کد خبر: 683624
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
دكتر ابراهيم متوليان، دبير قطب علمي آموزشي تروما:
تروما به هرگونه عارضه جسمي و روحي ناشي از آسيب‌هاي سريع و ناخواسته عوامل محيطي عنوان مي‌گردد و در واقع هر آسيبي كه به بدن انسان توسط يك عامل خارجي چه جسمي و چه روحي وارد مي‌شود، نوعي تروماست.
براساس آخرين پژوهش‌هاي صورت گرفته تروما در ايران دومين علت مرگ و مير را به خود اختصاص داده و بيش از 50 درصد مرگ و مير ناشي از تروما به علت سوانح ترافيكي و رانندگي است
به گزارش «جوان» دكتر ابراهيم متوليان دبير قطب علمي آموزشي تروما با بيان اين مطلب افزود: تروما به هرگونه عارضه جسمي و روحي ناشي از آسيب‌هاي سريع و ناخواسته عوامل محيطي عنوان مي‌گردد و در واقع هر آسيبي كه به بدن انسان توسط يك عامل خارجي چه جسمي و چه روحي وارد مي‌شود، نوعي تروماست.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) گفت: ما بايد با يك حركت ملي در جهت اصلاح فرهنگ رانندگي، ايمني راه‌ها و خودروهايمان قدم برداريم.
دكتر متوليان ادامه داد: خوشبختانه در كشورمان متخصصان مبرزي در حوزه علوم تروما وجود دارند و اين از افتخارات كشور محسوب مي‌شود و قطب تروما با مشاركت بسياري از اين اساتيد محترم تأسيس شده است تا مكاني براي هم‌افزايي علمي و نشر علوم تروما و ارتقاي آن باشد.
وي افزود: بايد بدانيم كاهش آمار مرگ و مير وحشتناك ناشي از تروما به ويژه در حوزه سوانح ترافيكي و جاده‌ها مشاركت بين بخشي همه دستگاه‌هاي مسئول در اين عرصه مانند ناجا، اورژانس كشور، هلال احمر، وزارت راه، صداوسيما، وزارت بهداشت و حتي وزارت ارشاد، آموزش عالي و آموزش و پرورش را مي‌طلبد و تا هم‌افزايي جدي در اين عرصه نداشته باشيم بايد با كوچك‌ترين تعطيلاتي شاهد چندين هزار كشته و مجروح و صدمات بسيار روحي و اجتماعي و اقتصادي ناشي از آن باشيم.
وي گفت: به دليل اهميت مسئله تروما در كشور و از طرفي با توجه به تجارب برجسته دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) در دوران دفاع مقدس و مواجهه پزشكان بسيج و سپاه با بسياري از تروماهاي جنگي و تلاش‌هاي علمي صورت گرفته در اين حوزه، سال گذشته توليت قطب علمي تروما توسط وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) سپرده شد و اين قطب با مشاركت اساتيد و نخبگان علوم تروما در سراسر كشور به ويژه مراكز تحقيقات تروماي وزارت بهداشت آغاز به كار كرد.
دكتر متوليان در ادامه بيان داشت: در راستاي اهداف عاليه قطب مقرر شد اولين كنگره ملي تروما با هدف بررسي آخرين دستاوردهاي علوم تروما در ايران و ارائه يافته‌هاي علمي نوين در اين خصوص براي متخصصان و برجسته‌سازي اهميت توجه جدي به مقوله تروما براي سياستگذاران در 24دي ماه سال جاري در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي تهران برگزار شود.
دبير اجرايي اولين كنگره ملي تروما در ادامه افزود: كميته علمي كنگره تروما با هشت كارگروه تخصصي پيشگيري، درمان تروماهاي رايج، آسيب‌هاي رواني ناشي از تروما، آمار و اپيدميولوژي، توانبخشي، مسائل حقوقي و قانوني در تروما و مديريت و تروما سيستم و آموزش و پژوهش آغاز به كار كرده و فراخوان ارسال مقالات علمي انجام شده است و محققان سراسر كشور تا اول آذر ماه سال جاري مهلت دارند خلاصه مقالات خود را به دبيرخانه ارسال كنند.
گفتني است اين كنگره با همكاري مستقيم جامعه جراحان ايران، وزارت بهداشت و درمان و مراكز تحقيقات تروماي سينا، تروماي جاده‌اي گيلان، تروماي كاشان، پرستاري كاشان و مركز تحقيقات تروماي شيراز، معاونت بهداشت و درمان سپاه، سازمان بسيج جامعه پزشكي كشور و سازمان پزشكي قانوني و تأمين اجتماعي برگزار خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار