کد خبر: 704359
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
سردار احمدی‌مقدم به باور عمومی که در مسئولان ایجاد شده اشاره و تصریح کرد: در باور عمومی این امر ایجاد شده که ناجا می‌تواند هر پرونده‌ای را کشف کند و اگر نخواهد آن پرونده کشف نمی‌شود مثل قضیه اسیدپاشی اصفهان که انگار ما اسید‌پاش را در پشتمان پنهان کرده‌ایم و می‌‌گویند ملاحظه کسی را نکنید.

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی انتظامی گفت: وقتی یک گرونگانگیری، اسیدپاشی، زورگیری مسئله روز ملی ما می‌شود نشان‌دهنده تراز امنیتی ماست و حساسیت رسانه‌ها به جرائم نیز نشان‌دهنده امنیت موجود است.

 سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در اولین همایش شبی با کارآگاهان اظهار داشت: بخش مهمی از جرائم به اطلاع مردم می‌رسد و تازه آن هم مردم از نتایج آن آگاه می‌شوند و از حجم فعالیت‌هایی که در آن زمینه رخ داده اطلاعی ندارند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: این بخشی از پرونده‌هاست و شاید بتوان گفت یک صدم پرونده‌ها رسانه‌ای می‌شوند و مردم از آن مطلع می‌شوند.

وی در ادامه با تقدیر از عزیزان پیشکسوت پلیس آگاهی و کارآگاهان پلیس آگاهی اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های نظام‌های امنیتی، انتظامی و قضایی توانسته حاصل جمعش امنیتی شود که مردم امروز از آن برخوردارند و این امنیت ما چه در منطقه و چه در جهان امنیت برجسته‌ای است و از نظر آماری و مقایسه‌ای می‌توانیم ادعا کنیم که کشور ما به خوبی در مسیر امنیت به صورت پویا، پیچیده و فعال حرکت می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: ما تهدیدات را کلی می‌بینیم؛ جرائم فضای مجازی در جهان رو به گسترش است؛ جرائم فرهنگی لیبرال دموکراسی جهانی است ولی همه بر علیه ما با یک هدفمندی حرکت می‌کنند و علیه ما یک ابزار جنگی‌اند.

وی به اعزام گروه‌های تروریستی و تعیین هدفمند تولید مواد مخدر در همسایگی کشور ما اشاره کرد و افزود: امروز هدفمندانه تهدیدات بر علیه کشور ما هدایت می‌شود و بخش عمده‌ای از سرویس‌ها تلاش می‌کنند فضای کشور ما را ناامن کنند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اگر امروز یک گروگانگیری، اسیدپاشی یا زورگیری پیش بیاید مسئله روز ملی ما می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده تراز امنیتی ماست و حساسیت رسانه‌ها به جرائم نیز نشان‌دهنده امنیت است و پلیس باید در این زمینه اقتدار خود را نشان دهد و برای بازدارندگی تمام تلاش خود را انجام دهد.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه به برپایی این همایش اشاره کرد و افزود: با این همه توانایی و انباشت تجربه خوب نیست که ما سرگردان فیلمنامه‌های خارجی باشیم.

وی به فیلم‌های کره‌ای پرداخت و گفت: آنها تلاش می‌کنند با افسانه و اسطوره برای خود تاریخ درست کنند.

فرمانده نیروی انتظامی مستندسازی عملیات کارآگاهی را کار خوبی ارزیابی کرد و گفت: مستندسازی یک حقیقت تاریخی است و مبنایی برای تجزیه و تحلیل و ضعف قدرت پرونده‌هاست و می‌تواند مبنای آموزش باشد؛ همچنین در تبدیل دانش ضمنی به دانش رسمی مفید باشد.

سردار احمدی‌مقدم با طرح این پرسش که ما چقدر کتاب پلیسی در ایران داریم، گفت: فیلم‌های ما دچار مشکل است چون داستان خوب نداریم؛ اگر حادثه سرقت‌های مسلحانه و قتل‌های گلپایگان را که از 84 تاکنون طول کشید بخواهیم به کتاب تبدیل کنیم خودش چند جلد می‌شود؛ همچنین کشف گروهک تروریستی منطقه سرباز در سیستان و بلوچستان  که 50 نفر را به قتل رساندند؛ 25 عملیات داشتند و اینکه چگونه از چشم دور مانده و چگونه کشف شدند خودش چندین جلد کتاب می‌شود.

وی گفت: باید تصویرسازی مقتدری از پلیس داشته باشیم که این امر به اغنای ادبیات بومی نیز کمک می‌کند.

وی به عملیات‌های گروگانگیری در غرب اشاره کرد و گفت: غربی‌ها که این همه فیلم درست می‌کنند که در کدام عملیات گروگانگیری‌شان هم گروگان و هم گروگانگیر سالم می‌مانند؛ ما می‌توانیم تصویر مقتدر و صحیحی از پلیس در اذهان ایجاد کنیم.

سردار احمدی‌مقدم به باور عمومی که در مسئولان ایجاد شده اشاره و تصریح کرد: در باور عمومی این امر ایجاد شده که ناجا می‌تواند هر پرونده‌ای را کشف کند و اگر نخواهد آن پرونده کشف نمی‌شود مثل قضیه اسیدپاشی اصفهان که انگار ما اسید‌پاش را در پشتمان پنهان کرده‌ایم و می‌‌گویند ملاحظه کسی را نکنید؛ البته درست است که 96 درصد پرونده‌ها کشف می‌شود اما 3 تا 4 درصد نیز کشف نمی‌شود مثل ماجرای گلپایگان که بعد از 10 سال کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به مجرم‌های پررو پرداخت و گفت: یکسری مجرم‌ها عادت  کرده‌اند که به زندان بروند و برگردند البته دستگاه قضایی کار خود را به درستی انجام می‌دهد، با سرعت به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و با قاطعت حکم صادر می‌کند اما وقتی سقف مجازات در قانون مشخص است مجرم به زندان می‌رود دوباره برمی‌گردد و باز شروع می‌کند و زندان و شلاق خوردن برایش ناراحت کننده نیست.

وی خاطر نشان کرد: البته این امر شامل جرائم سنگین نیست ولی باید گفت در بعضی موضوعات مجازات بازدارنده نیست و بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار