کد خبر: 679209
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
گفت‌وگوي «جوان» با شمس‌الله كلهر برادر شهيد محمدكاظم كلهر فرمانده گردان بلال
محمدكاظم كلهر در اغلب عمليات‌هاي كوچك و بزرگ در غرب و جنوب شركت فعال داشت.
‌ امير هوشنگ غلامي

 اما اكنون از او تنها به عنوان فرمانده گردان بلال از تيپ27 حضرت رسول(ص) در عمليات مسلم‌بن عقيل در سومار ياد مي‌شود. فرمانده‌اي بادرايت و تيزهوش كه هنگام مواجهه با دشمن همواره مورد تحسين و تشويق سرداراني چون شهيد صياد شيرازي و شهيد همت قرار گرفت. محمد كاظم كلهر در عمليات مسلم بن عقيل در ارتفاعات ميان تنگ شهر سومار در تاريخ 15 مهر 1361 به آرزويش (شهادت) رسيد. روايتي از ايثار و شهادت او در گفت‌وگو با برادرش شمس‌الله كلهر در سالگرد شهادتش تقديم حضورتان مي‌شود.

اولين اعزام محمدكاظم مربوط به جبهه غرب است، در اين باره و حضور ايشان در جبهه‌هاي غرب غريب بفرماييد.

با پيروزي انقلاب در تمامي محلات كميته‌هايي تشكيل شده بود كه كار آنها حفاظت و حراست از اماكن مسكوني و مقابله با اشرار، ضد انقلاب و... بود، محمدكاظم هم به سرعت به عضويت كميته مسگرآباد در آمد. با مخالفت‌هاي سازماندهي شده در بعضي شهرهاي جنوب و غرب كشور توسط سلطنت‌طلب‌ها، كومله، دموكرات و ضدانقلاب محمدكاظم اولين نفري بود كه از محله مسگرآباد و همراه با دوستاني كه در اواخر حكومت پهلوي و ابتداي انقلاب در محدوده خراسان و ميدان نامجوي كنوني آموزش مي‌ديدند به كردستان و شهرهاي سنندج، بوكان، پيرانشهر و... اعزام شد.

بعد از برگشت به تهران براي دومين مرحله به همراه شهيد محمدرضا علي اوسط (از فرماندهان گروه چريكي شهيد اندرزگو) به قصر شيرين اعزام شدند. شهيد محمد‌كاظم قبل از حمله نيروهاي عراقي به قصر شيرين با توجه به آموزش‌هايي كه قبلاً ديده بود به آموزش‌هاي نظامي كردهاي قصر شيرين مي‌پرداخت. بعد از قصر شيرين او تا زمان شهادت به جز مواردي كه براي انجام مأموريت يا عمليات‌هاي مختلف پيش مي‌آمد، تقريباً به صورت مداوم در مناطق گيلان غرب و‌سرپل ذهاب و محورهاي مربوط به آن فعاليت مي‌كرد.

آنچه در عمليات مطلع الفجر بسيار مورد توجه و اهميت است، شناسايي مواضع عراقي به همت نيروهاي اطلاعات عمليات بود. مايليم در اين باره بيشتر برايمان توضيح دهيد.

اولين عمليات بزرگ و سراسري در گيلان‌غرب به نام مطلع الفجر به منظور خارج كردن دشمن بعثي از خاك ميهن اسلامي و استقرار نيروهاي خودي روي ارتفاعات منطقه صورت گرفت.

‌در مقر فرماندهي اين عمليات در حضور برادر رضايي وصياد شيرازي، نيروهاي شناسايي از روي نقشه‌اي كه روي ديوار نصب شده بود، منطقه عملياتي را توضيح مي‌دادند. وقتي كاظم شروع به تشريح منطقه كرد، مورد تحسين و تعريف شهيد صياد شيرازي قرار گرفت، در اين عمليات كه نيروهاي ايراني به سختي توانستند پيشروي كنند كاظم به عنوان فرمانده يكي از گردان‌ها منصوب شد كه حين اين عمليات مجروح و جهت مداوا به شهرهاي شيراز و تهران منتقل شد كه بعد از التيام و بهبودي نسبي با تني مجروح ولي قامتي استوار مجدداً به مناطق غرب كشور برگشت. او سپس در عمليات آزادسازي خرمشهر به همراه تعدادي از رزمندگان جبهه‌هاي غرب شركت كرد. محمدكاظم جزو بهترين نيروهاي شناسايي در غرب بود. مدتي بعد از حضور محمدكاظم در سومار، او به عنوان فرمانده گردان بلال از لشكر27منصوب شد.

از آخرين عملياتي كه محمدكاظم در آن شركت داشت برايمان بگوييد.

آخرين عمليات غرورآفريني كه محمدكاظم در آن شركت داشت عمليات مسلم‌بن عقيل در منطقه سومار و ارتفاعات آن بود. من خودم در اين عمليات حضور داشتم. بعد از حماسه‌سرايي بچه‌ها در خطوط درگيري، بيسيم چي به مقر فرماندهي اطلاع مي‌دهد كه با كمك خدا ارتفاع را فتح كردند، هيچ كس باور نمي‌كرد كه با اين سرعت عمل اين كار انجام شده باشد. كاظم در ادامه اجازه مي‌خواهد كه با نيروهايش به سمت شهر مندلي عراق حركت كنند كه به او اجازه اين كار را نمي‌دهند. كاظم و نيروهايش به مدت سه روز روي ارتفاعات ميان تنگ شهر سومار به سختي پاتك‌هاي نيروهاي عراقي را براي بازپس‌گيري ارتفاع دفع مي‌كنند. در روز سوم با توجه به اينكه ارتفاع قبلاً توسط نيروهاي عراقي ثبت موقعيت و گرا شده بود به شدت مورد حمله توپخانه قرار مي‌گيرد كه كاظم و بيسيم چي و تعداد ديگري از غيورمردان و فاتحان قله ميان تنگ سومار در همانجا به شهادت مي‌رسند. نيروهاي كمكي زماني مي‌رسند كه ديگر دير شده بود. 15 مهرماه ‌ 1361محمدكاظم كلهر راه آسمان را يافت و اين پاياني بود بر رشادت‌هاي پهلواني از اين سرزمين كه در سن 20 سالگي به دليل نبوغ و استعدادي خدادادي در عمليات مسلم فرمانده گردان بلال بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
0
روح تمامی شهدای جنگ تحمیلی شاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار