کد خبر: 720238
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
امروزه به علت افزایش تعداد خودروها شاهد ترافیک بالای خودروها در همه شهرها هستیم که بوشهر نیز یکی از شهرهایی است که ترافیک این شهر هر روز بیشتر می‌شود و لازم است که چاره‌اندیشی اساسی برای این ترافیک صورت بگیرد یکی از معضلاتی که بوشهر با آن دست و پنجه نرم می کند، ترافیک های سنگینی است که در سطح این شهر وجود دارد و گاهی باعث قفل شدن جاده های آن و تصادفات منجر به جرح و فوت می شود. ایجاد این ترافیک ها دلایل مختلفی از جمله نبود پارکینگ های مناسب در سطح شهر و عبور و مرور تریلرها در جاده های پرتردد آن و ... دارد. شهر بوشهر از اطراف توسط دریا احاطه شده است و وجود پایگاه‌های ارتش در میان شهر باعث شده است تا بوشهر فضای چندانی برای توسعه جغرافیایی نداشته باشد و تراکم در مرکز شهر و خیابان های اصلی این شهر روز به روز بیشتر می شود. اغلب ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌های مهم و بزرگ بوشهر در چند خیابان این شهر قرار گرفته‌اند و به همین دلیل این خیابان‌ها در طول روز و به ویژه در ساعات اداری مملو از خودرو است که عبور و مرور را سخت می‌کند. عرض برخی از خیابان‌ها کم است با توجه به تعداد بالای ماشین‌ها و همچنین عرض کم این خیابان‌ها و توقف تاکسی‌ها برای سوار کردن مسافر در طول این خیابان‌ها، شاهد ترافیکی سنگین هستیم. هر چند در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف شاهد عریض کردن خیابان‌های اصلی و همچنین ایجاد خیابان‌های موازی برای کاهش ترافیک خیابان‌هایی مانند خیابان امام خمینی(ره) هستیم ولی باز هم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. بهره‌برداری از بزرگراه امام علی(ع) که سال گذشته انجام شد تا حد بسیار زیادی ترافیک میدان ورودی شهر بوشهر(میدان آزادی) را کاهش داد و بخش زیادی از عبور و مرورها از طریق این خیابان تا میدان مطهری انجام می‌شود و می‌طلبد که چنین اقداماتی برای دیگر نقاط شهر بوشهر نیز صورت بگیرد.

توسعه معابر شهر بوشهر ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر اظهار داشت: ترافیک در شهر مشکلاتی را برای تردد به ویژه در خیابان‌های اصلی شهر ایجاد کرده است و مردم تاکید بسیار زیادی برای تعریض خیابان‌های شهر دارند.
 
عبدالخالق برزگرزاده اضافه کرد: هم اکنون در شهر بوشهر با کمبود زمین برای بازگشایی معابر روبرو هستیم و زمین معوض برای ارائه به شهروندان و بازگشایی معابر نداریم.
 
وی ادامه داد: صاحبان املاکی که زمین‌های آنها در گذر قرار گرفته است به ما مراجعه می‌کنند ولی زمین معوض در اختیار نداریم و بازگشایی معابر با مشکلاتی روبرو شده است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر خواستار همکاری راه و شهرسازی در برنامه‌های گشایش معابر شهری شد و خاطرنشان ساخت: انتظار این است که این سازمان بر اساس قانون سهم ۱۰ درصدی برای واگذاری زمین‌های معوض را در اختیار شهرداری قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه این زمین‌ها برای بازگشایی معابر شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: به منظور توسعه شهر نیاز است که زمینه برای تردد روان در سطح شهر فراهم شود و بهبود وضعیت معابر شهری یکی از موضوعات بسیار مهم شهر است.
 
برزگرزاده ادامه داد: واگذاری سهم ۱۰ درصدی راه و شهرسازی استان برای ارائه زمین‌های معوض به خوبی انجام نمی‌شود و در حال حاضر نمی‌توانیم گذرهای جدید را ایجاد کنیم.

نبود پارکینگ عمومی عامل ترافیک در خیابان‌های بوشهر

یکی دیگر از مشکلاتی که در شهر بوشهر ترافیک خیابان‌ها را سنگین کرده است، نبود پارکینگ‌های عمومی در سطح خیابان‌های اصلی بوشهر است که بخشی از خیابان به پارک خودروها اختصاص یافته است و پارک دوبل خودروها در کنار هم بخش عمده خیابان را می‌گیرد.

سال‌ها است که وعده‌هایی برای ایجاد پارکینگ‌های عمومی در این خیابان‌ها به گوش می‌رسد ولی هنوز هم این موضوع عملی نشده است و کمبود پارکینگ مهمترین معضل خیابان‌های بوشهر است.

بسیاری از ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها و کلینیک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در خیابان امام خمینی(ره) که به خیابان سنگی مشهور است، مستقر هستند که این موضوع باعث شده تا مردم مراجعه بسیار زیادی به این خیابان داشته باشند ولی این خیابان پارکینگی برای خودروها ندارد.

ماشین‌های سنگین عامل ترافیک صلح‌آباد

یکی از شهروندان بوشهری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ورود ماشین‌های سنگین به خیابان‌های بوشهر یکی از عوامل ایجاد ترافیک در سطح شهر بوشهر است که این موضوع باعث مشکلات زیادی برای مردم می‌شود.

مجتبی غلامی زاده اضافه کرد: قرار گرفتن گمرک بوشهر در سطح شهر و عبور و مرور خودروهای سنگین در خیابان صلح‌آباد باعث شده است تا شاهد ترافیک زیادی در این خیابان باشیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه حجم عبور و مرور در این خیابان کاهش یابد بایستی تخلیه بار به سمت جزیره صدرا برود و هر چه سریع‌تر شاهد توسعه بندر بوشهر به سمت جزیره نگین باشیم تا کاهش ترافیک در این محور صورت بگیرد.

لزوم ساخت پارکینگ‌های طبقاتی

کارشناس امور ترافیک و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روزانه تعداد بسیار زیادی خودرو در سطح شهر بوشهر رفت و آمد می‌کنند که این خیابان‌ها گنجایش این حجم خودرو را ندارد و برای این تعداد ماشین ساخته نشده‌اند.

مهرداد تمجیدی اضافه کرد: خیابان‌کشی‌های شهر بوشهر مربوط به زمانی است که تعداد خودروها حدود ده درصد خودروهای کنونی بوده است و در حال حاضر نیز عریض کردن خیابان‌ها در بوشهر بسیار دشوار و بسیار هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد اجرای خیابان‌های خوبی همچون خیابان امام رضا(ع) و بزرگراه امام علی(ع) هستیم که در توزیع بار ترافیکی بوشهر نقش مهمی دارند ولی ان اقدامات کافی نیست.

این کارشناس ترافیک و شهرسازی افزود: تمرکز بسیاری از ادارات و ساختمان‌های پزشکان و کلینیک‌ها در خیابان سنگی باعث شده تا همواره در طول روز شاهد ترافیک شدیدی در این خیابان باشیم.

تمجیدی یکی از مهمترین راه‌های کاهش ترافیک در این خیابان را ساخت پارکینگ طبقاتی در این خیابان دانست و گفت: بخشی از این خیابان به محل پارک خودروها اختصاص می‌یابد و رفتن این خودروها به پارک و خروج انها نیز از عوامل ترافیک است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت عبور خودروهای سنگین در برخی خیابان‌ها، اجرای طرح زوج و فرد، ساخت پارکینگ طبقاتی، افزایش عرض خیابان‌ها و ممنوعیت پارک در خیابان‌های پر رفت و امد می‌تواند در کاهش ترافیک این خیابان‌ها نقشی اساسی داشته باشد.

بهبود وضعیت ترافیک بوشهر در دستور کار است

مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندر بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش ترافیک بوشهر، اظهار داشت: همه تلاش خود را برای رفع نقاط حادثه‌خیز بوشهر به کار خواهیم گرفت تا عبور و مرور با سهولت بیشتری اجرا شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های رفع نقاط حادثه‌خیز شهری، اضافه کرد: اصلاح این نقاط باعث می‌شود تا شاهد مشکلات کمتری در زمینه حمل و نقل و ترافیک در سطح شهر باشیم و کاهش حوادث باعث ایمنی بیشتر عبور و مرور خواهد شد.

 

مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندر بوشهر با اشاره به اجرای اصلاح هندسی 45 تقاطع حادثه‌خیز و خیابان‌های پرتردد بوشهر، اضافه کرد: ساماندهی و اصلاح هندسی 30 تقاطع حادثه خیز  و 15 خیابان مهم و پررفت و آمد شهر بوشهر اجرا شده است.

هوشمندسازی تقاطع‌ها و اصلاح هندسی خیابان‌ها

وی با اشاره به اجرای پروژه هوشمندسازی تقاطع‌ها و اصلاح هندسی تقاطع صدرا در شهر بوشهر، ادامه داد: این طرح در حال حاضر دارای 80 درصد پیشرفت است که امیدواریم در سریعترین زمان شاهد تکمیل ان باشیم.

توسلی در ادامه از ساماندهی و اصلاح هندسی میدان انتظام بوشهر خبر داد و بیان داشت: پروژه‌های دیگری نیز همچون ساماندهی و اصلاح هندسی میادین قدس، شهرداری و تقاطع فضیلت را در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای روان سازی و کاهش حجم ترافیک در میدان امام خمینی اضافه کرد: ایجاد دو دوربرگردان از سمت خیابان شهید بهشتی (فرودگاه) و شهید مطهری از جمله این طرح‌ها است که در کاهش ترافیک و بهبود وضعیت عبور و مرور نقشی اساسی خواهد داشت.

لازم است که همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات ترافیکی شهر که باعث اتلاف وقت و وقوع حوادث و بروز مشکلاتی برای عبور و مرور در سطح شهر می‌شود، رفع شود

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها