کد خبر: 682638
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از حضور گردشگران فرانسوی در مجموعه قصر بهرام گرمسار خبر داد.

 'محمدحسین بحرالعلومی' اظهار داشت: 13 گردشگر فرانسوی به قصد بازدید از مجموعه کاروانسراهای قصر بهرام، عین الرشید و جاده سنگفرش به استان سمنان سفر کردند.

وی با بیان اینکه این گروه پیش از این با هدف ایرانگردی از برخی استان های کشور بازدید کرده اند، گفت: این گردشگران به وسیله خودروهای دو دیفرانسیل آفرود از ایران دیدن می کنند.

بحرالعلومی گفت: بخش نهایی سفر این گروه بازدید از کاروانسرای قصر بهرام، مسیر جاده ابریشم، جاده سنگفرش و پارک ملی کویر است .

در دامنه شمالی ارتفاعات سیاه کوه در جنوب گرمسار و شمال شرقی دریاچه نمک و در مسیر باستانی اصفهان، کاشان، خوار، خراسان، مجموعه ای از قصرهای شاه عباس, عین الرشید و حرم سرا وجود دارد.

کاروانسرای قصر بهرام از مهم ترین بناهای سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده برای ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخش هایی نیز از آجر استفاده شده است.

سفال هایی که از اطراف این بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تیموری و نشانه آن است که این بنا پیش از صفویه برپا بوده است.

قصر عین الرشید در دو کیلومتری شمال قصر شاه عباسی قصر بهرام و در قسمت میانی فاصله دریاچه نمک وکویر بزرگ قرار گرفته است.

در یک کیلومتری جنوب شرقی قصر شاه عباسی یا قصر بهرام, یک بنای دیگر صفوی به چشم می خورد که حرمسرا نامیده میشود و ظاهرا در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی، حرمسرا و در سایر مواقع محل سکونت شکارچیان سلطنتی بوده است.

جاده ی دست ساز سنگ فرش که با سنگ های تراش خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض پنج متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان - ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت وآمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاق ها و نمک زارهای جنوب گرمسار برخورد می کردند احداث شده تا کاروانها را از گزند سیلاب ها و زمین های گل آلود و چسبناک در فصول بارش حفظ کند.

بنا بر شواهد موجود و مطالعات انجام شده به طور عموم این سنگها به وسیله شتر از کوههای سیاه کوه به محل آورده شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر