کد خبر: 712699
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
وقتی آیه مودة «قُلْ لاَ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» نازل شد، ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد چه کسانی ذوی القربی هستند؟ حضرت فرمود: علی و فاطمه و فرزندان علی و فاطمه علیهم‌السلام.
 فارس: ارزش و منزلت مقام مادر با هیچ بیان و زبانی قابل توصیف نیست، انسان‌ها واقعاً عاجز هستند از اینکه مقام و عظمت مادر را وصف کنند. در فرهنگ و سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام مادر جایگاه خاصی دارد به طوری که حضرت رسول(ص) در شأن و منزلت مادر می‌فرمایند: «الجنة تحت اقدام امهات» یا در جای دیگر می‌فرمایند: زیر پای مادران باغی از باغ‌های بهشت است.

آنچه در این نوشتار آمده است به بیان «ویژگی‌های بارز» حضرت زهرا(س) به عنوان مادر ائمه اطهار(ع) می‌پردازد که از کتاب «سبک زندگی مادران معصومین» اثر حجت‌الاسلام تقی حسینی نویسنده و پژوهشگر دینی انتخاب شده است:

دست تقدیر بر آن شد که فرزندان پسر پیامبر اکرم (ص) از دنیا بروند و پیامبر اکرم (ص) بدون فرزند پسر باشد. ولی نسل مبارک او از فاطمه زهرا (س) ادامه پیدا کند. کفار قریش که دلبسته بودند بعد از پیامبر (ص) کسی نیست راه و مرام و دین را ادامه دهد خوشحال و سرمست بودند ولی خوشحالی و سرور آنها خیلی سریع‌ تبدیل به یأس و ناامیدی شد. خداوند متعال سوره مبارکه «کوثر» را نازل کرد در شأن و عظمت حضرت زهرا (س) که ای پیامبر ما به تو کوثر عنایت کرده‌ایم، پس تو به شکرانه آن به پیشگاه خداوند نماز بگذار و شتر قربانی کن که دشمن توابتر و بی‌دنباله است.

در قرآن آیات زیادی هم درباره حضرت زهرا (س) آمده که شأن نزول آن درباره حضرت زهرا (س) و پیامبر (ص) و علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است از جمله:

1- آیه مباهله

در روز مباهله با مسیحیان نجرانی پیامبر (ص) با علی (ع) و حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع) حرکت کردند برای مباهله که آیه شریفه مباهله «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ» نازل شده است که در تمام کتاب‌های تاریخی چه سنی و چه شیعه آمده است که از زنها فقط فاطمه زهرا (س) حضور داشتند.

2- آیه تطهیر

پیامبر اکرم (ص) فرموده است که آیه تطهیر در شأن من و علی و حسن و حسین و فاطمه نازل شده است.

وقتی آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» نازل شد، پیامبر (ص) تا 40 روز بعد از نماز وقتی از کنار خانه فاطمه زهرا (س) می‌گذشت می‌فرمود: «السلام علیکم اهل البیت و رحمة‌الله و برکاته یرحکم‌ الله» و آیه را تلاوت می‌فرمود.

3 آیه مودّة

وقتی آیه مودة «قُلْ لاَ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» نازل شد، ابن عباس از پیامبر (ص) سؤال کرد چه کسانی ذوی القربی هستند؟ حضرت فرمود: علی و فاطمه و فرزندان علی و فاطمه.

4- سوره انسان (هل اتی)

نذر حضرت زهرا (ع) برای شفای امام حسن و امام حسین (ع) و نزول سوره هل اتی.

وقتی حضرت امام حسن و امام حسین (ع) شفا پیدا کردند پنج تن آل عبا و فضه به نذر خود وفا کردند که روز اول و دوم و سوم افطار را به مستحق دادند و با آب روزه را افطار کردند و این کار را هم فقط به خاطر خداوند انجام دادند و «لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا».

البته آیات دیگری هم در قرآن آمده است که مفسران شأن نزول آن را حضرت زهرا (س) می‌دانند که به خاطر اختصار از آن آیات صرف‌نظر شده است.

ب- عبادت

عبادت راز عاشقانه و کار شیفته‌ای عاشق است برای وصال به محبوب و خدا. فاطمه زهرا (ع) چون عاشق خدا بود و خود را فانی در خدای می‌دید از این رو است که عبادت او هم سرآمد تمام عبادت‌ها و مناجات‌ها بود. امام حسن (ع)‌ در این باره می‌فرماید:

مادرم را می‌دیدم در شب جمعه در محراب تا طلوع فجر مشغول رکوع و سجود بود.

علی (ع) درباره عبادت فاطمه می‌گوید: فاطمه یاور خوبی است برای عبادت خداوند.

ج - حجاب

درباره فضیلت حجاب و رعایت حجاب به چند حدیث از حضرت زهرا (س) اشاره می‌کنیم:

در کتاب مناقب ابن شهر آشوب حدیثی نقل شده که پیامبر اسلام (ص) فرموده است: چه چیزی برای زن بهتر است؟ حضرت زهرا (س) فرمودند: اینکه مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند.

در کتاب بحار حدیثی نقلی می‌کند از موسی بن جعفر (ع) که آن حضرت از جدّ خود علی (ع) نقل می‌کند: مردی که نابینا بود اجازه می‌خواهد از فاطمه(س)، حضرت خود را می‌پوشاند، پیامبر اکرم(ص) از ایشان سؤال می‌کند چرا خودت را از این مرد پوشاندی؟ در صورتی که او تورا نمی‌بیند، حضرت زهرا (س) فرمود: اگر او من را نمی‌بیند من که او را می بینم و او بوی مرا حس می‌کند، حضرت در این موقع فرمود: شهادت می‌دهم که تو پاره تن من هستی.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار