کد خبر: 709220
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
عید نوروز و خوردن آجیل و در ادامه شکستگی دندان ذهن را به سمت عوامل این مشکل سوق می‌دهد.
اکبر فاضل دندانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دندان ممکن است در اثر سابقه‌ی قبلی با خوردن غذاهای نرم یا سفت در خواب یا بیداری دچار شکستگی شود.شایع‌ترین دلیل پوسیدگی بین دو دندان است چرا که محل گیر غذاست و منجر به آسیب قسمت عاج دندان می‌شود. این پوسیدگی به وضوح دیده نمی‌شود اما از داخل پیشرفت کرده و به مینای دندان نزدیک شده که در این مرحله دندان با اندک فشار شکسته می‌شود. راه حل برای این نوع پوسیدگی استفاده از نخ دندان است.

کی پور عنوان کرد: دیگر عامل نادر برای شکستگی دندان قروچه است که ضربات وارد شده در اثر این معضل باعث سایش و از بین رفتن مینای دندان می‌شود و خود سبب افزایش آسیب پذیری بیشتر دندان می‌گردد.

عامل سوم شکستگی، جنس دندان است. افرادی که دارای دندان‌های آهکی یا گچی هستند یعنی نسبت مواد آلی به مواد معدنی دندان آنها متغیر و ایده‌ال نباشد.

جنس دندان‌ها بسته به موارد ژنتیکی یا اکتسابی است. در مورد عامل اکتسابی می‌توان به تغذیه جنین و تغذیه‌ی کودک در خردسالی بستگی دارد.این افراددر اثر فشار به دلیل ضعیف بودن دندان هایشان بیشتر در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است دندان در اثر عوامل مختلف ترک بردارد و فرد متوجه نشود که در طول زمان این ترک توسعه پیدا می‌کند و دندان شکسته می‌شود.

وی در پایان راجع به عامل پنجم افزود: خوردن غذاهای سرد و گرم که به صورت متوالی خورده می شوند و این ها نیز باعث ترک‌های ریز مینایی شده و در اثر فشار هر چند کم می‌شکنند.

شایان ذکر است، که آب نمک به دندان استحکام نمی‌دهد و تنها دهان را ضد عفونی کرده و روند پوسیدگی را به تأخیر می‌اندازد. همچنین فلوراید‌ها به تقویت مینای دندان بسیار کمک می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار