کد خبر: 690086
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
قرايي مقدم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
يك جامعه شناس و استاد دانشگاه بر اين باور است كه ازدواج با تحصيل منافاتي ندارد و متوليان كار در جامعه بايد براي جوانان شغل مناسب تعريف كنند تا آنها پس از تحصيلات به راحتي بتوانند جذب بازار كار شوند.
جوان‌آنلاين: دكتر امان الله قرايي مقدم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به وضعيت شغل جوانان پس از تحصيلات دانشگاهي اظهارداشت: مسئله اشتغال به دولت و حکومت مربوط است، اما وقتي دولت نمی تواند شغل تولید و ایجاد کند بنابراین این مسئله تقصیر جوان نیست و به برنامه ريزي هاي مسئولان بر مي گردد.
 

وي با اشاره به اينكه اگر تحصیل جوان در 22 سالگی تمام شد، شغل داشته باشد دیگر نیازی ندارد که دو سال دنبال کار بگردد، تصريح كرد: مسئولان بايد براي جوانان امكانات پس از تحصيل را فراهم آورند تا آنان به راحتي بتوانند صاحب شغل شوند و پس از آن ازدواج كنند.
 

قرايي مقدم با تاكيد بر اينكه ازدواج با تحصيل منافاتي ندارد، ادامه داد: جوان باید تحصیل کند و بعد هم ازدواج داشته باشد حالا اگر امکان ازدواج در جامعه برای پسران فراهم نشده است، يعني اينكه متوليان نتوانسته اند كار و شغل براي جوانان ايجاد كنند.
 

اين جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است كه خداوند دختر و پسر را خلق کرده تا این ها با هم ازدواج کنند اما دولت امکانات ازدواج این ها را فراهم نکرده است در صورتی که امکان ازدواج اولیه ی این ها شغل است.
 

قرايي مقدم مسئله سربازي براي پسران را امري حياتي عنوان كرد و ادامه داد: همه پسرها باید به سربازی بروند این مسئله در همه ی جوامع است، اما به گونه اي كه وقتي جوان از سربازي آمد بايد درآمدي كه در زمان سربازي كسب كرده است كمكش كند تا اينكه بتواند زندگي تشكيل دهد و شرايط اجتماعي به گونه برنامه ريزي شده باشد تا زود وارد بازار كار شود.
 

اين جامعه شناس و استاد دانشگاه با اظهار تاسف از اينكه آموزش و پرورش تنها دانش آموزان را پشت ميز نشين بار مي آورد، گفت: به جای اینکه یک دانش آموزان به شكل كاركردي آموزش ببينند اما از زمان دارالفنون پشت میز نشین تربيت شده اند. مشكل ما اينجاست كه به جاي اشتغالزايي تنها كارهاي اداري را آموزش مي دهيم و جوانان ما خيلي از فنون و علومي را كه حتي در زندگي با آن سر و كار دارند، ياد نمي گيرند.
 

قرايي مقدم با اشاره به اينكه اشتغالزايي امر مهمي در زندگي همه مردم به ويژه جوانان جوياي كار است، اظهار كرد: وقتي شغل توليد شود، جوانان به راحتي وارد بازار كار مي شوند، زندگي شان را سر و سامان مي دهند و ازدواج مي كند اما متاسفانه حتي گفته هاي مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي هم به درستي اجرا نمي شود و برخي اين گفته ها را تنها در حرف مي گويند و به عمل در نمي آورند.
 
 
وي افزود: اقتصاد مقاومتی يعني اينكه بايد شرايط و محيط كار را طوري آماده و برنامه ريزي كنيم كه جوانان خودمان وارد عرصه توليد شوند.
 
اين جامعه شناس و استاد دانشگاه به مسئولان توصيه كرد: شما اقتصاد مقاومتی را انجام دهید، جلوی ورود کالاهای خارجی را که موجب بیکاری جوانان می شود را بگیرید، تا جوان ما در 22 سالگی به شغل برسند و بلافاصله هم ازدواج می کند تا جامعه به نشاط و پويايي برسد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار