کد خبر: 709963
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
برای اولین بار در کشور:
با توجه به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی تدوين راهبردهاي حفاظت و بهره برداري پايدار از اين منابع به عنوان ضرورتي بنيادي بيش از پيش احساس مي گردد. در چنين وضعيتي نقش اصلي با روستاييان است كه ذینفعان اصلي این منابع در جوامع محلي محسوب مي شوند. مشاركت مردم در هر پروژه اي ضامن اجرا و پايداري آن پروژه است و اين مسئله در حفاظت از منابع طبيعي از اهميت بيشتري برخوردار مي باشد، زيرا مسائل مربوط به محيط زيست و منابع طبيعي با زندگي جوامع محلي آميخته است و توفيق هر نوع برنامه اي نيازمند مشاركت اين جوامع خواهد بود . بنابراين نقش مردم در تصميم گيري، برنامه ريزي، اجرا، نظارت و ارزشيابي هر برنامه حفاظتي اهميت حياتي دارد .

در راستای مشارکت وتقویت سرمایه اجتماعی در بین جوامع محلی وهمچنین تقویت انسجام نهادی در بین دست اندر کاران نهادی مرتبط با مدیریت یکپارچه سرزمین نهادگرای جدید امری ضروری است . پروژه الگوی ایرانی مشارکت و توانمند سازی جوامع محلی با رویکرد اجتماعی ،که برای اولین بار در ایران در روستای بزیجان شهرستان محلات در استان مرکزی تحت نظارت هیات علمی دانشگاه تهران اجرایی شده است،بر شبکه توانمند روستایی و شبکه تولید در این روستا تاکید دارد که مشارکت وهماهنگی بین کلیه دست اندارکاران نهادی در شهرستان محلات لازمه تحقق این امراست.

بطور کلی میتوان بیان نمود در این پروژه سیاست گذاران ،دستگاه اجرایی و دانشگاه با مشارکت یکدیگر در نظر دارند تا به مدت 5 سال این پروژه را در روستای بزیجان با رویکرد جدید از طریق تقویت سرمایه اجتماعی دینفعان محلی و ایجاد هماهنگی و تقویت انسجام سازمانی در بین بیش از 20 نهاد دولتی و غیر دولتی در شهرستان محلات اجرایی نمایند .

یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در مراسم رونمایی از این پروژه در مصاحبه با جوان بیان داشت: انجام هر کاری توسط دستگاه‌های دولتی بدون مشارکت مردم قابلیت استقرار و پایداری ندارد که این موضوع در عرصه اجرا نیز به اثبات رسیده است که می‌طلبد هر کدام از دستگاه‌های اجرایی برنامه‌هایی را مبنی بر مشارکت مردم تهیه و تدوین کنند.

یوسفی تصریح کرد: در مشارکت ارتباط دو سویه است و سازمان‌ها باید استفاده از نیروی انسانی و ظرفیت‌های مناطق را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه با تکیه بر اعتبارات دولتی نمی‌توان کارها را پیش برد، ادامه داد: هنگامی که مردم خود را در امور سهیم بدانند، قطعا عملکرد بهتری خواهند داشت.

یوسفی اظهار داشت: بهبود معیشت جوامع محلی و شرایط محلی آنها باید در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد، توسعه وقتی به نتیجه می‌رسد که معیشت و اقتصاد جوامع محلی را تامین کند.

وی افزود: پایداری و استمرار نیز یکی از مولفه‌های مشارکت به شمار می‌رود که اگر مشارکت افزایش پیدا کرده و پایدار شود، اعتماد را در جوامع به وجود می‌آورد که ما نیز باید در راستای ارتقای سطح اعتماد جوامع محلی حرکت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی بیان داشت: با توجه به رویکرد مشارکت در حوزه حفظ منابع طبیعی مسئولان دولتی وظیفه سنگینی را بر دوش دارند که بدون تعامل و مشارکت دستگاه‌های اجرایی با مردم از عهده آن بر نمی‌آییم.

یوسفی در ادامه بیان داشت: خوشبختانه مردم روستای بزیجان با همکاری و مشارکت صمیمانه خود موفق به اجرای خوب این پروژه در این روستا شدند و ما نیز تلاش داریم این پروژه را در سطح استان گسترش دهیم.

یوسفی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی از سنوات گذشته اقداماتی را در راستای حفاظت از آب و خاک در این روستا آغاز کرده و تا امروز ادامه داشته تصریح کرد: در سال‌های گذشته تخریب و فرسایش خاک به حدی بود که تعدادی از سازه‌های آبخیزداری در مناطق پایین دستی از بین رفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی افزود: با احداث سازه‌های متعدد در حوزه حفاظت از منابع طبیعی در سایه مشارکت مردم اقدامات بسیار مطلوبی در بخش مراتع و آبخیزداری در این روستا صورت گرفته به همین دلیل صدماتی که از خشکسالی به مناطق استان وارد شده در این روستا کمتر بوده است.

یوسفی ادامه داد: اقدامات تکمیلی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی تاثیرات بسیاری در رشد اقتصاد خانوار این روستا داشته که در زمان خشکسالی نیز به تولید مشغول بودند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی نیز شاهد کاهش مهاجرت ساکنین این روستا به شهر بودیماظهار داشت :در حال حاضر این روستا چهره شهر گرفته و اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد آبادی و توسعه این روستا خواهیم بود

یوسفی ادامه داد: اگر فرسایش آبی و خاکی در مناطق این روستا کنترل نمی‌شد، قطعا روستاهای اطراف نیز آسیب‌های بسیاری را متحمل می‌شدند، متاسفانه درسالهای گذشته با وجود اینکه مجوز برداشت آب به میزان 12 هزار لیتر در ثانیه در محلات صادر شده بود، میزان برداشت به یک ششم این میزان کاهش پیدا کرده که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان خشکسالی‌های پی در پی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان تقویت سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت مردمی در راستای مدیریت پایدار سرزمین، تقویت انسجام سازمانی در بین عوامل نهادی در راستای مدیریت جامع سرزمین، راه‌اندازی کمیته مدیریت جامع سرزمین، طراحی الگوی بازارهای نوین محلی و شبکه تولید روستایی و طراحی الگوی بهینه تولید در بخش زراعت، دامداری و باغداری از اهداف این پروژه اعلام نمود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر