کد خبر: 719708
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
قاريان ايراني در حفظ و قرائت قرآن اول شدند
سي‌ودومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم پنج‌شنبه 31 ارديبهشت با رقابت قاريان و حافظان در مرحله نهايي برگزار شد و به كار خود پايان داد.
علي شيرين
سي‌ودومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم پنج‌شنبه 31 ارديبهشت با رقابت قاريان و حافظان در مرحله نهايي برگزار شد و به كار خود پايان داد.  بر همين اساس پنج نفر از قاريان و حافظان قرآن كه در مراحل قبل بالاترين امتياز را كسب كرده بودند به مرحله فينال راه يافتند و در رقابتي نزديك توانستند رتبه‌هاي ممتاز را به دست آورند. در رشته حفظ كل قرآن نمايندگان كشورهاي ايران، ليبي، نيجر، اوگاندا و سومالي و در رشته قرائت نيز نمايندگان كشورهاي ايران، مصر، پاكستان، اندونزي و عراق با هم رقابت كردند.

شايد براي كساني كه اهل قرائت قرآن يا مداحي در جمع باشند اين موضوع قابل درك است كه خواندن در جمع چقدر اضطراب مي‌آورد. حال اگر شما در مرحله پاياني مسابقات بين‌المللي قرآن باشيد و در سالن بيش از 3هزار نفر به شما چشم دوخته‌اند و ميليون‌ها نفر از پاي گيرنده‌هاي تلويزيوني قرائت شما را مي‌شنوند هزاران برابر سخت‌تر است. اين فشار زماني قابل تحمل است كه يك قاري علاوه بر پشتوانه علمي و تمرين بسيار زياد از لحاظ روحي و توكل با قلبي آرام و مطمئن در جايگاه مسابقات قرار گيرد.  
زماني كه حجت‌الاسلام محمدمهدي رجبي نماينده كشورمان در رشته حفظ كل آماده رفتن به جايگاه بود، اين فشار كاملاً در چهره‌اش احساس مي‌شد اما با قلبي مطمئن گفت دوستان برايم دعا كنيد. او توانست تلاوت خوبي را ارائه كند و رتبه اول اين رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.  شايد براي مخاطبان و مردمي كه شاهد برگزاري اين رقابت‌ها هستند جالب باشد تا گفت وگويي با برخي از شركت‌كنندگان بلافاصله پس از اجراي برنامه‌هايشان انجام شود.

  همه رقبايم دوستانم هستند و از تلاوتشان استفاده مي‌كنم
مامود حسن اساكا از نيجر يكي از حافظان شركت‌كننده در مرحله پاياني سي ودومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن بود كه پس از اجراي قرائتش گفت: منتظر نتايج هستم و نمي‌دانم چه رتبه‌اي را كسب خواهم كرد اما تمام تلاش خود را كردم تا بهترين تلاوت خود را ارائه كنم.
اين حافظ قرآن در مورد تلاوت ساير رقباي خود گفت: هر قاري و حافظي كه در اين رقابت‌ها تلاوت مي‌كند دوستان من هستند و من ضمن دعا براي موفقيت آنها از تلاوتشان استفاده مي‌كنم.

  اميدوارم حافظ ايراني اول شود
حسين آدم حسن از كشور سومالي كه در اين رقابت‌ها به مرحله فينال رشته حفظ راه يافته بود، گفت: همه دوستانم از اجراي تلاوتم راضي بودند و خودم هم فكر مي‌كنم رتبه سوم را كسب كنم.  وي در مورد احساسش از تلاوت در سالن مسابقات بين‌المللي قرآن تصريح كرد: مهم‌ترين احساسي كه وقتي در جايگاه قرار گرفتم اين بود كه وقتي خيل جمعيت را مشاهده كردم اضطراب بر من چيره شد ولي در ادامه اين احساس از بين رفت.  اين حافظ در مورد عملكرد حافظ ايراني خاطرنشان كرد: الحمدلله حافظ جمهوري اسلامي ايران بسيار خوب و عالي است و من اميدوارم رتبه اول را كسب كند.

  پس از اتمام مسابقات در زادگاهم قاري تربيت مي‌كنم
در رشته قرائت نيز حسن دانش، نماينده كشورمان در مرحله نهايي به تلاوت پرداخت. وي در خصوص عملكردش گفت: طبق برنامه‌ريزي انجام شده تلاوت كردم و از عملكردم راضي هستم. وي در مورد اين سؤال كه فكر مي‌كنيد حائز چه رتبه‌اي مي‌شويد؟ گفت: من براي اولي به مسابقات آمده‌ام و اميدوارم اول شوم.
دانش در مورد برنامه آينده خود گفت: پس از اتمام مسابقات در شهر و استان يزد كه زادگاهم است به امر آموزش و تربيت قاريان قرآن خواهم پرداخت.
  كسي كه مي‌خواهد زيبا تلاوت كند اول بايد زيبايي را بشناسد
 محمود عبدالباسط از كشور مصر گفت: از عملكردم راضي هستم البته هركسي ممكن است اشتباه كند و خودش هم نمي‌فهمد اما سعي كردم اول طوري تلاوت كنم تا با احساسم آيات قرآن را براي مردم زيبا جلوه دهم. به نظر من كسي كه مي‌خواهد زيبا تلاوت كند بايد اول زيبايي را بشناسد.
 
جو سنگين سالن بر تلاوتم تأثير‌گذاشت
در ادامه احمد عباس فرج قاري اعزامي از كشور عراق گفت: از تلاوتي كه كردم راضي نيستم و مي‌توانستم خيلي بهتر باشم. اين اولين باري بود كه در چنين جوي حضور داشتم و فضا به قدري سنگين بود كه نتوانستم تمام توانمندي و كاري كه مي‌خواستم را به اجرا بگذارم.
وي در مورد اين سؤال كه آيا حافظ كل قرآن هستيد؟ گفت: خير من تنها اجزا و بخش‌هايي از قرآن كريم را حفظ هستم و در زمان قرائت آن آيات را مي‌خوانم.   شايان ذكر است در رشته قرائت به ترتيب حسن دانش از جمهوري اسلامي ايران رتبه اول، محمود عبدالباسط از مصر مقام دوم، ابراهيم محمد از پاكستان مقام سوم، حسيبوان جعفر از اندونزي مقام چهارم و احمد عباس فرج از عراق پنجم شدند.  همچنين در رشته حفظ كل نيز محمد مهدي رجبي از ايران، عبدالله الرفاعي از ليبي، مامود حسن اساكا از نيجر، ابوبكر موسي از اوگاندا و حسين آدم حسن از سومالي به ترتيب مقام‌هاي اول تا پنجم را كسب كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار