کد خبر: 717826
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
يك بام و دو هواي ممنوعيت استفاده از حيوانات در سيرك‌ها
به‌رغم برخي از اقدام‌هاي ضربتي سازمان محيط زيست در برخي از موارد به نظر مي‌رسد كه مسئولان اين سازمان در دوره حيات دو ساله دولت يازدهم نه‌تنها عنايت ويژه‌اي به بخش حيات‌وحش و حيوانات نداشته‌اند، بلكه در مواردي دور از انتظار دوستداران حيات‌وحش اقدام كرده‌اند.
علي خدايي بيجاري
به‌رغم برخي از اقدام‌هاي ضربتي سازمان محيط زيست در برخي از موارد به نظر مي‌رسد كه مسئولان اين سازمان در دوره حيات دو ساله دولت يازدهم نه‌تنها عنايت ويژه‌اي به بخش حيات‌وحش و حيوانات نداشته‌اند، بلكه در مواردي دور از انتظار دوستداران حيات‌وحش اقدام كرده‌اند. حجت موجه اين مدعا اتفاقات عجيبي است كه در چند وقت اخير در حوزه سيرك‌ها و باغ وحش، به گونه‌اي كاملاً تصادفي رسانه‌اي شد. در حالي كه انتظار مي‌رفت سازمان محيط زيست مدافع حقوق حيوانات باشد. اما با كمال تعجب عكس آن به اثبات رسيد و در مواردي همكاري و همسويي اين سازمان با كساني كه از اسارت حيوانات ارتزاق مي‌كنند، به اثبات رسيد.
ضرب‌المثل «تيغ به دست زنگي مست دادن» حكايت اقدام اخير و صد البته عجيب سازمان محيط زيست، در مورد مجوز سيرك حيوانات است. به اين معني كه گويا سازمان محيط‌زيست بر آن است كه با ترفندهاي مختلف راه‌هاي در رو را به برخي از سيرك‌داران متخلف نشان دهد و اگر سستي محيط‌زيست در اين امر محرز شود، ديگر خدا به فرياد حيات‌وحش برسد. با اين حال خبرگزاري مهر درباره اين اقدام نوشته است: پس از آنكه كمپين مردمي «سيرك نه» كه با همراهي ۴۰ سازمان مردم‌نهاد زيست‌محيطي در سراسر كشور شكل گرفت، توانست موافقت ۲۲ اداره كل محيط‌زيست را براي عدم صدور مجوز براي سيرك حيوانات جلب كند بارقه‌هاي اميد در بين حاميان محيط‌زيست و دوستداران حيوانات شكل گرفت كه كابوس آزار حيوانات در سيرك‌ها پايان خواهد يافت و نام ايران در بين كشورهايي كه به سيرك حيوانات مجوز نمي‌دهند، ثبت خواهد شد و افتخاري بزرگ در عرصه جهاني حفاظت از محيط‌زيست نصيب ايران خواهد شد.
در حالي كه همه مقدمات براي لغو دائمي سيرك حيوانات در ايران فراهم شده بود و استدلالات علمي و اخلاقي در كنار فتاواي مراجع تقليد و حمايت رسمي رئيس سازمان محيط‌زيست شرايط را براي لغو دائمي سيرك حيوانات آماده كرده بود، به يك باره در روزهاي پاياني سال گذشته از سوي رئيس اداره ساماندهي و هماهنگي امور مناطق سازمان محيط‌زيست اعلام شد كه سيرك حيوانات حداقل تا دو سال ديگر ممنوع نخواهد شد.
 با اين حال عدم حذف سيرك حيوانات با انتقاد شديد فعالان حقوق حيوانات و گروه‌هاي زيست محيطي همراه و از آن به عنوان عيدي سازمان محيط زيست به سيرك‌داران ياد شد. اما روند آگاهي عمومي نسبت به سيرك حيوانات امروز به جايي رسيده كه نه‌تنها فعالان حقوق حيوانات نسبت به صدور مجوز به سيرك‌هاي حيوانات اعتراض دارند بلكه اين بار نوبت به سيرك‌داران رسيده كه سازمان حفاظت محيط زيست را به احترام به حقوق حيوانات دعوت مي‌كنند.

سيرك‌داران خواستار حذف حيوانات از سيرك هستند

بهداد سلطانيان كه زمستان سال گذشته براي نخستين بار تهيه‌كنندگي سيرك بدون حيوان پرشين را بر عهده داشت، ضمن گلايه از اداره ساماندهي و هماهنگي امور مناطق سازمان محيط‌زيست به دليل دادن فرصت دوباره به سيرك‌ها براي استفاده از حيوانات مدعي شده است كه روند اعطاي مجوز به سيرك حيوانات بايد متوقف شود.
وي به اتفاقي كه سال گذشته در قشم در سيرك قهرماني براي شيرها افتاد، اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: اما چندي بعد باز هم سازمان محيط زيست مجوز حيوان آزاري در سيرك را اين باردر كرج اعطا كرد و اين ابهام كه چرا سازمان محيط زيست با سيرك‌هاي حيوانات برخورد نمي‌كند درميان حاميان حقوق حيوانات بدون پرسش باقي ماند و روند اعطاي مجوز به سيرك حيوانات در استان‌هاي مختلف موجب دلسرد شدن بسياري از سيرك‌ها شد، بنابراين جاي تعجب دارد كه چگونه سازمان محيط زيست به عنوان متولي حقوق حيوانات بدون توجه به خواسته‌اي عمومي اجازه داده تا دو سال ديگر سيرك حيوانات در ايران برگزار شود؟
سلطانيان درخصوص خشونت هايي كه در سيرك‌هاي حيوانات در مورد حيوانات اعمال مي‌شود، به سلاخي پوست يك كروكوديل مرده در سيرك قهرماني اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پس از اينكه از اين ماجرا با خبر شدم با رئيس اداره ساماندهي و هماهنگي امور مناطق سازمان محيط‌زيست تماس گرفتم و موضوع را با وي در ميان گذاشتم اما هيچ اقدامي صورت نگرفت تا جايي كه اين مسئله رسانه‌اي شد.
به گفته سلطانيان، طبق دستورالعمل در صورت مرگ حيوانات بايد به سازمان محيط زيست اطلاع داده شود ولي سيرك فوق اين كار را انجام نداده بود و اداره محيط زيست نيز در برابر اطلاع‌رساني سكوت كرد و واكنشي براي ضبط پوست حيوان انجام نداد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار