کد خبر: 703071
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
دانا گزارش می دهد/
نمایندگان مجلس و کارشناس‌های سیاسی در اظهار نظرهای خود خواستار توجه جدی تیم هسته ای به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص دستیابی به توافق خوب در مذاکرات شده و هرگونه توافق بد را رد کردند.
 
 
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با وارد شدن مذاکرات هسته ای میان کشورهای 5+1 و ایران، به مراحل حساس و ترفندهای جدید آمریکایی ها در قبال ایران، برخی کارشناسان مخالف ادامه روند مذاکرات هستند.
 
در همین راستا روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هسته ای فرمودند: من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.
 
ایشان با اشاره به اظهارات مکرر آمریکایی‌ها که می گویند «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» افزودند: ما هم همین عقیده را داریم! و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.
تلاش بی وقفه مسئولین و هیأت مذاکره کننده برای خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن، دومین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فروانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.
 
منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در خصوص بیانات روز گذشته رهبری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: رهبری در سخنان خود بازهم تأکید کردند که مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهند و مذاکرات را برای یک توافق خوب می خواهند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: رهبری با کسی تعارف نداشته و اگر در جایی از مذاکرات خطایی ببینند حتما تذکر می‌دهند؛ ایشان به دنبال یک توافق عزت‌مدارانه هستند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر توافقی صورت بگیرد که طی آن قرار شود قسمتی از تحریم ها لغو شود نه همه آنها، این یک توافق بد است که قطعاً مورد پذیرش مردم و مسئولین کشور نخواهد بود.
 
حقیقت پور یادآور شد: اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد باید در این توافق همه تحریم ها برداشته شود؛ همه تحریم‌ها ناعادلانه، غیر مشروع و غیر قانونی است و باید همه آنها برداشته شود.
 
وی با اشاره به این که روند مذاکرات محرمانه و سری است خاطرنشان کرد: مذاکرات در یک صحنه شناور در حال برگزاری است و هنوز چیزی قطعی نشده است تا به اطلاع مردم برسد.
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبری در روز گذشته گفت: آمریکا هیچ گاه در طول تاریخ با جمهوری اسلامی ایران حسن نیتی نداشته است.
 
حقیقت پور خاطرنشان کرد: ما با یک رقیب و حریفی مذاکره می کنیم که نانجیب است و برای اینکه از آنها رکب نخوریم باید هوشیاری خود را بالا برده و به موقع از آنها امتیاز بگیریم؛ چرا که رقیب ما دروغگو و زورگو است.
 
 
 
کوثری: مردم باید در جریان مذاکرات باشند
 
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص خواسته‌های مردم برای در جریان قرار گرفتن در مسیر کلی مذاکرات اظهار داشت: چون این نظام برخواسته از مردم است، مردم باید در جریان مسائل آن باشند که در خصوص مذاکرات هم باید تا حدی در جریان روند مذاکرات قرار بگیرند.
 
وی با اشاره به این موضع که دولت همیشه از مردمی بودن صحبت می کند تصریح کرد: اینکه بخواهند مردم را در بی اطلاعی قرار دهند در حالیکه شعار اصلی دولت مردمی بودن است، درست نیست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت از طرفی می‌گوید با آراء مردم بالا آمده است، مردم این دولت را به وجود آورده اند و حمایت می کنند، ولی از طرف دیگر، اطلاعاتی درباره مذاکرات در اختیار مردم قرار نمی دهد که این موضوع خلاف شعار اعتماد به مردم است.
 
کوثری یادآور شد: مسلماً این تناقض مورد پذیرش مردم نیست و به خاطر این است که گفته می شود روش تیم مذاکره کننده و دولت در خصوص مباحث هسته ای از ابتدا اشتباه بوده و همچنان بر اشتباه خود پا فشاری کرده و اصرار می ورزند.
 
وی با اشاره به اظهارات دولت درباره ترک برداشتن ساختار تحریم ها اظهار داشت: این اظهارات دولت و تیم مذاکره کننده در حد یک حرف بوده و با استدلال می توان ثابت کرد که چنین چیزی نیست و این یک برداشت یک طرفه است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی اذعان داشت: در طول مدت مذاکرات نه تنها تحریمی بر نداشته شده است؛ بلکه تحریم های جدیدی هم علیه کشور ایران وضع شده است.
 
کوثری بیان داشت: باید از خود دولت سوال کرد که بر چه اساسی مدعی شده است که ساختار تحریم ها شکسته است و چرا چنین برخورد دوگانه‌ای با مردم دارد.
 
وی ضمن اشاره به سابقه آمریکا اظهار کرد: آمریکایی‌ها خبیث تر از این هستند که بخواهند امتیازی به تیم مذاکره کننده بدهند و من بعید می دانم که توافقی صورت گرفته و یا امضاء شود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان تصریح کرد: اخیراً بحث توافق کلی و جزئی از سوی مذاکره کنندگان مطرح شده است که اینها هم خود یکی از مسائل فریبنده‌ای است که علیه مردم و ملت ایران استفاده و اجرا می کنند که به هیچ وجه هیچ کدام از این موارد مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
 
 
سعد الله زارعی: طرف غربی می‌داند که تیم مذاکره کننده اجازه خروج از چارچوب های مشخص شده از سوی رهبری را ندارد
 
سعد الله زارعی کارشناس مسائل هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا راهبردهای مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات هسته ای را حاوی 3 نکته اساسی دانست و اظهار داشت: اولین نکته این است که این فرمایشات نشان داد حضرت آقا به عنوان رهبری نظام، بر روند فعالیت های هسته ای کشور نظارت دارند و به مردم این اطمینان را دادند که بر حسب این نظارت، اجازه تخلف از مصالح ملی در مسیر مذاکرات را نمی دهند. بر این اساس این بخش از اظهارات رهبری می تواند به معنای پشتیبانی از دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای نیز باشد.
 
این کارشناس مسائل بین المللی کشور در ادامه به نکته دوم از فرمایشات رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: بخش دیگری از این فرمایشات که به موضوع کلیات و جزئیات مذاکرات مربوط بود نیز نشان داد که رهبری چارچوب فعلی مذاکرات را نادرست می دانند.
 
وی گفت: ایشان تاکید کردند که باید توافق روی کلیات و جزئیات با هم و در یک جلسه اتفاق افتد. این فرمایش رهبر معظم انقلاب وضعیت جدیدی را در مذاکرات ایجاد می کند و به طرف غربی می فهماند که نظر رهبری به عنوان عالی ترین شخص در ایران حتما باید در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد، چراکه طرف غربی می داند وقتی رهبری در موضوعی وارد می شود، تیم مذاکره کننده اجازه خروج از چارچوب های مشخص شده را ندارد و به همین دلیل غرب نیز باید با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر توافق یکجا بر جزئیات و کلیات، در برابر این مسئله زانو بزند.
 
زارعی در بخش پایانی اظهارات خود، نکته مهم دیگری را مطرح کرد و گفت: یکی دیگر از تاکیدات رهبر انقلاب در موضوع لغو تحریم ها بود. ایشان به طرف مقابل نشان دادند که ملت ایران از تحریم ها هراس ندارد و تحریم ها نمی تواند اثری در فعالیت های ایران داشته باشد. بنابراین اگر توافق برای لغو تحریم ها صورت نگیرد، ملت ایران همچون گذشته با تلاش بیشتر، فعالیت های خود را با قدرت بیشتری در پیش می گیرد.
 
 
 
آیت‌الله ممدوحی: غربی ها می خواهند سر ما کلاه بگذارند/فرمایشات رهبری نشان داد که طرف ایرانی با صراحت عمل می کند/نباید از تحریم ها ترسید
 
آیت الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص اظهارات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: سخنرانی شیوا و صریح رهبری راه را باز کرد و مسیر آینده مذاکرات را نشان داد. ایشان با صراحت مسائل را بیان کردند تا مسئله ای پوشیده نماند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطر نشان کرد: آمریکایی ها گفته بودند "اگر کارها به درستی پیش نرود مقصر ایران است".  اما رهبری پاسخ ادعاهای کذب آنها را دادند و این اظهارات نشان داد ایران تا آنجا که توانسته با غربی ها تعامل داشته است. از همین رو این سخنرانی نشان داد که اتفاقا مقصر اصلی طرف مقابل است که قصد زیاده خواهی دارد.
 
وی همچنین به بازتاب بسیار خوب این اظهارات اشاره کرد و افزود: با این سخنان صریح باید گفت که دیگر نباید از تحریم ها ترسید. امروز راهی که رهبری به ملت و دولت نشان دادند موجب می شود تا همه با جرات به کار و تلاش خود ادامه دهند.
 
آیت الله ممدوحی تصریح کرد: حالا آبروی آمریکایی ها رفته است و مسیر برای ملت و دولت مشخص شده است. رهبری نشان داد که طرف ایرانی با صراحت عمل می کند. رهبری به خودداری از توافق بد نیز اشاره کردند، چراکه توافق بد به این معناست که غربی ها می خواهند سر ما کلاه بگذارند. اما ما صریح عمل می کنیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: رهبری همه حرف ها را کامل مطرح کردند و هر گونه بهانه ای را از دشمن و طرف غربی گرفتند.
 
 
 
 
 
نماینده مردم بندعباس در مجلس: ملت ایران آگاهانه تابع ولی فقیه است/توافق باید با توجه به خواسته های ما انجام شود
 
منصور آرامی،عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی هرمز به اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه ملت ایران زیر بار حرف زور نمی رود، گفت:  با شناختی که مردم ایران از آمریکا و خوی استکباری غرب دارد، فریب اغراق گری ها و رفتارهای غیر صادقانه آمریکا را نخواهند خورد.
 
وی با بیان اینکه مردم ایران با بصیرت و آگاهانه تابع ولی فقیه هستند، افزود: ملت ایران در سخت ترین شرایط همراه نظام بودند و تاکنون هر آنچه را که مصلحت نظام و کشور را در پی داشته انجام داده اند .
 
آرامی تاکید کرد:آمریکایی ها نباید تصور کند که با فشار و فریب در گفتمان می توانند مردم را متزلزل کنند.
 
وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب تصریح کرد: نمی توان به آمریکا و غرب  اعتماد کرد چرا که آنها از دوران قبل و بعد از انقلاب نشان دادند که با مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران صادق نیستند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خواسته  ملت ایران در مذاکرات روشن و واضح است، گفت: اگر آمریکا به دنبال توافق با ملت ایران است باید تمام خواسته های ما را بپذیرد .
 
وی تاکید کرد:توافق باید کلی و همه جانبه با توجه به خواسته های ما انجام شود در غیر این صورت توافق بد  همان بهتر که نباشد.
 
آرامی با بیان اینکه تمام مشکلات ما ناشی از تحریم نیست، تصریح کرد: برخی از مشکلات کشور ناشی از  فرایندها، بهره بری پایین و  سوء مدیریت هاست که بایدحل شود.
 
وی افزود: کشور ما توانمندی های زیادی در زمینه منابع مادی دارد که با بهره گیری از فرایندها می توان منابع را تبدیل به ثروت کرد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: تحریم ها همیشه وجود داشته و امکان دارد شدید تر هم بشود اما با استفاده از منابع غنی معدنی، کشاورزی و منابع انسانی کشور می توان مشکلات را برطرف کرد و کمک موثر تری در  پیشرفت کشور داشت.
 
 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری: طرح توافق دو مرحله ای در مذاکرات،حق ملت ایران را زیر سوال می برد
 
آیت‌الله عباس کعبی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به دیپلماسی رهبر معظم انقلاب در مسئله ی هسته ای اظهار داشت: ریشه این دیپلماسی مردمی و کاملا انقلابی از جنس 22 بهمن است.
 
وی افزود:رهبر انقلاب با سخنان عزت آفرین و برخلاف زیاده خواهی  های استکباراز جمله آمریکا  موضع کاملا عقلانی و منطقی اتخاذ کرده اند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص یک توافق خوب با حفظ منافع ملت ایران، تصریح کرد: رهبری خطاب به زیاده خواهان فرمودند که مردم در 22 بهمن ضربه ی متقابلی به یاوه گویی هایتان خواهند داد.
 
وی در ادامه ابراز داشت:در بیانات رهبر انقلاب دیپلماسی شفاف و منطقی و همچنین دیپلماسی گفتمان انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد و این سخنان باید نقشه راهی برای مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ما باشد.
 
آیت الله کعبی  با بیان اینکه آمریکایی ها و کشورهای مستکبر با طراحی توافق دو مرحله ای به دنبال اهداف شوم خود هستند،گفت:دشمن می خواهد با مذاکرات فرسوده  حق ملت ایران را در برخورداری از فناوری مسالمت آمیز هسته ای زیر سوال ببرد.
 
وی با اشاره به تیزبینی و هوشیاری مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ایشان در سخنان خود تاکید کردند که توافق باید در یک مرحله و با رفع کامل تحریم ها و برخورداری ملت ایران از غنی سازی صلح آمیز هسته ای  صورت بگیرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری  با بیان اینکه ملت ما در روز 22بهمن مواضع خود را به گوش جهانیان خواهند رساند،خاطر نشان ساخت: دشمنان بار دیگر شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" را در فریادهای ملت ایران خواهند شنید.
 
 
 
نقوی حسینی: "توافق بد" را نمی پذیریم
 
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرصاد، با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات هسته ای اظهار داشت: توافق 2 مرحله به هیچ وجه مورد قبول نیست زیرا این باعث می شود که طرف غربی پس از مدتی بهانه گیری کند.
 
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند، ویژگی یک توافق کامل و مناسب این است که در یک مرحله صورت بگیرد و در آن یک مرحله نیز تمامی کلیات و جزئیات مطرح شود و به مرحله دیگری کشیده نشود.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هر توافقی صورت می گیرد بایستی عزت و احترام ملت ایران همانند گذشته حفظ شود.
 
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ملت ایران هیچ وقت زورگویی ها را قبول نخواهد کرد و همواره بر حقوق خود پافشاری می کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: غربی ها در مذاکرات نشان داده اند که پایبند به اصول نیستند و بدون منطق خاصی سعی می کنند که با زور گویی به اهداف خود برسند با این وجود جمهوری اسلامی ایران همیشه به قوانین پایبند بوده است.
 
وی با اشاره به اتمام حجت رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه "توافق نکردن بهتر از توافق بد است" گفت: اگر شرایط توافق به جایی کشیده شود که حقوق ملت ایران در آن رعایت نشده باشد قطعا اگر توافقی صورت نگیرد بهتر است زیرا توافق بد به ضرر مردم ایران است.
 
 
 
*رفتار و گفتار آمریکا غیرقابل اعتماد است/ دومرحله ای کردن مذاکرات یک حیله است
 
یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی عصر هامون با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توافق نکردن بهتر از توافق بد است، اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره فصل الخطاب بوده لذا تیم مذاکره کننده هسته ای به هیچ عنوان نباید از ادامه تحقق و توسعه و پیشرفت هسته ای کوتاه آید و حرکت علمی هسته ای را متوقف یا کند کنند.
وی با اشاره به اوضاع اقتصاد داخلی و تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و توانمندی های داخلی، افزود: ملت ایران در طول 36 سال پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقابل آمریکا ایستاده و تن به ذلت نداده و توطئه ها و تهدید های دشمنان را بی اثر کرده است لذا تیم مذاکره کننده به هیچ وجه کوتاه نیاید و از حق مردم ایران دفاع کند چون ملت ایران همواره پشت سرشان ایستاده و  در صورت ادامه تحریم ملت ایران راهکار های فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه آمریکا از ابتدا تاکنون دشمن ایران بوده است و دشمنی آنها موضع‌گیری‌های شخصی را دنبال می‌کند، ادامه داد: آمریکا و استکبار از ابتدا ایران هسته ای را نمی پسندید اما جوانان غیرتمند ایران با پشتیبانی ملت با وجود تمامی تحریم ها به انرژی هسته ای صنعتی دست یافت.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرگز نمی‌توان به رفتار و گفتارهای دشمن اعتماد کرد، متذکر شد: رویکردهای جدید دشمنان مبنی بر دو بخشی کردن مذاکرات نیز شگرد بوده و حیله‌ای برای رسیدن به مقاصدشان است.
جدگال با تاکید بر پیروی از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تصریح کرد: آمریکائیها در جریان مذاکرات هسته ای دچار توهم شده اند وخیال میکنند ایران اسلامی از موضع ضعف وارد شده است ولی باداشتن رهبری توانا وملتی شریف و با حفظ عزت و استقلال در مقابل جنگ اقتصادی غرب خواهد ایستاد.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مباحث اقتصادی جوامع امری مهم و حساس است، خاطرنشان کرد: مردم با پیروی از فرمایش‌های رهبری در مصارف و هزینه‌کردهای خود صرفه‌جویی کنند تا بار دیگر چون گذشته توطئه های این شیطان بزرگ را خنثی کند.
 
 
 
*نباید به مذاکراتی که بد است تن بدهیم
 
مولوی عبدالغنی بارانی مدیر حوزه علیمه طوبی اهل سنت زاهداندر گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت : ما مسلمانیم و اعتقاد به اسلام و انسانیت اصیل داریم و در همین راستا برای پیشرفت علمی خودمان یک سری فعالیت ها انجام داده ایم که برای دشمنان دین و قرآن خوشایند نبوده و آنها علیه ما دست به اقداماتی مانند تحریم کردن زدند.
وی با تاکید بر این که انرژی هسته ای حق مسلم ماست افزود : با برنامه ریزی دقیق مقام معظم رهبری یک سری برنامه ها برای کشور و انقلاب در سطح جهان داریم و سعی ما بر این است تا با صادر کردن علم و پیشرفت های علمی خود به جهان کلیه مسلمان جهان را متوجه این پیشرفت سازیم.
 
مولوی بارانی گفت : ما برای رفع مشکلاتی که کشورهای دیگر برای ما درست کرده اند پای میز مذاکره با آنان حاضر شدیم و چندین وقت است با این مذاکرات دست و پنچه نرم می کنیم ، انها در این مذاکرات خیلی خواسته های نابجا آوردند که تن دادن به آنها در شان و منزلت کشور ما نیست و بارها مشاهده کردیم که این کشورها نسبت به تعهدات و قول های خود پایبند نیستند.
 
وی افزود : انسانهای جهان اکنون بیدار و هوشیار هستند و به خوبی می دانند که این مسائلی که به ما نسبت داده می شود هیچکدام درست نیست ولی ما به احترام جهان بشریت پای میز مذاکره حاظر شدیم ولی حرف آخر و اساسی را رهبر معظم انقلاب در این مذاکرات تبیین کردند: " که ما به مذاکرات اعتقاد داریم اما نه مذاکراتی که حق ما را از بین ببرد" .
 
مدیر حوزه علیمه طوبی اهل سنت زاهدان گفت:ما برای رسیدن به پله ای که اکنون قرار داریم تلاشهای بسیاری کرده ایم و خون شهدای زیادی در این راه ریخته شده است و نباید از این پله نزول کنیم .
 
وی با اشاره به اینکه ما از توافق و سازش بدمان نمی آید بیان کرد : تیم مذاکرات ما باید با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری بر سر میز مذاکرات حاضر شوند و زیر بار توافقی که به گونه ای علم و هستی ما را زیر سوال ببرد و نسل های آینده ما را سرزنش کنند هرگز نروند.
 
 
 
*در صورت توافق بد مجلس تمام مصوبات قبلی را لغو و غنی سازی را از سر خواهد گرفت
 
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرآت نیوز با بیان اینکه  مقام معظم رهبری کلیات مسیر را درسخنان دیروز خود در  خصوص مذاکرات هسته ای مشخص کرده اند، گفت: ما هیچ گونه پیشرفتی در مذاکرات نداشته ایم.
 
نماینده مردم سمنان با انتقاد از در جریان نگذاشتن اذهان عمومی و نمایندگان در خصوص جزئیات مذاکره بیان کرد:وقتی افراد در جریان جزئیات  نیستند  شما انتظار دارید چه انتقادی در بخش های مختلف باشد.
 
وی با بیان اینکه طرف مقابل تیم مذاکره کننده همه جزئیات مذاکره خود را عنوان می کند، تصریح کرد: آنها بخش های مختلف کاری خود را نقد می کنند اما این طرف اصلا هیچ اطلاعتی در خصوص جزئیات نیست و بنابراین اگر کسی هم براساس شواهد و یکسری از گفته ها نقدی  کند بلافاصله خفه اش می کنند و اجازه نمی دهند هیچ گونه نقدی باشد.
 
خسروی تنها پیشرفت مذاکرات را نشان دادن ایران به عنوان یک بچه مودب و اهل سیاست و مدارا  دانست و گفت: باید با کسانیکه ادعای استکباری دارند  مثل خودشان برخورد کرد، هرچقدر کوتاه بیاییم، مطمئن باشید ضربه پذیری ما بیشتر خواهد شد.
 
وی با تاکید بر چند مرحله ای نشدن مذاکرات، افزود: اگر قرار باشد توافق ما چند مرحله ای باشد مطمئن باشید این توافق یک توافق خوب نیست.
 
نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه مابه نوعی در مذاکرات ضرر کرده ایم، افزود: ما برنامه کاری خودمان را در تحقیقات و در بخش های مختلف غنی سازی کنار گذاشته ایم و حالا داریم مذاکره می کنیم طرف مقابل  مدعی است این اولین باری است که ما ایران را متوقف کرده ایم.
 
خسروی با اشاره به اینکه و ما به توافق خوب راضی هستیم اما صرف اینکه این توافق در یک مرحله باشد، در توصیه ای به هیات مذاکره کننده ایرانی گفت: همه توافق را باید دور یک میز انجام بدهیم  و هر تصمیمی که می خواهید بگیرید در همان مرحله تصمیم بگیرید.
 
نماینده مردم سمنان در مجلس بیان کرد: مطمئن باشید اگر کوچترین خطایی از آن مسیرهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده از سوی تیم مذاکره کننده و یا آن کسانیکه مذاکره می کنند سر بزند مجلس همه مصوبات را لغو خواهد کرد و بحث غنی سازی را ادامه خواهد داد.
 
وی با بیان اینکه غربی ها تصور می کنند تحریم، ما را به پای میز مذاکره کشیده و با افزایش تحریم ها حضور و حمایت مردم کم رنگ تر خواهد شد، افزود:حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن امسال پررنگ تر است و  مردم ما بخاطر منافع ملییشان حاضر هستند خیلی از خواسته های خود را کنار بگذارند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به خطا ها ی محاسباتی و اشتباهات راهبردی امریکا گفت: این اشتباهات  محاسباتی نشان می دهد که آنها هنوز هم مردم ما را نشناخته اند.
 
خسروی با بیان اینکه آمریکایی ها از روز اول دشمنی خود را در قبال مردم ایران ابراز داشته اند،تصریح کرد:آنها  نمی توانند از منافعشان بگذرند و هرجا هم که منافعشان در میان است دشمنیشان پررنگ تر شده است.
 
وی دادن مصونیت سیاسی به شاه معدوم ، زدن هواپیمای مسافر بری ایران ، حمایت از کشورهای مخالف ما   و ... را بیانگر دشمنی آمریکا با ایران دانست و خاطر نشان کرد: دشمنی آمریکا تمامی ندارد و ما حتی اگر روسری را هم از روی سر زنهایمان بر داریم تا زمانیکه منافع آمریکایی ها تامین نشود آنها به همین هم اکتفا نمی کنند و دشمنیشان را  با ما ادامه خواهند داد.
 
 
 
*توافق کلی در مذاکرات زمینه ساز بهانه جویی در جزئیات است/سخنان رهبری نقشه راه مذاکره کنندگان است
 
قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با اترک نیوز گفت: طرف های غربی مذاکره کننده با مطرح کردن این موضوعات به دنبال این هستند که با انجام یک توافق فقط تعهدی را برای ما ایجاد کنند و در جزییات ما را بازی بدهند.
جعفری فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباب مذاکرات را بسیار دقیق و به‌هنگام توصیف کرد و گفت: با توجه حساسیت این مرحله از مذاکرات نکات ظریف و هوشمندانه رهبر انقلاب در مورد مذاکرات نقشه راه روشن پیش روی تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواهد بود.
نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، رازو جرگلان، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی واکنش های طرف های مذاکره کننده به این فرمایشات را نشان دهنده برآب شدن نقشه های آنان دانست.
جعفری تاکید کرد: واکنش وزیرخارجه آمریکا مبنی براینکه بدون توافق کلی، توافق جزئی امکان ندارد، نیز نشان دهنده پنبه شدن رشته های آنان است.
وی افزود: مقام معظم رهبری امروز با بیان این موضوع که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» در واقع آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریختند و نقشه راه را مشخص کردند.
جعفری خاطرنشان کرد: آقای ظریف و تیم مذاکره کننده نیز باید با نقشه راه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری با کیاست وارد میدان شوند و به توافقی برسند که عزت و اقتدار ملت ایران را حفظ کند.
 
 
*کشورهای غربی به دنبال بهانه جویی هستند/بایدکلیات و جزئیات یکجا توافق شود
 
حجت الاسلام محمد باقری بنابی در گفتگو با خبرنگار ائل پرس در مورد دو مرحله ای کردن مذاکرات هسته ای، گفت: وقتی که رهبر انقلاب با توجه به اشراف و تجربه ای که دارند،  اعلام می دارد که نسبت به دو مرحله ای شدن مذاکرات هسته ای رضایت ندارند، لذا باید وزارت امور خارجه این دیدگاه رهبر انقلاب را فصل الخطاب قرار دهد.
 
وی با اشاره به موضع صریح مقام معظم رهبری در مخالفت با دومرحله ای شدن مذاکرات هسته ای، ادامه داد: کشورهای غربی و آمریکا با دو مرحله ای کردن مذاکرات هسته ای به دنبال طولانی کردن مذاکرات و بهانه جویی هستند تا به اهداف خود برسند.
 
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، کلیات و جزئیات مذاکرات هسته ای باید در جلسه واحد تصمیم گیری شود.
 
وی افزود: در مورد مذاکرات هسته ای دولت و مردم باید به بیانات مقام معظم رهبری تمکین کنند و در این راستا حرکت کنند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، بیان داشت: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بر مسائل سیاسی و فنی مذاکرا ت واقف هستند و می دانند که چگونه باید پرونده هسته ای را پیش برد.
 
وی با تاکید بر اینکه مسائل فنی و سیاسی مذاکرات باید یک جا حل شوند، تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که مسائل فنی مذاکرات و موارد سیاسی آن در جلسات مجزا کارشناسی و بحث شود، اما باید توافق نهایی در یک جلسه صورت گیرد.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه موارد فنی و سیاسی مذاکرات هسته ای به هم پیوسته هستند، خاطر نشان کرد: بحث اصلی در مذاکرات هسته ای موارد سیاسی است چرا که ایران از لحاظ فنی به تمام تعهدات خود عمل کرده و اعتماد سازی صورت گرفته است.
 
وی در پایان اظهار کرد: مسائل سیاسی مانع حل پرونده هسته ای ایران می شود و با  اراده قوی سیاسی، پرونده هسته ای ایران منجر به نتیجه خواهد شد.
 
انتهای پیام/ط

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار