کد خبر: 691281
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
استاندار لرستان:
استاندار لرستان گفت: تخریب جنگل و زوال و خشکیدگی بلوط لرستان یک مساله مهم وحیاتی است که جلوگیری از این معضل ، نیازمند حمایت جدی و همه جانبه در سطح کلان است.
بهروج
به گزارش جوان از خرم آباد ، هوشنگ بازوند در جلسه شورای اداری استان افزود: توجه به محیط زیست از مسایل با اهمیت است  به نحوی که دولت نگرانی نسبت به محیط زیست را در برنامه ششم نشان داده است.
وی تصریح کرد: در لرستان نیز کارگروهی در خصوص زوال جنگل های بلوط تشکیل شده که با آسیب شناسی های انجام شده، بحث ریزگردها از عوامل اصلی خشکیدگی بلوط لرستان است.
وی با اشاره به منابع غنی زیست محیطی استانهای زاگرس نشین گفت: این استانها 27 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که بخش مهمی از آب شیرین کشور نیز در این استانها تولید می شود که متاسفانه با توجه با اصل 44 قانون اساس، در بحث سرمایه گذاری مشکلاتی دارند.
وی ادامه داد: انتظار می رود به همان اندازه که به مسایل زیست محیطی منطقه البرز رسیدگی و توجه می شود باید به استانهای زاگرس نشین نیز توجه شود تا این استانها جایگاه مطلوبی در برنامه ششم توسعه به ویژه در زمینه محیط زیست داشته باشند.
استاندار لرستان ادامه داد: سال گذشته در مجموع یکهزار و 600 هکتار از مراتع و جنگل های استان دچار حریق شده که این میزان با توجه به اقدامات اموزشی انجام شده، به 357 هکتار در سالجاری کاهش یافته است.
بازوند همچنین بیش از یک میلیون هکتر جنگل، معادل 10 درصد جنگل های کشور،12 درصد از رواناب های کشور، دو هزار و 400 کیلومتر شبکه رودخانه، 25 آبشار، 13 تالاب و بیش از 250 غار را از ظرفیت های زیست محیطی لرستان برشمرد و خواستر توجه ویژه به این ظرفیت ها شد.
وی اقتصاد مقاومتی را نسخه شفابخش لرستان دانست و تصریح کرد: تخصیص اعتبارات سال جاری در لرستان را بیش از 67 درصد برشمرد و گفت: تخصیص اعتبار یکسال گذشته به اندازه 30 سال بوده است.


 خشکیدگی جنگل های زاگرس باید مورد توجه ویژه قرار گیرد

رئیس محیط زیست لرستان، با تاکید بر ضرورت توجه به خشکیدگی جنگل های زاگرس، گفت: بجث جنگل های زاگرس کم اهمیت تر ازخشکیدگی دریاچه ارومیه نیست.
مهرداد فتحی بیرانوند، رئیس محیط زیست استان لرستان، در جلسه شورای اداری استان که باحضور رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار کرد: استان لرستان در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست از استان های برخوردار کشور است.
 وی، با اشاره به وجود رودخانه های جاری در استان لرستان، افزود: هم اکنون 11 درصد از آب کشور در این استان وجود دارد.
 فتحی بیرانوند، بیان کرد: وجود 30 رودخانه دائمی از دیگر ظرفیت های استان لرستان است.
 وی، با بیان اینکه امروز محیط زیست استان لرستان با چالش جدی همراه است، عنوان کرد: زوال جنگل های بلوط از چالش های محیط زیست استان لرستان است.
 رئیس محیط زیست استان لرستان، گفت: خشکیدگی جنگل های لرستان کم اهمیت تر از خشکیدگی دریاچه ارومیه نیست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 وی، افزود: عوامل متعددی همچون ریزگردهای عربی و خشکسالی های متمادی از جمله عوامل موثر درخشکیدگی جنگل های زاگرس است.
 فتحی بیرانوند، خاطرنشان کرد: با توجه به آثار زیانبار ریزگردهای عربی توجه ویژه مسئولان جهت مقابله با این پدیده ضروری است

کاهش میزان بارندگی و گرم شدن زمین از چالش های فرا روی محیط زیست است
 رئیس سازمان محیط زیست کشور، گفت: کاهش میزان بارندگی، کاهش سطح آب و گرم شدن زمین از چالش های فرا روی محیط زیست است.
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، در جلسه شورای اداری استان لرستان در خرم آباد، اظهار کرد:دولت مصمم به رفع چالش ها و مشکلات محیط زیست در کشور است.
 وی، افزود: دولت تاکید دارد جهت صیانت از محیط زیست و رفع چالش های این حوزه با برنامه ریزی و کار کارشناسی شده اقدام کند.
 ابتکار، تصریح کرد: تحقق برنامه ها جهت صیانت از محیط زیست، نیازمند هماهنگی گسترده و سازو کار مدیریتی قوی و نظارت و رصد قوی در بخش های مختلف است.
 وی، با بیان اینکه امروز محیط زیست با چالش های همراه است، گفت: کاهش منابع آبی، گرم شدن زمنی، کاهش میزان بارندگی، کاهش بارش برفو کاهش روان آب ها از جمله چالش های فرا ر وی محیط زیست است.
 معاون رئیس جمهور، ادامه داد: راه مقابله با چالش های فرا روی محیط زیست نیازمند راه حل های جهانی است.
 وی، با بیان اینکه دولت در حوزه اقتصادی بر نوآوری تاکید دارد، ابراز کرد: در حوزه محیط زیست نیز باید از فرصت های موجود استفاده بهینه شود.
 رئیس سازمان محیط زیست کشور، ریزگردهای عربی را از دیگر چالش های فراروی محیط زیست خواند و افزود: به دلیل شرایط ناامنی امروز عراق بحث مقابله با ریزگردهای عربی با تاخیر انجام می شود.
 ابتکار،  یادآور شد: استفاده غیر مجاز و بی رویه از طبیعت از دیگر چالش های فرا روی محیط زیست است که باید با کار فرهنگی و نظارتی با این معضل مقابله شود.
 رئیس سازمان محیط زیست کشور، گفت: مقابله و جلوگیری از شکار غیر مجاز در منابع طبیعی از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 ابتکار،  خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی ما ظرفیت شکار بی رویه را دارد از شکارچیان دعوت می شود اسلحه های خود را جهت صیانت از محیط زیست کنار بگذارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار