کد خبر: 683996
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
رئيس كميسيون اصل 90: تا پايان بررسي‌ها اكراني صورت نمي‌گيرد
سازمان سينمايي كشور نسخـه اصلي فيلم‌هاي «قصه‌ها» و « عصباني نيستم» را در اختيار كميسيون اصل 90 مجلس قرار داده است تا اين كميسيون فيلم‌ها را بررسي كند. به گفته محمدعلي پورمختار، رئيس كميسيون اصل 90 تا پايان بررسي‌هاي كميسيون اين فيلم‌ها اكران نخواهند شد.
محمدصادق عابديني
سازمان سينمايي كشور نسخـه اصلي فيلم‌هاي «قصه‌ها» و « عصباني نيستم» را در اختيار كميسيون اصل 90 مجلس قرار داده است تا اين كميسيون فيلم‌ها را بررسي كند. به گفته محمدعلي پورمختار، رئيس كميسيون اصل 90 تا پايان بررسي‌هاي كميسيون اين فيلم‌ها اكران نخواهند شد.

به گزارش «جوان»، با ورود كميسيون اصل 90 به قضيه اكران فيلم‌هاي مسئله‌دار، نقش آفريني مجلس در حوزه سينما از كميسيون فرهنگي فراتر رفت.

نامه كميسيون اصل 90 به ايوبي

چندي پيش پورمختار طي نامه‌اي به ايوبي، رئيس سازمان سينمايي درخواستي را درباره فيلم‌هاي «عصباني نيستم » و «قصه‌ها» مطرح مي‌كند. در نامه رئيس كميسيون اصل 90 مجلس آمده است: «با توجه به طرح شكوائيه‌ از طرز كار آن معاونت در خصوص اعطاي مجوز اكران به برخي فيلم‌هاي سينمايي با محتواي فتنه سال 88 مانند «عصباني نيستم» و «قصه‌ها»، مقتضي است تا زمان رسيدگي به اين شكايت از صدور مجوز اكران اين فيلم‌ها خودداري و در اولين فرصت به منظور رسيدگي به اين موضوع و براي مشاهده فيلم‌ها با كميسيون اصل 90 هماهنگي كنيد.»

سازمان سينمايي اين درخواست را قبول اما وزارت ارشاد نسبت به آن اعتراض مي‌كند. حسين نوش‌آبادي، ‌معاون پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين درخواست را مغاير قانون اسلامي مي‌داند.
نوش آبادي مي‌گويد: اگر مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي آن، همچون كميسيون اصل 90 در‌خصوص نكته‌اي ابهام داشته باشند و توضيح بخواهند، ما خود را موظف به توضيح، تبيين و تشريح مسائل مي‌دانيم كه اين امر تا پيش از اين نيز متداول و معمول بوده است و ما هيچ منعي براي تعامل و همكاري نداريم ولي برخي درخواست‌ها و خواسته‌ها درچارچوب قانوني نيست.

وي مي‌افزايد: كميسيون فرهنگي يا كميسيون اصل 90 مي‌توانند گزارش تهيه كنند، به مراجع ذي‌صلاح بفرستند و اگر مورد قضايي داشت درخواست رسيدگي بدهند ولي نمي‌توانند جلوي يك كار اجرايي را بگيرند و از وزارت فرهنگ بخواهند جلوي اكران تعدادي فيلم را بگيرد يا با آنها برخورد كند.

مخالفت معاون وزير ارشاد مانع از پيگيري كميسيون اصل 90 نشد و همان‌گونه كه رئيس كميسيون از ايوبي خواسته بود، نسخه‌هايي از اين فيلم‌ها براي بررسي در اختيار كميسيون قرار مي‌گيرد.
پورمختار درباره اتفاقات پس از آن نامه مي‌گويد: بعد از نگارش آن نامه، وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي به نامه مذكور عمل كردند و فعلا يكي از فيلم‌ها را آوردند، اعضا ديده‌اند و فيلم دوم را هم آوردند اما دستگاه خراب بود و هنوز فرصت تماشاي آن فراهم نشده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به تعامل و همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد، مي‌افزايد: مسئولان فعلا در همين حدي كه كميسيون اصل 90 خواسته بود، جواب دادند. ما خواسته بوديم تا پايان بررسي، فيلم‌ها اكران نشود و طبيعتا وقتي هنوز بررسي‌ها تمام نشده، اكراني نيز صورت نخواهد گرفت.
رئيس كميسيون اصل 90 با اشاره به اينكه اكنون در پروسه تماشاي فيلم‌ها هستند، مي‌گويد: كميسيون اصل 90 نسخه اصلي را تماشا مي‌كند؛ لذا تا زماني كه تأييد نكند، فيلم‌ها اكران نخواهد شد، زيرا وزارت ارشاد و سازمان سينمايي هم قبول دارند كه اين فيلم‌ها ايراد دارند.

   مجلس به اكران نظر مثبت دارد؟
علاقه سازمان سينمايي براي اكران فيلم‌هاي «عصباني نيستم» و «قصه‌ها» هر روز بيشتر مي‌شود. در اين بين اگرچه فشار‌ها براي اكران «عصباني نيستم» بيشتر است اما به نظر مي‌رسد موقعيت «قصه‌ها» براي اكران عمومي بيشتر باشد. هم اكنون علاوه بر كميسيون اصل 90، مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز در حال بررسي اين دو فيلم است. دريافت موافقت اين دو نهاد به معناي پيدا كردن اهرمي قوي براي پيشبرد پروسه اكران فيلم‌هاي «قصه‌ها» و «عصباني نيستم» به شمار مي‌رود. چند روز پيش خبري در مورد نظر مثبت مركز پژوهش‌ها نسبت‌به «قصه‌ها» و «عصباني نيستم»، منتشر شد كه بلافاصله تكذيب گرديد.

سينا كلهر، مدير دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس مي‌گويد: تاكنون هيچ گزارشي در مركز پژوهش‌هاي مجلس درباره اين دو فيلم تهيه و نهايي نشده است و تنها دو نفر از كارشناسان اين مركز با دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين فيلم‌ها را مشاهده و نظرات خود را به دفتر فرهنگي اعلام كرده‌اند كه از جمله در پلان‌هاي مختلف ايرادات متعددي را وارد دانسته‌اند. با توجه به ايراداتي كه مركز پژوهش‌ها نسبت به اين دو فيلم گرفته است، به نظر نمي‌رسد كميسيون اصل 90 بدون در نظر گرفتن و توجه به گزارش مركز پژوهش‌ها موضع خود را نسبت به اين فيلم‌ها مشخص نمايد.

«قصه‌ها» و «عصباني نيستم» در حالي به دنبال راهي براي اكران عمومي هستند كه در خارج از كشور نيز فعال مي‌باشند. هم اكنون جشنواره فيلم آسيا پاسيفيك ميزبان اين دو فيلم است و در جشنواره فيلم ابوظبي امارات نيز كه سابقه دعوت از فيلم‌هاي ضد ايراني را نيز دارد، قصه‌ها يكي از شانس‌هاي اصلي دريافت جايزه به شمار مي‌رود. به نظر هرچقدر بر ميزان جنجال آفريني اين دو فيلم در داخل بيشتر شود بر اقبال جشنواره‌هاي خارجي نسبت به اين دو فيلم نيز افزوده مي‌گردد. روندي كه قبل از اين نيز توسط برخي از فيلم‌هاي ايراني آزموده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار