کد خبر: 720068
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
چهارمحال و بختیاری، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد میزبان بازدیدکنندگان لاله های واژگون
لاله های واژگون یکی از گل های نادر در دنیاست که فرصت کوتاهی برای رخ نمایی در بهار دارد؛ این گل زیبای وحشی را می توان در چند منطقه از ایران مشاهده کرد....
راضیه کشاورز

لاله واژگون از اولین روزهای اردیبهشت تا نیمه های خردادماه، منطقه وسیعی از دامنه کوهستان های غرب و رشته کوه زاگرس را رنگ مي زند. گرچه دامنه های زاگرس رویشگاه این گل ها به حساب می آید اما 3 دشت "گلستان کوه" در منطقه خوانسار استان اصفهان، مناطق ییلاقی "سر رود" و "دامنه های دنا" در استان کهگیلویه و بویراحمد و دشت لاله های واژگون در دامنه کوه های استان چهارمحال و بختیاری، از معروف ترین مناطقی هستند که می توان مسافران بهاری را برای دیدن لاله های واژگون به آنجا دعوت کرد.

***

تماشای لاله ها در یک مثلث جغرافیایی

با سفری یک روزه به استان اصفهان می توانید در حاشیه چند شهر نزدیک به هم که شبیه مثلث جغرافیایی است، لاله های واژگون را تماشا کنید. گلستان کوه با وسعتی بیش از 10 کیلومتر مربع در غرب اصفهان به عنوان یکی از رويشگاه های لاله هاي واژگون به حساب مي آید.در دامنه های گلستان کوه خوانسار، اطراف فریدون شهر و بویین و میاندشت، دشت هایی وجود دارند که شما را به مهمانی لاله های واژگون مي برند. علاوه بر این 3 شهر، اطراف شهر کوهستانی سمیرم هم مي توان لاله ها را تماشا کرد. اگر از اصفهان قصد تماشای لاله های واژگون را داشتید باید در جهت شمال غرب حدود 130 کیلومتر برانید تا به شهر دامنه برسید. از این شهر به داران رفته و 15 کیلومتر به سوی خوانسار ادامه دهید تا به روستای دره بید برسید. اگر دشت پشت کوه فریدون شهر را برای تماشا انتخاب می کنید باید بعد از شهر داران 20 کیلومتر مسیرتان را در جهت غرب ادامه دهید تا به دوراهی فریدون شهر برسید. اگر 15 کیلومتر به جنوب بروید به این شهر می رسید و از آنجا می توانید به روستای پشت کوه رفته و وارد دشت لاله های واژگون شوید. اما اگر از دوراهی فریدون شهر مسیرتان را مستقیم به غرب ادامه دهید، بعد از 10 کیلومتر به بویین و میاندشت می رسید. آنجا راهی دیگر برای ورود به دشت لاله های واژگون به حساب می آید. در واقع، دشت روستای پشت کوه در شمال فریدون شهر قرار گرفته و جنوب بویین و میاندشت. چنانچه قصد دارید از تهران برای تماشا این زیبایی های خدادادی بروید، کوتاهترین مسیر حرکت از سه راه سلفچگان به سوی خمین است، 40 کیلومتر به راه جنوب ادامه دهید تا به شهر کوهپایه ای و سرسبز گلپایگان برسید. از آنجا تا خوانسار حدود 32 کیلومتر راه پیش رویتان است. بعد از خوانسار 15 کیلومتر به سوی داران برانید تا به دوراهی دره بید برسید. روستای دره بید 15 کیلومتر بعد از شهر داران در جهت غرب در مسیر خوانسار قرار دارد،از جاده فرعی آسفالته ای که در سمت راست جاده واقع شده به سوی روستا حرکت كنيد تا بعداز 2 کیلومتر به آنجا برسید. برای معرفی روستای دره بید می توانید به تابلویی که گل های لاله را نشان می دهد اعتماد کنید. اما برای دیدن گل های دشت باید حدود ۷ کیلومتر جاده خاکی کوهستانی را هم پیاده بروید تا به انتهای دره ای برسید که لاله های واژگون در دامنه کوه ها جلوه گری می کنند. در انتهای جاده، چند دستگاه سرویس بهداشتی ساخته شده و چند نفر از مردم محلی به نگهبانی گل ها مشغولند که بوشورهایی درباره گل های دشت بین بازدید کنندگان توزیع می کنند. برای گذشتن از نگهبان ها و دیدن دشت، هر خودرو باید مبلغی بین 1000 تا 2000 تومان بپردازد!اگر قصد اقامت شبانه دارید و می خواهید سپیده سحر اشک مریم یا سیاوش که همان شبنم صبحگاهی بر چهره لاله هاست را ببینید، پیشنهاد می کنیم به خوانسار بروید تا بتوانید نزدیک دشت در هتل یا مهمانسرا اقامت کنید؛ همين شبنم های صبحگاهی كه می بينيد باعث شده مردم اين گل را به نام اشك مريم يا اشك سياوش هم بنامند.

حجم انبوه گلها در چلگرد خودنمایی می کنند

براي ديدن پرتراكم ترين دشت لاله ها از تهران با یک مسافرت 9 ساعته با اتوبوس به شهر کرد می رسید که می توانید پس از استراحتی کوتاه، با تاکسی، مینی بوس یا اتوبوس به طرف چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ حرکت کنید. این مسیر فاصله ای حدود 90 کیلومتر دارد. از چلگرد تا روستاهای دیمه و بنواستکی که در مجاورت دشت لاله ها قرار دارد، حدود 15 کیلومتر راه است. از اینجا تا دشت، به توفیق اجباری پیاده روی بهاری دست می یابید. اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، 2 مسیر با جاذبه های طبیعی متفاوت پیش روی شماست؛ یکی شما را از شهرکرد به دشت لاله های واژگون می رساند و راه دیگر از اصفهان است.برای مسیر نخست باید از شهرکرد حدود 80 کیلومتر به غرب بروید تا 2 کیلومتر پیش از شهر چلگرد، راه فرعی دیمه شما را به شمال جغرافیایی راهنمایی کند. از آنجا به روستای بنواستكي بروید و پیاده روی جذاب را در دشت های فراخ، پای کوه های بلند کنار چشمه سارها آغاز کنید.
دومین مسیری که شما را به دیدن این دشت می برد از اصفهان آغاز می شود؛ مزیت این مسیر در این است که بخشی از راه را کنار سد زاینده رود طی می کنید. برای شروع باید از این شهر، 80 کیلومتر در جهت شمال غرب حرکت کنیم تا بعد از دوراهی قاسم آباد، وارد جاده چادگان شویم. حدود 30 کیلومتر تا این شهر، در کنار دریاچه سد سفیدرود راه است. از آنجا 10 کیلومتر به شمال غرب رفته تا به "رزوه"برسید و از این شهر وارد جاده آسفالت فرعی شوید، از ابتدای این جاده، حدود 50 کیلومتر در جهت جنوب غربی بروید تا به چشمه دیمه رسیده و از روستای بنواستکی پیاده روی خود را آغاز کنید.

مارگون، راحت ترین مسیر

لاله های واژگون را می توان در استان چهارمحال و بختیاری در قابی زیبا و متفاوت دید، میان دشتی گسترده از لاله ها، آبشار بزرگ مارگون با 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض، جلوه ای زیبا از طبیعت به نمایش گذاشته که در این مسیر جلوی چشمتان قرار می گیرد.
برای حرکت به سوی این دشت زیبا، یک راه از یاسوج و یک راه هم از شیراز وجود دارد.
برای دیدن لاله های واژگون و آبشار، راه های آسفالته وجود دارد و امکانات اقامتی و بهداشتی کمپینگی هم در پای آبشار در اختیارتان قرار می گیرد که هزینه چندانی ندارد و به نوعی می توان آن را ارزان ترین سفر برای تماشای لاله های واژگون به حساب آورد.از یاسوج 24 کیلومتر به جنوب شرق بروید تا به شهر کوچک کاکان برسید. از اینجا 20 کیلومتر در جاده آسفالت فرعی پیش بروید تا به دهستان سرسبز کمهر برسید. از این روستا به سوی آبشار، نزدیک به 10 کیلومتر دیگر راه پیش رویتان است. از این مسیر تا 800 متری آبشار، راه آسفالته است.اگر از راه شیراز برای دیدن لاله ها حرکت کنید باید 95 کیلومتر به سوی شمال غرب بروید تا به شهر اردکان (سپیدان) برسید. از این شهر مسیرتان را 17 کیلومتر ادامه دهید تا وارد دهستان زیبای کمهر شوید.
امکانات و تسهیلاتی که در این منطقه پیدا می شود شامل پارکینگ در محوطه ورودی و در اطرافش، سرویس بهداشتی و محوطه های مسطحی است که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است.امیدواریم شما هم بتوانید با یک برنامه ریزی خوب از دشت‌های لاله‌های واژگون کشور که این روزها به اوج جلوه‌گری خود رسیده و پذیرای هزاران هزار گردشگر است؛ دیدن کنید.

***

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار