کد خبر: 709821
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی برای شناخت آثار تاریخی است
شهرستان ورامين يكي از شهرهاي مهم اطراف تهران است كه با قدمت بيش از هزار ساله خود گنجي بزرگي را در خود نهفته دارد.
محمدرضا سوری

شهرستان ورامين يكي از شهرهاي مهم  اطراف تهران است كه با قدمت بيش از هزار ساله خود گنجي بزرگي را در خود نهفته دارد. این شهرستان بیش از 250 اثر تاریخی و گردشگری را در خود جای داده که تنها حدود 80 اثرآن  به ثبت ملی رسیده است .

ورامین از شمال به شهرستان های دماوند و شميرانات، از غرب  با تهران، از جنوب با استان قم، از غرب با شهرستان گرمسار و از شرق  با شهرستان ری هم مرز است و دسترسی به زیبایی های این شهرستان بسیار آسان. تعطيلات نوروزي بهترين فرصت براي رفتن به اين شهروتماشاي آثارباستاني منحصر به فردآن است.

 

 

*******

اماکن زیارتی ورامین

 

شهرستان ورامين از جمله شهرهاي منحصربه فرد كشوراست كه مكانهاي زيارتي بي شماري در دل خود داردكه برخي از انها مدفن بزرگان دين وادب بوده است.

مسجد جامع ورامین از قدیمی ترین مساجد قاره آسیا و جزو  152 آثار برتر کشور است. این مسجد تنها نمونه کامل مساجد چهار ایوانی است که از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری وداشتن تزئینات فراوان، کاشی کاریهای معرق، گچبریها و کتیبه های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزو آثار مهم هنری ایران به شمار می رود.

علاوه بر این، بقعه امام‌زاده یحيى در جنوب شرقى ورامين در محلهٔ کهنه گل اين شهرستان  نیز از مکان های زیارتی تاریخی این منطقه است. تاريخ بناى بقعه، سال ۷۰۷ هجرى قمرى است مقبره داراى گنبد بزرگ آجرى است و در بدنه‌اش هشت دريچهٔ مشبک ساخته شده است.

بقعه "سید فتح الله" نیز که در شرق  شهرستان  قرار دارد متعلق به  شخصی به نام سید فتح الله است  که در زمان خود کار ارشاد مردم را در منطقه به عهده داشته وطبق روايت ها، اجداد او از مکه به ری و ورامین آمده اند.

 از آنجا که در اطراف این بقعه ساختمان جدیدی ساخته شده بنای اولیه بقعه محصور در بنای جدیدی است که از آن برای مراسم عزاداری سیدالشهداء استفاده می‌شود و در نتیجه بخش قدیمی بنا چندان قابل رویت نیست، همچنين اين مكان معطر به  گلزار شهداي شهرستان است .

 

برج های تاریخی

برج های زیبا و قدیمی در قسمت های مختلف این شهرستان بر زیبایی این شهر تاریخی افزوده است.

 

هنگام ورود به ميدان اصلي شهر بنای برج علاءالدين كه متعلق  به سید علاء الدین حاکم ری بوده است و پدرش و فرزندانش نیز از فرمانروایان ری (ورامین) بوده اند به چشم مي خورد .

نکته مهمی هنری این بنا تزئین خارجی برج است که کاشی های فیروزه ای و شمسه های آجری (اختلاط رنگ فیروزه، لاجوردی و آجری) زینت خاصی به این برج داده است.

 

اگر گذرتان به روستاي يوسف رضا بيفتد حتما برج یوسف رضا در مقابل چشمانتان خودنمایی می کند. این برج که شباهت زیادی به امامزاده هارون ساوه دارد،  آرامگاه فرزند یوسف رضا علی ابن احمد ابن علی یوسف ابولحسین رازی ورامینی از راویان معتبر بوده که برای انجام جنگ به غزنین رفته است.

 

 

 

آرامگاه سید الکریم(ع) معروف به "کوکب الدین"

 

در غرب شهر ورامین و در خیابان شهدا، بقعه متبرکه کوکب الدین(ع) قرار دارد که ساختمان قدیمی این بقعه دارای کتیبه گچبری نفیسی بوده که کلمات "الدنیا والدین" و غیره بر روی آن حک شده بود و در سالهای گذشته تخریب و ساختمان جدیدی به روی این بقعه ساخته شده‌است.

همچنين آرامگاه حسین رازی معروف به حسین رضا،آرامگاه امامزاده ابراهیم، بقعه امامزادگان سکینه بانو و حلیمه خاتون (محله سکینه بانو شهر ورامین)، آرامگاه علی اکبر شاه ترک و قلعه های تاریخی ایوب خان و جعفرخان علی دوستی در روستای تجره، آرامگاه پیر یعقوب روستای زواره بید، امامزاده علی، قلعه باستانی روستای فردیس، کاروانسرای روستای حصار اولیا و ....  اشاره کرد.

 

کاروانسراهای تاریخی ورامین

کاروانسرا یا قصر بهرام در سه کیلومتری شمال شرق کارونسرای عین الرشید قرار گرفته و از دوران صفویه برجای مانده است. قصر بهرام به عباس آباد نیز مشهور بوده که به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی است و اطاقها در اطراف حیات مرکزی و اسطبل ها در پشت آن قرار دارد.

کاروانسرای عین الرشید نیز در پارک ملی کویر و به فاصله دو کیلومتری قصر بهرام قرار دارد و قدمت این بنا مانند قصر بهرام به دوران صفویه بر می‌گردد

 

در کنار این کاروانسرا یک آب انبار فرو ریخته و در تپه مجاور آن چشمه عین الرشید قرار گرفته که آبشخور جانوران است.

قدمت کاروانسرای دیرگچین نیز به دوره ساسانی و حتی  قبل از آن  می‌رسد. این کاروانسرا هم در جنوب ورامین واقع شده و نامهای دیگری چون دژکرد شیر، دیر اجص، قصر الجس دارد.

این بنا به شکلی اساسی تجدید بنا شده است، در این کاروانسرا علاوه بر 140 اطاق برای مسافران، آسیاب، مسجد و ساختمانی هشت ضلعی برای اقامت خواص وجود دارد.

تالاب بند علیخان هم از دیگر جاذبه هایی است که در جنوب چرمشهر احداث شده ، این تالاب در پاییز و زمستان ایستگاه کلنی های عظیم پرندگان وحشی و مهاجر آبزی است.

در ابتدای ورودی روستای حصارکوچک در جنوب جاده آسفالته نیز یخچالی به نام حصار کوچک وجود دارد که زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است.

این شهرستان داراي آثار باستاني بي شماري است که  در بین تاریخ شناسان و باستان شناسان شهرت فراوانی دارد. يخچال علي‌آباد از جمله این مکان هاست. این محل  در ابتدای ورودی روستای حصار کوچک در جنوب شرقی شهرستان ورامین واقع شده است.

 

 علاوه بر این قلعه ایرج  که در نزدیکی دهکده جعفرآباد، در شمال شرقی ورامین و در استان تهران قرا دارد هم یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های خشتی جهان است و با وسعت 200 هکتار در دوران ساسانی ساخته شده اما به علت عدم حفاظت‌ از آن به شدت آسیب دیده است.

پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویرنیز دارای اقلیم خشک و بیابانی است. حیات وحش این پارک که مورد استقبال گردشگران قرارگرفته به دلیل تنوع و غنای گونه های وحشی به عنوان پارک ملی و یا ذخیره گاه پرندگان، خزندگان و حتی دوزیستان به شمار می رود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار