کد خبر: 699941
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
وضعیت کوره های اجرپزی سنتی کرمانشاه چندین سال بلاتکلیف مانده
کوره داری و آجرپزی یکی از قدیمی ترین حرفه های مردم استان کرمانشاه بوده و چندین سال است که زمین های اطراف شهر کرمانشاه محل فعالیت کوره های استوانه ای آجرپزی است . کوره هایی که در چند سال اخیر در صدر منابع مهم الایندگی هوا قرار گرفته اند و مالکان کوره های سنتی بدون اینکه خود را در قبال تخریب محیط زیست مسئول بدانند به دنبال پر کردن بیشتر جیب های خود هستند.
مریم احمدی

این واحدها از همان سالهای شروع فعالیت، محيط زيست منطقه را با تهديدات زيست محيطي جدی مواجه کردند. مواد آلاينده ای که به صورت دود سياه غليظ و در ادامه دود سفيد از اين کوره ها خارج مي شود سلامت مردم را نشانه گرفته و اهالی را به انواع بیماری های ریوی و پوستی مبتلا کرده است. با این حال چند سالی است پرونده این کوره ها مسکوت مانده و نگرانی و اعتراض مردم راهی به جایی نبرده است.

////

حدود 5 سال پیش با شدت گرفتن میزان آلایندگی کوره های آجرپزی کرمانشاه و افزایش آمار مبتلایان به بیماری های تنفسی در مناطق اطراف کوره ها ، سازمان محیط زیست استان علنا مخالفت خود را با تداوم فعالیت این واحدها اعلام کرد. در آن زمان

کلانتري، مدير کل وقت محيط زيست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه به بخشي از کوره ها که در محدوده شهر قرار دارند تحت هيچ شرايطي اجازه توسعه نخواهيم داد تا منبع خوراک آنها تمام شود و به کار خود پايان دهند گفت: بايد با دستگاه هايي که مجوز بهره برداري، تامين سوخت و تسهيلات براي فعاليت اين نوع کوره ها را مي دهند، برخورد شود. دستگاه هاي متولي بايد گزينه هاي جايگزيني را براي فعاليت اين کوره ها به افرادي که در آن کار مي کنند، پيشنهاد دهند.

بنا به گفته وی 10 سال پيش مقامات استان تصميم گرفته بودند هر سال تعدادي از اين کوره ها را تعطيل کنند، اما چون جايگزيني براي فعاليت آنها در نظر گرفته نشده بود تنها تعداد انگشت شماري از اين کوره ها به شکل صنعتي درآمدند. پس از آن بارها و بارها قولهایی مبنی بر تعطیلی یا جابجایی کوره ها داده شد اما تا به امروز تغییری در اوضاع نابسامان و الودگی این کوره ها انجام نشده است. سه سال پیش مجددا اداره محیط زیست استان به موضوع ورود پیدا کرد و مدیر کل بعدی حفاظت محیط زیست کرمانشاه نیز تاکید کرد: مجوز فعالیت به کوره داران تنها به مدت یکسال است و باید بعد از اتمام این مهلت قانونی، این جابجایی انجام پذیرد.

مجید ابدی با بیان اینکه جمع آوری و ساماندهی این مجموعه، کاری جمعی و گروهی است گفت: از صاحبان این کوره ها دعوت کردیم که به جای دیگر منتقل شوند که این پیشنهاد دولت را قبول کردند،ولی باید قبل از اجرای برنامه جابجایی، بسترهای مناسب برای انتقال کوره ها مهیا باشد. همان زمان استانداری کرمانشاه نیز با اعلام اینکه ادامه فعالیت کوره های آجرپزی سنتی دیگر مقرون به صرفه نیست، آمادگی خود را برای ممانعت از فعالیت این واحدها بیان کرد. نتیجه جلسات مداوم مسئولان استان برای رفع مشکل مذکور به تصویب ساخت کوره های آجرپزی هوفمن انجامید. قرار بود اداره صنایع و معادن با مکان یابی مناسب محلی را برای ایجاد کوره های هوفمن در اختیار آجرپزان قرار دهد که آجرپزان بتوانند با سرمایه گذاری خود و یا دریافت تسهیلات، کوره های سنتی را غیرفعال کنند و به سمت تبدیل آنها به هوفمن حرکت کنند!
حالا سه سال دیگر هم گذشته و هنوز از بستر مورد نیاز برای انتقال کوره ها و تبدیل آنها خبری نیست و همچنان آمار مبتلایان به بیماری های ریوی و مشکلات پوستی در نواحی اطراف کوره ها رو به افزایش است. این در حالی است که در بسیاری از استانهای کشور به دلیل بالا بودن خطرات ناشی از فعالیت کوره های سنتی، کارخانه های آجر پزی ماشینی و صنعتی جای کوره های سنتی را گرفته اند . با این وجود در استان کرمانشاه هنوز جز وعده و عید و تشکیل جلسه اقدام موثری صورت نگرفته است.

*****

نفس کشاورزی هم برید

علاوه بر مضرات بیشماری که در اثر دود ودم ناشی از فعالیت کوره های آجرپزی چند سالی است سلامتی اهالی کرمانشاه را

نشانه گرفته، به شماره افتادن نبض کشاورزی در این منطقه هم به آمار بلند بالای اثرات سوء فعالیت این کوره ها اضافه شده است. بیش از نیم قرن پیش تمام زمین های اطراف شهر کرمانشاه مملو از باغ های گردو بود اما بعد، ساختمان های استوانه ای آجرنما در بین خاک حاصلخیز و زمین های پربار این منطقه رویید. زمین هایی که مستعد کشت انواع محصولات دیم بود در اثر حفاری های متعدد برای بهره برداری از خاک موردنیاز تولید آجر، حاصلخیزی خود را از دست داد. این مسئله در کنار سودجویی کارفرمایان کوره ها که به بهانه کم درآمدی کشاورزان آنها را وادار به فروش خاک زمین های زراعی شان کردند، ضربه نابودی را به این صنعت وارد کرد.

کارفرمايان کوره هاي آجرپزي با تحريک زمين داران و پرداخت پول به آنها، زمين هاي کشاورزي را خریدند و تا جايي که زمين کشاورزي به آب بيفتد، حفاری زمین ها را ادامه می دادند تا با خاک حاصلخیز آجرهای مرغوب تر و گرانتری را روانه بازار کنند. این اقدام سبب شد ظرف چند ماه قسمت وسیعی از زمین های کشاورزی به چاله هایی تبدیل شود که قابلیت کشت هیچ محصولی را نداشته باشد. علاوه بر این از انجا که اوج فعالیت کوره ها از خرداد تا آبان ماه است، استفاده مکرر این کوره ها از منابع آب زیرزمینی سبب شده در فصل تابستان منابع آب قابل شرب زيرزميني به پايين ترين حد خود برسد تا جایی که چاه هاي عميق حفر شده برای تامين آب روستانشينان کاملا خشک شده است .

****

گرانی به داد هوا رسید اما000

تعطیلی کوره های اجرپزی سنتی کرمانشاه از جمله راهکارهایی بود که بارها با موافقت و مخالفت مسئولان استان روبرو شد.

بیکار شدن کارگرهای کوره های اجرپزی سنتی و مسدود شدن منبع درآمدزایی آنها از جمله دلایل مخالفت عده ای ازمسئولان با این اقدام بود. از این رو تبدیل کوره های اجرپزی سنتی به کارخانه های آجرپزی صنعتی و به کار گرفتن کارگران در کارخانه های جدید در دستور کار مسئولان قرار گرفت. اما تعلل و بی توجهی مسئولان استان به تسریع در راه اندازی کارخانه ها در کنار افزایش گرانی ، کوره داران را به تعطیلی واحدها و خانه نشینی مجبور کرد. دو سال پیش در پی گران شدن سوخت و حامل های انرژی کوره های آجرپزی و ناتوانی کوره داران در پرداخت هزینه ها ، کوره های سنتی یکی پس از دیگری تعطیل شد و هزاران نفر از کارگران و کوره داران به جمعیت بیکاران استان اضافه شدند یا به شغل های کاذب روی آوردند. از ان زمان تا کنون بسیاری از این واحدهای سنتی تعطیل شده اند اما هنوز نه از حمایت های دولتی خبری هست و نه دربین مسئولان استان برای سامان دادن به صنعت اجرپزی کرمانشاه اراده ای دیده می شود. انگار تمام دغدغه ها برای تعطیلی صنعت اجرپزی استان و از بین بردن سوداوری این حرفه بود نه مقابله با آلایندگی کوره های سنتی ! این در حالی است که هنوز در استان کرمانشاه کارخانه صنعتی آجر پزی وجود ندارد و بیشترین میزان آجر مورد نیاز بخش ساختمانی کرمانشاه، توسط کارخانه های استانهای دیگر تامین و تهیه می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار