کد خبر: 710423
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
استان ایلام یک استان کاملا ناشناخته در غرب کشور دارای جمعیت ۵۵۰ هزار نفر و دارای شهرستانهای ایلام، مهران، دهلران، سیروان، چرداول، بدره، آبدانان، دره شهر، ایوان و ملکشاهی است.

این استان به عنوان کوچکترین استان کشور شناخته می شود و با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از ۸۷ درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

مهمترین شهرستانهای استان ایلام مهران و دهلران هستند که به دلیل همجواری با کشور عراق از موقعیت استراتژیک برخوردار بوده است و هم اکنون نیز مرز مهران به عنوان مهمترین و امن ترین مرز زمینی کشور برای تردد زوار در کشور شناخته می شود.

استان دارای چه اقلیمی می باشد؟

ایلام به رغم کوچک بودن دارای آب و هوایی کاملا چهار فصل است چراکه این استان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که در شمال استان به دلیل رشته کوه های بلند و مناطق جنگلی بی شمار آب هوا بیشتر معتدل است و بر عکس در جنوب استان به دلیل بیایانی بودن آب و هوا گرم است.

شاخص استان در بحث گردشگری همین آب هوا و طبیعت بکر است چراکه استان از نظر طبیعی آنقدر با درختان بلوط آمیخته شده که به عروس زاگرس شهرت یافته است.

وجود ۶۴۰ هزار هکتار جنگل در استان ایلام باعث آب و هوای استان کاملا مهیای گردشگری باشد و در بیشتر اوقات سال و به خصوص بهار هوای استان کاملا بهاری و صاف است.

استان ایلام در فصل یکپارچه سبز می شود و اوج زیبایی های استان نیز در همین فصل بیشتر شکوفا می شود چراکه زیبایی های استان با طبیعت آمیخته می شود و همه نعمت های خدادادی است و انسان در آن دخالتی ندارد.

چگونه این استان سفر کنیم؟

ایلام در غربی ترین نقطه ایران قرار دارد و یک استان کوهستانی محسوب می شود که از طریق سه استان خوزستان، لرستان و کرمانشاه می توان وارد استان شد که البته فرودگاه استان نیز فعال است که آن هم طریق تهران فقط پرواز برقرار است.

در شمال ایلام، استان کرمانشاه قرار دارد که از طریق این استان می توان به شهرستانهای چرداول از مسیر حمیل و به شهرستان ایوان از سمت اسلام آباد حرکت کرد و بعد وارد ایلام شد.

در شرق استان نیز استان لرستان قرار دارد که از طریق شهرستان پلدختر می توان به شهرستان دره شهر از توابع ایلام تردد کرد و وارد ایلام شد.

در جنوب استان نیز استان خوزستان قرار دارد کهمی توان از طریق شهرستان اندیمشک وارد شهرستان دهلران شد که بعد از آن نیز می توان به ایلام سفر کرد. این سه مسیر اصلی استان ایلام هستند که البته نکته مهم برای سفر به استان استان در بحث جاده این بوده که با توجه به کوهستانی بودن استان و جاده های پر پیچ و خم، رانندگی کردن نیازمند دقت بیشتر است.

استان ایلام در بحث حمل و نقل فاقد راه آهن است و بهترین راهکار برای سفر استان اتومبیل شخصی و یا اتوبوس است چراکه ظرفیت فرودگاه استان نیز بسیار اندک است.

شهرستانهای استان

هر یک نقاط و شهرستانهای استان ایلام دارای گردشگران بیشماری در ایام نوروز است و سفر به استان ایلام را می توان از خود ایلام شروع کرد و شکوه و عظمت کوه قلاقیران را نگاه کرد که نماد اصلی استان شناخته می شود.

بعد از دیدن از کوه قلاقیران و جاذبه های بکر اطراف آن می توان راهی شهرستان بدره و دره شهر در جنوب استان شد و بعد از عبور از زیبایی های کبیرکوه می توان ار تنگه رازیانه به عنوان یک شاهکار طبیعی بازدید کرد.

روستاهای حیدرآباد میش خاص، زنجیره علیا، سنگ سفید، کلم بدره، سراب کلان، پشت قلعه در فهرست روستاهای هدف گردشگری استان هستند.

بناهای تاریخی این استان

شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام سرزمین تاریخ و تمدن استان و کشور است چراکه آثار متعدد تاریخی در این شهرستان نشان از تمدن غنی در منطقه دارد.

وجود شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور نشان از اهمیت ویژه این شهرستان به لحاظ تاریخی و باستان شناسی دارد هرچند که این اثر مهم در حال حاضر ثبت جهانی نشده ولی مقدمات ثبت این اثر مهم دوره ساسانی اسلامی فراهم شده است.

تنگه بهرام چوبین محل اخفای بهرام سردار ساسانی، پل تاریخی گاومیشان بزرگترین پل تاریخی غرب کشور و آثار مهم تاریخی و طبیعی در شهرستان باعث شده این شهرستان مهد تاریخی استان ایلام باشد.

شهرستان زیبای ایوان

شهرستان ايوان جزو مناطق ييلاقي استان به حساب مي‌آيد وگردشگاه ساكنان منطقه است و گردشگاه‌هاي آن مانند خوران يكي از مهمترين پارك‌هاي طبيعي استان به شمار می‌رود.

ايوان داراي ييلاق‌هاي مصفايي بوده و غار طلسم و گردشگاه خوران از نقاط مهم و ديدني آن هستند که از مهمرين مراكز ديدني و زيارتگاهي ايوان مي‌توان به آتشكده سياهكل، تاق شيرين و فر هاد، قلعه شميران، پل شيرپناه، تپه‌هاي زرنه و نرگسي، غار طلسم، بقعه حاجي حاضر، امام‌زاده عبدالله و... اشاره كرد.

شهرستان ايوان از شهرستان‌های جديد استان ايلام است که در حدفاصل بين ايلام و اسلام آباد و گيلان غرب قرار گرفته است.

روستای معروف شهر بدره

روستاي کلم از توابع شهرستان بدره در فاصلة ۳۰ کيلومتري شمال غربي شهر بدره و ۱۲۰ کيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار گرفته که این در فصل بهار به دلیلرودخانه، چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشم‏اندازهاي بسيار کم نظير مقصد خیلی از گردشگران ایلام و سایر نقاط کشور است.

پایگاه اطلاع رسانی و راهنمای مسافران در ایلام

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام اظهار داشت: تمعیدات لازم برای اجرای طرحهای مختلف خدمات رسانی برای گردشگران نوروزی در استان ایلام اندیشیده شده است.

وی بیان داشت: سال گذشته در تعطیلات نوروز ۳۰۶ هزار گردشگر در استان ایلام اسکان داده شدند که پیش بینی می شود امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

وی اظهار داشت: رسانه ها و صدا و سیما در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی می توانند کمک موثری به ستاد تسهیلات سفر در معرفی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان به مسافران و گردشگران باشند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاوه بر دبیری ستاد اجرایی سفر، به صورت مرتب همراه با تعزیرات، بهداشت و اماکن نیروی انتظامی، واحدها اقامتی، هتل ها، مجتمع های بین راهی را مورد کنترل و بازدید قرار می دهد.

شنبه زاده عنوان کرد: افتتاح پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و دعوت از اقشار مختلف مردم، نصب بنرهای اطلاع‌رسانی، فعال نمودن تلویزیون شهری برای پخش جاذبه‌های گردشگری و برنامه‌های ستاد از جمله برنامه‌های این استان در ورودی میادین شهرستان‌هاست.

مدیرکل میراث فرهنگی این استان ادامه داد: به مناسبت دهه‌ فاطمیه نیز در مناطق عملیاتی شرهانی، قلاویزان، سه راهی جندالله، میمک و تپه شنی ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌کنیم.

شنبه‌زاده افزود: در همه شهرستان‌ها نیز در مبادی ورودی‌ها سیاه چادرهای عشایری، نمایشگاه معرفی جاذبه‌های گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی برپا می‌کنیم. فعال کردن بازارچه دائمی صنایع دستی درشهرهای ایلام و ایوان نیز از جمله دیگر اقدامات این استان برای نوروز است.

شنبه زاده افزود: ۱۲۷ پایگاه اطلاع رسانی و راهنمای مسافران نیز در میادین ورودی تمامی شهرستان ها و آثار تاریخی شاخص استان در تعطیلات نوروز مستقر خواهد شد.

وی یادآور شد: ۳۸ پایگاه انتظامی، ۶۵ پایگاه امدادی، ۱۷ داروخانه شبانه روزی، ۲۰ بیمارستان و درمانگاه، ۲۰ پایگاه امداد خودرو، ۳۰ شرکت بیمه، ۱۰ شورای حل اختلاف و ۱۴ قاضی کشیک در ایام نوروز برای خدمات رسانی امدادی، بهداشتی، انتظامی و قضایی به مسافران فعال خواهد بود.

شنبه زاده گفت: اجرای نمایش خیابانی، تورهای گردشگری هوایی، برگزاری بازی های بومی محلی، برپایی سیاه چادر عشایری در مبادی ورودی شهرها، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی، برپایی جشن تحویل سال در جوار حرم مطهر امامزاده های استان و برپایی سفره هفت سین در محل موزه مردم شناسی ایلام از جمله این برنامه ها در تعطیلات نوروزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از انجام مقدمات پذیرایی از گردشگران در این استان خبر داد و گفت: اسکان ۱۳ هزار نفر شب در استان ایلام فراهم شده است.

شنبه زاده با بیان اینکه این ظرفیت در هتل ها، مهمانپذیرها، مدارس، کمپ ها و منازل استیجاری سراسر استان وجود دارد، افزود: در صورت نیاز خوابگاه های دانشجویی و مهمانسرای ادارات برای اسکان ۴۰ هزار نفر شب نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر