کد خبر: 719076
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
به علاقمندان هنر معماری معرفی شد:
استاد دکتر محسن وفامهردکترای معماری گرایش تکنولوژی از دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو وابسته دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسته کتاب های تالیفی خود را در حوزه معماری ایرانی، اسلامی عرضه کرد.
رسول شکری نیا

استاد دکتر محسن وفامهردکترای معماری گرایش تکنولوژی از دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو وابسته دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) همزمان با بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسته کتاب های تالیفی خود را در حوزه معماری ایرانی، اسلامی عرضه کرد.

 ما وی که تاکنون بیش از ده ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت معماری ایرانی و اسلامی در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه داده و طراحی و اجرای پروژه های مختلف عمرانی و ساختمانی را اعم از علمی، فرهنگی با سازه های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم تالیف و توسعه علوم انسانی ایرانی، اسلامی و جنبش تالیف علوم انسانی، دکتر وفا مهر از پیشگامان این عرصه در حوزه معماری شد و از آن زمان تاکنون بیش از هفت عنوان کتاب با این محوریت کلی تالیف و عرضه کرده است و سایر تالیفات وی نیز به زودی ارائه خواهد شد.

به بهانه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بسته کتاب های تالیفی دکتر وفا مهر معرفی می شود

کتاب نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری

برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی

کتاب " نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی" شامل مجموعه سناریوهای مختلف با موضوع موزه علوم و فناوری است ، ملاحظه می شود که برای طراحی موزه و توصیف همه نکاتی که باید در نظر یک طراح باشد، می توان در سناریوهای مختلف آن با سبک و سیاق متفاوت و گوناگون به یک موضوع نگریست و ابعاد مختلف و نکات برجسته آن را مورد کنکاش و جستجو قرار داد.

این کتاب که برای مهندسین و دانشجویان کارشناسی ارشد معماری و عمران نوشته شده است، با توجه به تعداد سناریوهایش موجب شکوفایی فکر شده و تمرینی است برای یک موضوع معین تا از تربیت و پرورش قوه تخیل به پرواز دست یابد.

کتاب " نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی" از چهار فصل تخصصی تشکیل شده است. در فصل اول مفاهیم و تعاریف اولیه در رابطه با انواع موزه ها شرح داده شده است. در این فصل انواع طبقه بندی از موزه ها معرفی شده و شرح کوتاهی از هر یک بیان گردیده است.

 فصل دوم کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول با عنوان ویژگی های طراحی موزه ، اصول کیفی و کمی را در بر می گیرد که هر طراح باید در طراحی هر موزه مدنظر قرار دهد و در بخش دوم کتاب، اصول و ویژگی های موزه علوم و تکنولوژی تشریح شده است. در این فصل چگونگی استفاده از فاکتورهای کیفی برای ارتقای سطح موزه نظیر مشارکت بازدیدکنندگان، نحوه برقراری گفتمان با موزه و اصطلاحا" بردن موزه به خانه ها بررسی می شود.

فصل سوم شامل نمونه های موردی موفق و برتر را در سطح جهان شامل می شود. در ابتدای این فصل به طور مختصر سیری از نحوه تحول کالبدی و فضایی موزه ها در جهان تشریح و سپس یازده نمونه از تجارب عملی جهان همراه با تصاویر مربوط به آنها ها معرفی می گردد.

در فصل چهارم و پایانی که جانمایه اصلی کتاب را شامل می شود از شش سناریوی مختلف در رابطه با طراحی موزه علوم و تکنولوژِی تشکیل یافته که می تواند برای علاقمندان بسیار مفید و کارآمد باشد.

کتاب مصالح نوین و روش های پیشرفته ساخت

این کتاب از سه فصل در رابطه با روش های پیشرفته ساخت تحت عناوین تکنولوژی های: معماری، سازه ای و انواع مصالح مختلف در معماری تشکیل یافته است. در این کتاب تلاش شده با بیانی ساده و فنی همراه با تصاویر متعدد، هر یک از مصالح جدید و روش های پیشرفته ساخت تشریح شده و مزایا و معایب هر یک نیز در کنار آن قید شود.

کتاب حاضر به همراه یک لوح فشرده تصاویر ساختمان های متفاوت در اختیار علاقمندان قرار می گیرد که حاوی بیش از 400 قطعه عکس از نمای ساختمان های ایرانی و خارجی شامل ویلا، فضاسازی محوطه ویلا، انواع درب ها، محوطه سازی باغ و فضای سبز، استخر، مبلمان شهری و ... را شامل می شود و می تواند به عنوان یکی از مزیت های برجسته این اثر محسوب شود.

فصل اول کتاب از هفت بخش کلی پیرامون تکنولوژی های معماری تشکیل یافته است. ربات ها و خودکارسازی ساختمان بخش اول این فصل است که در آن درباره انواع ربات های ساختمانی جدید و قدیمی بحث می شود و نقش آنها در ساختمان سازی امروز را شرح می دهد.

بخش دوم به سازه های چادری اختصاص دارد و همراه با تصاویر متعدد انواع سازه ها و نحوه اجرای آنها بررسی شده است. در بخش سوم درباره انواع پلکان و آسانسور، با جزئیات کامل بررسی می گردد و ابعاد مختلف آن به دقت برای مخاطب تشریح می شود و به ترتیب در بخش های چهارم و پنجم به سیستم های تامین انرژی جدید و نیز آبگرمکن های خورشیدی به طور اجمال معرفی شده ،  مزایا و معایب هر یک نیز معرفی می گردد.

در بخش ششم از فصل اول، سازه های سبک و جدید در معماری امروز بحث می شود ، آنگاه ساختمان سازی با نی (کانتکس) معرفی شده و نحوه اجرای سازه و کاربرد آن به تفصیل بررسی گردیده است. در بخش پایانی این فصل دو مورد از کاربردهای جدید تزئینات داخلی ساختمان معرفی شده و مزایای آن در مقایسه با روش های قدیمی و رایج بررسی شده و تشریح می گردد. این بخش طبیعتا می تواند خواننده را با بهترین تزئینات داخلی آشنا کرده و او را در انتخاب بهترین روش یاری  کند.

فصل دوم کتاب به مباحث مربوط به سازه اختصاص دارد. این فصل با معرفی انواع بتن پیش تنیده و روش های اجرایی آن آغاز می شود. در ادامه فصل، کامپوزیت های پلیمری و نقش آنها در تقویت تیرها و ستون ها به تفصیل بررسی شده و معرفی می شوند. در بخش سوم نیز سیستم ساخت و ساز خشک به عنوان یک روش پیشرفته در معماری امروز معرفی شده و کاربردها و ابزارآلات تخصصی که در این زمینه تولید می شود به بررسی و بحث می پردازد.

در بخش چهارم پانل های سه بعدی همراه با تصاویری از جزئیات در اجزا و نحوه کاربرد آن ها تشریح می شود و در ادامه روش بتن پاشی(شاتکریت) و انواع آن معرفی شده است. در بخش پنجم و ششم به ترتیب دو سیستم جدید با کابرد سازه ای یعنی روفیکس و قالب تونلی را بیان نموده و بسط می دهد، سپس مزایا و معایب هر یک را به تفصیل بررسی می کند.

فصل سوم کتاب به مباحثی در مصالح نوین در معماری امروز می پردازد. در این فصل به ترتیب مصالحی چون ETFE ، سنگ طبیعی و مصنوعی، شیشه های هوشمند و انواع پنجره های دوجداره معرفی شده و همراه با تصاویر متعدد نمونه های موفق آنها را معرفی می نماید. در بخش چهارم از فصل سوم، انواع مصالح نوین برای پوشش نمای خارجی ساختمان ها تشریح و بیان شده است. در ادامه این فصل و در بخش های پنجم و ششم به موضوع ورق های ترسپا، کاربرد آن ها ، پلیمرها و پلاستیک های شفاف نظیر ورق های پلی کربنات و نقش گسترده آنها در معماری شاهراه های بزرگ و کوچک بررسی شده و انواع مختلف آنها تشریح می شود. بخش پایانی این کتاب نیز به کفپوش های صنعتی و معرفی انواع آن و همچنین نحوه اجرا همراه با تصاویر متعدد اختصاص دارد.

این اثر تحت عنوان " مصالح نوین و روش های پیشرفته ساخت" گامی موثر در جهت ارتقاء کیفیت دانش فنی و علمی در کشور محسوب می گردد. همچنین این کتاب می تواند به عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته های معماری، عمران، مدیریت پروژه و ساخت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دوره های دکتری مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب سیری در اندیشه های تکنولوژی معماری

کتاب " سیری در اندیشه های تکنولوژی معماری " از هشت فصل اصلی تشکیل شده است. فصل اول مربوط به فلسفه تکنولوژی، تعاریف مربوط به تکنولوژی و نظرات دانشمندان در این باره است.

فصل دوم کتاب با یک سوال اساسی آغاز می شود. آیا تکنولوژی خنثی است؟ در این فصل با ارائه تئوری های مختلف سعی می شود به این سوال پاسخ درست و کاملی داده شود.

فصل سوم و چهارم به دام های تکنولوژی و اثرات تکنولوژی از دیدگاه لاری آ. هیکمن اختصاص دارد و از فصل پنجم به بعد بررسی تاثیرات تکنولوژی بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها پرداخته می شود. بدین ترتیب فصل پنجم به تاثیر تکنولوژی بر انسان، فصل ششم به تاثیر تکنولوژی بر جامعه و جوامع انسانی، فصل هفتم به تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ و هنر و فصل هشتم به تاثیر تکنولوژی بر معماری اختصاص دارد. همچنین در فصل هشتم نمونه هایی از سازه ها و ساختمان های جدید که پیشرفت تکنولوژی نقش اساسی بر آن ها داشته است، به تفصیل معرفی شده اند.

این کتاب تلاش می کند در این هشت فصل تعریف جامعی از تکنولوژی، فرهنگ و معماری ارائه دهد، دوره های مختلف ظهور تکنولوژی در قبل و بعد از انقلاب صنعتی را تشریح کند و علل آن را توضیح و بسط دهد. لذا کتاب می تواند منبع خوبی برای دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد فناوری و کارشناسی به ویژه دانشجویان رشته های معماری و تکنولوژی معماری مورد استفاده قرار گیرد.

 

مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری»

مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری»  مجموعه ای ارزشمند با هدف ارائه نظریه و تفکر در طراحی معماری و ارائه مجموعه سناریوهای متصور برای معماری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث جنبش نرم افزاری و تالیف علوم انسانی مطابق با الگوی پیشرفت و توسعه ایرانی، اسلامی از سوی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) منتشر و در اختیار اساتید، دانشجویان و علاقمندان این رشته قرار گرفته است.

کتاب «طراحی معماری» اهمیت ایده پردازی و داشتن نظریه و تفکر در این طرح معماری را مورد بحث قرار داده است. معماری که خود منصه ظهور بسیاری از هنرها است ، بایستی بتواند افق فکر طراح را برای رسیدن به همه امور به پرواز در بیاورد.

در جلد اول این کتاب که مجموعه سناریوهای مختلف با عنوان «محل سکونت و مطب گیاه پزشک سنتی» که یک موضوع ترکیبی است تنظیم شده، ملاحظه می شود که برای طراحی همین موضوع و توصیف همه نکاتی که باید در نظر طراح مجسم باشد می توان با سناریوهای مختلف آن هم با سبک و سیاق متفاوت ، به یک موضوع نگریست و همه ابعاد مختلف آن را مورد کنکاش قرار داد. از این رو در این کتاب ضرورت هرگونه طراحی، تفکر عمیق و تدبر برای درک فضا که پیش درآمد آن پرورش قوه تخیل و ایجاد یک تفکر خلاق است، مورد توجه قرار گرفته است.

در این کتاب 18 سناریوی مختلف و متناسب با فضای کلی و محیط ترسیم شده، تشریح و با تصاویر کاملا" منطبق با متن مناسب و جذاب به مخاطب این امکان را می دهد که در حوزه تجسم قبل، حین و بعد از اجرای سناریو ذهن خود را فعال کند. جلد دوم این کتاب نیز به موضوع "طراحی معماری دفتر کار و محل زندگی جنگلبان" پرداخته و مباحث موجود در این حیطه را مورد ارزیابی قرار می دهد و در آن 16 سناریو با تصاویر مناسب و منطبق به تفصیل تشریح شده است که قابلیت اجرا در فضای تعریف شده را دارد.

شاید به جرات می توان گفت این دو جلد کتاب جزو اولین کتاب هایی باشند که در زمینه سناریو و پرواز خیال برای طراحی معماری منتشر می شوند و طبیعتا می توانند حتی به عنوان روش مبنایی برای روبرو شدن با سایر طرح های معماری مورد استفاده قرار بگیرند.

در این دو کتاب سعی شده تخیلات مطرح شده با تصاویر متناسب و مرتبط با موضوعات گوناگون تنظیم شود و خواننده را به صورت نظری و تصویری و توام با احساس فعال به عمق مطالب رهنمون نماید، تا رابطه ای مستقیم و قوی میان خواننده و موضوع برقرار شود.

از نکات دیگر این کتاب دو جلدی این است که با ترکیب دو عنوان با موضوع طراحی سعی می کند ذهن طراح را با موضوعات مختلف درگیر کند تا با شکوفایی بیشتری به ایده و طراح، خلاقیت ببخشد. بنابراین برای هر نوع طراحی به ویژه طرح هایی که باید بدیع و نوآورانه باشند لازم است که پیش از سابقه ذهنی و حافظه تاریخی به آن ها پرداخته شود.

جلد اول این کتاب در 244 صفحه، تمام رنگی با قیمت 240 هزار ریال و جلد دوم در 188 صفحه تمام رنگی با قیمت 190 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) منتشر و شرکت به نشر توزیع کشوری آنرا بر عهده دارد.

جلد دوم کتاب تعامل معماری و تکنولوژی

جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» به‌عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته‌های معماری و عمران شامل مجموعه مقالاتی درباره ساختمان‌های جدید و نوین است. در هر دو جلد این اثر، درباره تاثیرات عمیق تکنولوژی بر معماری و برخی دستاوردها در زمینه تکنولوژی مصالح بحث شده است. جلد نخست کتاب به مبحث ساختمان‌های رایج و متداول پراخته بود.

جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» در چهار فصل کلی تنظیم شده است. فصل نخست کتاب در چهار بخش، مباحثی درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از طریق مقاوم‌سازی مصالح ساختمانی و آسیب‌شناسی ساختمان‌ها در ایران از نظر ساخت و مصالح به‌کار رفته در آنها، بیان کرده است.

موضوع محوری فصل دوم کتاب «مصالح و کاربردشان در معماری» است. در این فصل، به نقش مصالح در توسعه پایدار، مدیریت اقتصادی و افزایش راندمان اشاره شده است.

فصل سوم با عنوان «کاربرد نوین از مصالح بومی» درباره عناصر ماندگار معماری ایران نظیر خاک و خشت و همچنین چوب به‌عنوان یک عنصر تاثیرگذار در ساخت و معماری مباحثی را شرح می‌دهد.

فصل پایانی کتاب نیز به تکنولوژی قنات و تاسیسات آبی در مناطق کویری ایران و به‌ویژه سیستم آب‌رسانی شهر شوشتر و تکنولوژی موجود در آن‌ها پرداخته است.

در بخشی از کتاب حاضر آمده است: «تکنولوژی به‌عنوان یک هویت مستقل در بدو پیدایش خود در جوامع مدنی و ارکان آن تاثیرگذار بوده است. با پیدایش سامانه‌های جدید اقتصادی برای اداره کشورهای صنعتی، تکنولوژی به تدریج مسیر خود را از ابزارسازی صرف در خدمت مردم تبدیل به ابزارسازی در خدمت جامعه کرد و موجب تغییرات شدید ارزشی و فرهنگی شد. بنابراین شاید بتوان گفت که پیشرفت انسان در زندگی بدون تکنولوژی میسر نیست، لیکن صرف استفاده از تکنولوژی به منظور تامین رفاه و آسایش نمی‌تواند غایت اصلی انسان باشد. از سوی دیگر معماری و تکنولوژی همواره رابطه نزدیک و متقابلی را دارا بوده‌اند و پیامدهای تکنولوژی به اشکال مختلف خود را در معماری نمایان ساخته است. در دوران سنتی و مدرن این تاثیرپذیری با روش‌های گوناگونی انجام شده است که در ارزش‌گذاری آثار معماری کاملا نقش خود را ایفا می‌کند.»

این اثر به‌عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته‌های معماری و عمران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دوره‌های دکترا کاربرد دارد.

چاپ نخست جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۳۲۰ صفحه، به بهای هفت هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات فروزش منتشر شده است.

کتاب معماری صنعتی ساختمان

کتاب «معماری صنعتی ساختمان » تاکید دارد: تقلید کورکورانه از تکنولوژی کشورهای پیشرفته ما را به هدف عالی نمی رساند و با توجه به پیشینه ی درخشان صنعت ساختمان در معماری ایران، ترکیب و تلفیق تکنولوژی های پیشرفته با تکنیک های ساخت در هر سه زمینه طراحی، مصالح ساختمانی و نحو اجرای آن ها، می تواند در بهبود این صنعت بزرگ در کشور موثر و مفید باشد.

کتاب حاضر از شش فصل به هم پیوسته تشکیل شده که هر فصل به طور مجزا مباحث قابل تاملی را بیان می کند. فصل اول در برگیرنده تعریف مفاهیم و اصطلاحات اولیه ساختمان سازی است تا مخاطب با آشنایی کامل از این اصطلاحات بتواند مفاهیم کلیدی و بنیادی کتاب را بهتر درک کند. در این فصل همچنین مزایا و معایب روش های رایج و صنعتی به تفصیل شرح و در پایان فصل ضرورت های بهره گیری از معماری و صنعتی سازی ساختمان شرح داده شده است.

فصل دوم کتاب به طرح موانع و مشکلاتی می پردازد که صنعتی سازی با آن مواجه است و این مشکلات در شرایط گذشته و حال کشورمان توضیح و بسط داده می شود.

فصل سوم درباره نقش صنعتی سازی در ارتقاء کیفیت مصالح بحث می کند و نمونه های متنوعی را در این زمینه معرفی می کند که بالا بودن کیفیت مصالح چه مزایایی را می تواند در کار داشته باشد.

فصل چهارم کتاب " معماری صنعتی ساختمان" به پیشرفت های سیستم های ساختمانی ترمومور و نحوه ی اجرای انها می پردازد و در ادامه نحوه ی ساخت و بهره برداری از نخستیم گنبد کامپوزیت در کشور به تفصیل ارائه می شود.در ادامه این فصل پیرامون انواع ربات ها و نقش آن ها در صنعتی سازی ساختمان صحبت به میان می آید.

در فصل پنجم معماری سازه های هوشمند و متحرک و ویژگی های آن همراه با چند نمونه علمی و مهم ؛ از جمله در فرودگاه امام خمینی (ره) و ویژگی های آن معرفی می شود. موضوع اصلی فصل ششم و بخش پایانی کتاب، تعامل تولید صنعتی ساختمان با معماری بومی است. در این فصل نقش مصالح بومی در تولید صنعتی ساختمان و کاربرد صنعتی سازی ساختمان در احیای بافت های فرسوده و مزایای آن ارائه می شود.

به طور کلی کتاب" معماری صنعتی ساختمان" سعی می کند در طی این شش فصل تعریف نسبتا" جامعی از معماری و صنعتی سازی ساختمان و نیز مزایا و ضرورت های آن در معماری امروز، ارائه دهد و از این منظر می تواند منبع خوبی برای دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد فناوری و کارشناسی به ویژه دانشجویان رشته های معماری و تکنولوژی معماری باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب معماری صنعتی ساختمان در 230 صفحه قطع وزیری با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 85000 ریال از سوی انتشارات فکر نو در اختیار علاقمندان و به ویژه مهندسان و دانشجویان مقاطع مختلف معماری و عمران قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر