کد خبر: 724426
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
در بیمارستان رضوی برگزار شد:
میزگردِ تخصصی «بررسی نقش و جایگاه زیست‌بانک‌ها در ارتقای دانش پزشکی، درمان و پیشگیری بیماری‌ها» با هدف توسعه‌ افق دید متخصصان این مرکز با حضور دکتر سید مسعود هوشمند، برنده جایزه برترین دانشمند جهان اسلام در سال 2014، در بیمارستان رضوی برگزار شد.

ذخیره‌ای برای پیشگیری

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور در این میزگرد تخصصی، درباره‌ اهمیت این زیست‌بانک‌ها گفت: زیست‌بانک‌ها در درمان بیماری‌ها و حتی در زمینه‌ پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نقش مهمی دارند. اصولا تحقیق در زمینه‌ پزشکی به ‌ویژه‌ ژنتیک بدون دسترسی به یک زیست‌بانک خوب بی‌معنی است.

وی با اشاره به نیاز کشور در این زمینه ادامه داد: متأسفانه هنوز زیست‌بانکی که بتواند به بیماران ما کمک کند، ایجاد نشده و این در حالی است که یک زیست‌بانک خوب و با اطلاعات درست و کامل در پیشبرد تحقیقات کاربردی و درمان بیماری‌های خانوادگی، پیوند اعضاء و... بسیار اثرگذار است و متاسفانه ما امروز حتی برای  پیدا کردن فرد مناسب که HLA آن با بیمار سازگاری داشته باشد به نمونه‌های خارج از کشور که حدود 50 هزار دلار قیمت دارند، رجوع می‌کنیم.

دکترهوشمند در مورد شیوعِ سرطان‌ها و اهمیت شناسایی ژنوم‌های درگیر در بروز سرطان گفت: تحقیقات مبتنی بر دسترسی به زیست‌بانک‌ها حتی در تجویزهای دارویی و میزان‌های مصرفی نیز اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بسياري از بيماري‌هاي متابوليك كه معمولا به صورت صفات مغلوب به ارث مي‌رسند به علت ازدواج‌هاي خويشاوندي بروز مي‌كنند و برخي از آنان در صورت تشخيص به موقع با تغيير نوع غذاي كودك قابل درمان است و برخي از اين بيماري‌ها با جايگزيني آنزيم درمان می‌شود.

 

دکترهوشمند اذعان نمود: زیست‌بانک‌ها در شناسایی این قبیل بیماری‌ها و کمک به پیشگیری و درمان آن‌ها بدون شک نقش بزرگی دارند. و ما متاسفانه  بیمارانی داریم که سال‌ها دارو مصرف می‌کنند، زیر بار هزینه‌های سنگین شیمی‌درمانی می‌روند و مسائل روحی و روانی مرتبطش را تحمل می‌کنند؛ در حالی‌که با یک تست ساده‌ ژنتیک می‌توان از تجویز داروهای غیرضروری جلوگیری کرد.

یک زیست بانک نمونه در بیمارستان رضوی

وی در خصوص  راه اندازی زیست بانک در بیمارستان رضوی گفت: بهترین امکانات و تجهیزات در خصوص یک زیست‌بانک نمونه در این بیمارستان وجود دارد و باید گفت اینجا یک زیست‌بانک نمونه در حال شکل‌گیری است و امیدوارم که این زیست‌بانک تنها به نمونه‌های سرطانی منحصر نباشد.

دکترهوشمند در خصوص شناسنامه‌ علمی این بیوبانک خاطر نشان کرد: از معیارهای یک زیست بانک خوب شناسنامه‌دار بودن نمونه‌هاست؛ امر مهمی که در تحقیقات به نقص آن بسیار رو به رو می‌شویم همچنین علاوه‌ بر آن، نمونه‌های دریافتی‌ برخی بیوبانک‌ها کیفیت لازم را ندارند که حاکی از رعایت نکردن شرایط استاندارد نگهداری نمونه در زیست‌بانک است.

وی تصریح کرد: صرف نگهداری نمونه در یخچال‌های خاص نمی‌توان مدعی وجود بیو‌بانک بود و خوشبختانه بیمارستان رضوی در این زمینه نیز کاملا علمی وارد میدان شده و در حال حاضر، همه‌ نمونه‌های زیستی این بیمارستان مشخصات کامل و دقیقی دارند و در شرایط استاندارد مطابق با استاندارد جهانی نگهداری می‌شوند.

لازم به ذکر است: بیوبانک یا زیست‌بانک در حقیقت بانک‌هایی هستند که به ذخیره‌ بافت‌ها و نمونه‌های زیستی مختلفِ گیاهی، جانوری و انسانی می‌پردازند. این بانک‌ها از آن جهت مهم هستند که ذخیره و به نوعی گنجینه‌ ژنتیکی محسوب می‌شوند. جایگاه این ذخائر ژنتیکی در تشخیص و درمان بیماری‌ها فوق‌العاده مهم است؛ به طوری که اساسِ تحقیق درباره‌ درمان بیماری‌های گوناگون برپایه‌ دسترسی به یک زیست بانک خوب تعریف می‌شود. اهمیت این موضوع تا به این حد است که اگر بگوییم توسعه و پیشرفت دانش پزشکی در آینده، وابستگی شدیدی به بیوبانک‌ها دارد، گزافه نگفته‌ایم. با این اوصاف، متاسفانه به دلایل گوناگونی در کشور در این زمینه دچار ضعف هستیم و آستان قدس رضوی در این زمینه نیز باز هم پیشگامی بوده و در بیمارستان فوق تخصصی رضوی این ذخایر را که قیمتی‌تر از جواهرات هستند، جمع‌آوری و در شرایط مخصوص به خود نگهداری کرده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار