کد خبر: 698857
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
استاندار خراسان رضوی:
استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مسیر ریل گذاری راه آهن مشهد – تا هرات تا نقطه صفر مرزی انجام شده است و این پروژه تا سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.
هانیه فیاض

استاندار خراسان رضوی 29 دی ماه جاری ، در دیدار با رئیس کمیساریای سازمان ملل که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به وضعیت آموزش پناهندگان در خراسان رضوی اظهار داشت: در حال حاضر 60 هزار دانش آموز و دو هزار و 700 دانشجو از اتباع خارجی در مشهد مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: همچنین 15 هزار تبعه افغان در خراسان رضوی زندگی می کنند که با نگاه همبستگی که در خراسان رضوی نسبت به شهروندان افغانی وجود دارد تلاش شده تا حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد.

 علیرضا رشیدیان عنوان کرد: یکی از علت های مهاجرت شهروندان افغانی به ایران و خراسان رضوی نبود امنیت در کشور افغانستان و جنگ های داخلی بوده است که با توجه به فضای امنی که اکنون در این کشور با تشکیل دولت جدید ایجاد شده است، تلاش می شود تا زمینه های بازگست این شهروندان به کشورشان هر چه زودتر فراهم شود.

وی تاکید کرد: خراسان رضوی تا کنون در بحث خدمات و امکانات از قبیل تامین برق، گاز، سوخت و ایجاد اشتغال زمینه هایی را در کشور افغانستان به منظور بازگشت پناهندگان ایجاد کرده است.

رشیدیان ادامه داد: در همین راستا امیدوارم که سازمان ملل و سایر کشورهای جهان با کمک و حمایت های خود بتوانند ظرفیت های مناسبی را در زمینه های خدمات، آموزش و بهداشت و درمان در کشور افغانستان ایجاد کرده و با ارائه خدمات مورد نیاز به پناهندگان، بازگشت آنها را سرعت بخشند.

وی گفت: یکی از اتفاقات جالب در امور پناهندگان افغان در خراسان رضوی ازدواج با زنان و مردان ایرانی بوده است که باعث شکل گیری یک پیوند اجتماعی گسترده تری بین دو ملت افغان و ایران شده است به طوریکه تا کنون 5 هزار ازدواج رسمی  ثبت شده و 7 هزار ازدواج غیر رسمی در خراسان رضوی میان مردم افغان و خراسانی صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: من معتقدم اگر کمی از هزینه ها و سرمایه هایی که صرف جنگ در کشورهای منطقه شده است را صرف آبادانی و فراهم کردن زیرساخت ها در کشورهایی مانند افغانستان می کردند، اکنون مردم افغان با این همه مشکل روبرو نبودند.

وی با اشاره به روز ملی هوای پاک تاکید کرد: امیدوارم مبنا قراردادن این روز در حوزه های اجتماعی و سیاسی باعث شود دیگر جنگی میان دولت ها و ملت های جهان صورت نگرفته و همه مردم دنیا با برخورداری از صلح و امنیت زندگی پر ازسعادت و دوستی را داشته باشند.

رشیدیان با اشاره به پروژه ریل گذاری مشهد تا هرات تصریح کرد: خوشبختانه راه آهن مشهد تا هرات تا پایان سال 94 افتتاح می شود، البته دولت ایران مکلف است تا منطقه غوریان افغانستان را ریل گذاری کند و اکنون تا منطقه صفر مرزی، ریل گذاری و زیرساخت های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد : این امید را داریم تا در دیدار آینده فاز ۲ شهرک صنعتی هرات را افتتاح کرده و زمینه‌ای برای اشتغال جوانان افغانی فراهم کنیم.

همچنین رئیس کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان در این دیدار گفت: با توجه به عملکرد مثبت ایران در حوزه خدمات  دهی و فراهم کردن امکانات برای پناهندگان، من ایران را به عنوان محور تحقق صلح و دوستی در جهان می دانم.

سیوانکا داناپالا اظهار داشت: من از دولت ایران به ویژه استانداری خراسان‌رضوی به خاطر میهمان‌ نوازی و عدالت اجتماعی که در برخورد با پناهندگان دارند تشکر می کنم و در تمامی فرصتها از قبیل کنفرانس های بین المللی از دولت ایران به عنوان سنگ بنای حمایت از پناهندگان به ویژه در بحث آموزش یاد کردم.

وی افزود: همچنین از اینکه خراسان رضوی فرصت یکسانی را برای تحصیل دانش آموزان پناهنده در امر آموزش و تحصیل در کنار شهروندان ایرانی بدون هیچ تبعیضی فراهم کرده است کمال تشکر و قدردانی را دارم.

داناپالا با بیان اینکه در حال حاضر دانش آموزان پناهنده هیچ مشکلی در زمینه شهریه ندارند، گفت: خوشبختانه این از طریق پیگیری های انجام شده با وزیر آموزش و پرورش حل شده است.

رئیس کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان ادامه داد: با توجه به اقدامات خوبی که دولت ایران و مسئولین خراسان رضوی در خصوص حل مشکلات خدماتی و امکانات رفاهی شهروندان افغانی در کشور افغانستان کشیده اند، این روند همچنان با مسئولین شهرهرات ادامه پیدا کند.

 داناپالا ادامه داد:‌ چنانچه این ارتباط و همکاری به خوبی ادامه پیدا کند مشکل شهروندان افغانی هم حل خواهد شد البته همه می دانند که راه حل اصلی پناهندگان افغانی در بازگشت به کشور خودشان است، لذا باید اقدامات و زیرساخت های لازم جهت بازگشت این افراد فراهم شود.

وی با اشاره  به  برگزاری کنفرانس اخیر سازمان ملل در لندن بیان کرد:‌ در این کنفرانس در ارتباط با  تأمین اعتبار جهت فراهم سازی  زیرساخـت‌ها و خدمات در افغانستان  گفتگو و مسائلی مطرح شد و من در این کنفرانس نیز از عملکرد مثبت دولت ایران در این خصوص به عنوان الگویی برای سایر کشورها یاد کردم.

داناپالا در ارتباط با برگزاری مراسم  افتتاح مدرسه پناهندگان در منطقه 7 تبادکان مشهد گفت:‌ بسیار خرسندم که فردا در مراسم افتتاحیه و بازگشایی این مدرسه حضور دارم.

وی در ارتباط با پروژه ریل گذاری قطار از مشهد تا هرات خاطرنشان کرد: در کنفرانس سازمان ملل در لندن اعتباری برای دولت افغانستان اختصاص یافته است که من از طریق نمایندگان کمیسارعالی در این کشور پیگیری های لازم را انجام می دهم تا مبلغی را نیز برای ریل گذاری قطار مشهد تا هرات اختصاص دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار