشاء بسیاری از بیماری ها شود؛ مشکلی که گلپایگانی ها هم با آن مواجه هستند.
راضيه کشاورز

 از آنجایی که دیار کهن گلپایگان به دلیل بعد مسافت زیاد از مرکز استان همواره مورد لطف و توجه مسئولان بوده، مردم این شهرستان سال ها در کنار معدود نقاط دیگر استان به دلیل وجود تنها یک تصفیه خانه در اصفهان که البته بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه را مشروب می کند، از آب تصفیه شده محروم بوده اند.

*****

گلپایگانی ها سال ها آبی را نوشیده اند که گفته می شد از لحاظ سلامت مشکلی ندارد و تنها ایراد آن گوارایی آب است، اما شیر آب که باز می شد به خاطر شدت کلرزنی به جای آب زلال و شفاف مایعی سفید رنگ با بوی زننده کلر خارج می شد و مردم عادت کرده بودند که چند دقیقه ای شیر آب را باز بگذارند تا آب زلال را برای نوشیدن ببینند.

این مشکلات ادامه داشت تا اینکه در دولت گذشته بحث ایجاد سد جدید در گلپایگان به منظور مشروب کردن ۱۱ شهر دیگر کشور مطرح شد و در این مسیر و در راستای اجرای طرح بزرگ آبرسانی، احداث یک تصفیه خانه برای شهرستان گلپایگان هم در دستور کار قرار گرفت.

احداث تصفیه خانه قرار بود خیلی زودتر آغاز شود اما به دلیل کمبود منابع کلنگ زنی آن تا سال ۹۱ به تعویق افتاد و جزو پروژه های مهر ماندگار معرفی و قرار شد تا پایان عمر دولت دهم یعنی بهار سال ۹۲ به بهره برداری برسد، اما نه تنها باز هم این وعده ها محقق نشد بلکه پیشنهاد ایجاد فاز اضطراری و موقت تصفیه خانه به دلیل زمان بر بودن پروژه اصلی در دستور کار قرار گرفت.

به این ترتیب ایجاد فاز اضطراری به روش فیلتراسیون و با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در کنار طرح اصلی آغاز شد و حدود ۲ سال پیش در مدار بهره برداری قرار گرفت اما وعده ها برای تکمیل و افتتاح تصفیه خانه اصلی همچنان ادامه داشت.

۴ ماه دیگر، ۶ ماه دیگر، اوایل تابستان وعده های مکرری بود که داده می شد تا آخرین وعده که توسط وزیر نیرو در سفر دولت یازدهم به استان مطرح و پایان خرداد ۹۴ زمان نهایی بهره برداری از این طرح عنوان شد اما خرداد ۹۴ هم رسید و ...

اوایل خردادماه امسال وقتی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان باز هم برای بازدید از تصفیه خانه به شهرستان سفر کردند برای همه روشن شد که وعده وزیر هم محقق نمی شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در این بازید گفت: این تصفیه‌خانه دومین تصفیه‌خانه آب در استان اصفهان است که پس از بهره‌برداری آب شرب ۳ شهر گلپایگان، گوگد، گلشهر و تمام روستاهای این شهرستان را تامین می‌کند.

حمیدرضا تشیعی افزود: در راستای اجرای طرح بزرگ آبرسانی به گلپایگان و به منظور ارتقای کیفیت آب شرب این شهرستان فاز اضطراری تصفیه‌خانه حدود ۲ سال پیش در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و عملیات احداث بخش تصفیه‌خانه اصلی نیز از حدود ۱۶ ماه پیش آغاز شد.

وی با اشاره به روند پیشرفت این پروژه گفت: با توجه به کمبود اعتبارات لازم برای اجرای این طرح، پروژه بر اساس زمان‌بندی اولیه پیش نرفت اما با اهتمام شرکت آبفای استان و استفاده از کلیه اعتبارات اعم از ملی، استانی، ماده ۱۰ و ۱۲ و تنش و خشکسالی در مدت اخیر روند سریع‌تری داشته است.معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: این پروژه تاکنون ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام تجهیزات الکترومکانیکال و بخش فرآیندی آن خریداری و حمل شده است؛ البته هر چند بر اساس وعده وزیر نیرو قرار بود تا قبل از تابستان افتتاح شود اما به دلیل کمبود منابع مالی میسر نشد اما حداکثر تا پایان مردادماه 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

تشیعی، با بیان اینکه استفاده از آب شرب از انتظارات به حق مردم گلپایگان است، ادامه داد: پس از افتتاح تصفیه‌خانه بی‌درنگ عملیات انتقال آب تصفیه‌خانه به گلشهر و روستاهای شهرستان آغاز می‌شود تا کل منطقه مشروب شود.

وی به هزینه‌های این پروژه اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶.۵ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه هزینه شده اما برآورد کلی پروژه آبرسانی به گلپایگان ۲۰ میلیارد تومان است و در صورت لزوم در ادامه کار از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل این طرح استفاده می‌شود.

کیفیت آب گلپایگان فراتر از آّب اصفهان می شود

طرح آبرسانی به گلپایگان از پروژه‌های مهم و قابل توجه استان است، این پروژه از طرح‌های مهر ماندگار دولت بود اما اعتبارات آن تخصیص نیافت تا اینکه پس از پیگیری‌ها و کمک وزارت نیرو با تزریق اعتبارات ملی و خشکسالی در حال تکمیل است و پایان مردادماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" می گوید: آبی که پس از بهره‌برداری از تصفیه خانه گلپایگان تولید می‌شود از لحاظ کیفی بهتر از آب تصفیه‌خانه اصفهان خواهد بود.هاشم امینی می افزاید: از اعتبارات خشکسالی ۵ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شد اما تنها ۱.۵ میلیارد ریال از آن تخصیص یافت و به دلیل کمبود منابع مالی وعده افتتاح آن در پایان خرداد ماه به تاخیر افتاد.

وی از مردم شهرستان گلپایگان می خواهد که پس از افتتاح تصفیه‌خانه خیلی بیشتر در مصرف آب دقت و صرفه‌جویی داشته باشند.قول مدیران اجرایی پروژه از این قراراست که حداکثر ظرف یک ماه آینده دومین تصفیه خانه آب استان در گلپایگان در مدار بهره برداری قرار می گیرد، اماباید یک ماه دیگر منتظر بمانیم و ببینیم وعده آخر محقق می شود یا اینکه باز هم بازدیدی دیگر و وعده ای دوباره در راه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار